Photo ofTitaguas: PR-CV 220 Senda de la Madera - PR-CV 41 Senda del botánico Simón de Rojas Clemente Photo ofTitaguas: PR-CV 220 Senda de la Madera - PR-CV 41 Senda del botánico Simón de Rojas Clemente Photo ofTitaguas: PR-CV 220 Senda de la Madera - PR-CV 41 Senda del botánico Simón de Rojas Clemente

February 12, 2023
February 2023

near Titaguas, Valencia (España)

La ruta de hui la començarem en la localitat de Titaigües que es troba en el centre d'una extensa plana de l'Alt Túria, formant part de la comarca muntanyenca dels Serrans, a 832 metres d'altitud. En l’itinerari unirem dos senders el PR-CV 220 Senda de la Fusta i el PR-CV 41 Senda de Simón de Rojas Clemente.
Els paisatges i paratges naturals tenen un inestimable valor, tant des del punt de vista paisatgístic com ecològic. El riu Túria, determina al seu pas la presència del bosc de ribera, hàbitat natural d'enorme riquesa, dibuixant el canó dels Conquetes, l'àrea recreativa de la Cavallera i els paratges de la Juncanilla i Tosquilla.
El terme municipal de Titaigües, amb una superfície de 63 Km², disposa d'una xarxa de sendes, corriols ramaders, camins i pistes forestals que ja des d'antic van servir per a accedir a molt diversos llocs de la muntanya.
Sendes que arribaven a racons on l'home del Neolític realitzava els seus rituals màgics. Corriols per on tradicionalment els pastors conduïen i encara condueixen els ramats.
Camins i senders utilitzats per gents que vivien del bosc i de la muntanya, tot un entramat que comunicava cases de muntanya, molins fluvials, corrals, camps de cultiu, forns de calç, carboneres o llocs per a traure fusta, que també van ser transitats per l'insigne naturalista Simón de Rojas Clemente durant els seus estudis botànics dels paratges de Titaigües.
Els usos tradicionals d'aquestes vies de muntanya quasi han desaparegut, i si bé encara queda gent que viu de la muntanya, la funció d'aquestes rutes va canviant. Ara prenen un caire diferent, més ecoturístic, recórrer els itineraris senyalitzats, ens permet gaudir del contacte de la Naturalesa i conéixer un poc més del patrimoni rural i cultural d'aquestes terres de l'interior valencià.
Comencem a caminar seguint el PR-CV 220 Senda de la Fusta, a l'eixida del poble, al costat de la Font Vella, on ens podem proveir d'aigua per al trajecte. Prenem el camí que a l'esquerra ens porta al poliesportiu municipal i piscina. Seguim per la pista asfaltada passant per la porta del Racó de la Olivera el nostre sender comparteix traçat amb el GR-37 i el SL-CV 30, passarem davant l’Eco parc i poc després abandonarem la pista per a prendre una senda a la dreta entre pins que ens connectara amb la pista asfaltada després de baixar un vessant bastant empinat que acaba en el Barranc de la Teixiria.
Continuarem per la pista asfaltada fins a arribar a l'Ermita Sant Gregori (que és una caseta dalt d’un pilar) on abandonem la pista i prenem un camí que ens porta fins a una granja de porcs al costat d'un refugi de pastors, en aquest punt deixem el GR-37 que va cap a la dreta i seguim només els senyals de PR a l'esquerra per pista durant uns 300 metres on prendrem una senda a l'esquerra que va pujant entre pins uns 900 metres fins a arribar a una pista, que creuem. La senda comença a descendir lleugerament fins que apleguem a un camí que en baixada ens porta al camí dels Bartolos, on girem a la nostra dreta i a uns 100 metres tornarem a prendre un sender a la nostra esquerra que s'endinsa en el bosc de pins, durant 1 km aproximadament fins a trobar-nos amb Zona d'Acampada de la Cavallera on trobarem una cabanya, una gran bassa, casetes per a fer foc, moltes taules de fusta i una font amb aigua fresca.
Seguim pel camí en direcció sud 1,4 km i arribem a la Font de la Juncanilla que està a pocs metres del camí a la dreta. En 200 metres apleguem a una bifurcació on prenem el camí de la dreta i comencem a seguir el PR-CV 41. En pocs metres arribem a un coll on acaba la pista i comença la baixada cap al riu Túria, però abans ens desviem al Mirador dels Conquetes.
El camí prossegueix prop del llit del riu Túria fins a arribar a les antigues basses de la piscifactoria de la Tosquilla, plenes d’un aigua neta i clara.
Sobrepassada la piscifactoria a l'esquerra comencen unes escales que ens salven el talús que ha erosionat el riu. Aquesta és la zona més delicada de la ruta que es pot evitar tornant un tram de 200 metres arrere i prenent la senda marcada del PR que puja a la dreta.
La senda discorre per mig d'una bonica pinada en constant ascens, fins a arribar en 2,7 km al camí de l'Alt. Ací anem a la dreta quasi un quilòmetre per coronar l'Alt de Titaigües amb el seu elevat vèrtex geodèsic que amb 985 m. és el punt més elevat de la ruta.
Descendim muntanya a través fins a trobar el camí de la Cebollosa, que deixem després de passar davant les ruïnes del Corral del mateix nom, per a seguir pel camí de Canales que en 3 km ens condueix de nou als carrers de Titaigües, on acabem el nostre recorregut de hui davant de la font Vella, on havíem començat.
Una ruta de nivell mitjà prou interessant.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================

La ruta de hoy la empezaremos en la localidad de Titaguas se encuentra en el centro de una extensa llanura del Alto Turia, formando parte de la comarca montañosa de la Serranía, a 832 metros de altitud. Uniremos dos senderos el PR-CV 220 Senda de la Madera y el PR-CV 41 Senda de Simón de Rojas Clemente.
Los paisajes y parajes naturales tienen un inestimable valor, tanto desde el punto de vista paisajístico como ecológico. El río Turia, determina a su paso la presencia del bosque de ribera, hábitat natural de enorme riqueza, dibujando el cañón de los Conquetes, el área recreativa de la Caballera, las zonas equipadas para acampada del Molinillo y Masetes y los parajes de la Juncanilla y Tosquilla.
El término municipal de Titaguas, con una superficie de 63 Km2, dispone de una red de senderos, veredas de ganado, caminos y pistas forestales que ya desde antiguo sirvieron para acceder a muy diversos lugares de la montaña.
Sendas que llegaban a rincones donde el hombre del Neolítico realizaba sus rituales mágicos. Veredas por donde tradicionalmente los pastores conducían y aún conducen el ganado.
Caminos y senderos utilizados por gentes que vivían del bosque y de la montaña, todo un entramado que comunicaba casas de monte, molinos fluviales, corrales, campos de cultivo, caleras, carboneras o lugares para sacar madera, que también fueron transitados por el insigne naturalista Simón de Rojas Clemente durante sus estudios botánicos de los parajes de Titaguas.
Los usos tradicionales de estas vías de montaña casi han desaparecido, y aunque todavía queda gente que vive del monte, la función de estas rutas va cambiando. Ahora toman un cariz diferente, más ecoturístico, recorrer los itinerarios señalizados, nos permite disfrutar del contacto de la Naturaleza y conocer algo más del patrimonio rural y cultural de estas tierras del interior valenciano.
Empezamos a andar a la salida del pueblo, junto a la Fuente Vieja, donde nos podemos proveer de agua para el trayecto. Tomamos el camino que a la izquierda nos lleva al polideportivo municipal y piscina. Seguimos por la pista asfaltada pasando por la puerta del Rincón de la Olivera compartiendo trazado con GR-37 y el SL-CV 30, pasaremos ante el Ecoparque y poco después abandonaremos la pista para tomar una senda a la derecha entre pinos que nos conectara con la pista asfaltada después de bajar una ladera bastante empinada que termina en el Barranco de la Tejería.
Continuaremos por la pista asfaltada hasta llegar a la Ermita San Gregorio (pilar) donde abandonamos la pista y tomamos un camino que nos lleva hasta una Granja Porcina junto a un Refugio de Pastores, en este punto dejamos el GR-37 que va hacia la derecha y seguimos a la izquierda por pista durante unos 300 metros donde tomaremos una senda a la izquierda que va subiendo entre pinos unos 900 m. hasta llegar a una pista, que cruzamos. El sendero empieza a descender ligeramente hasta que alcancemos un camino que en bajada nos lleva a alcanzar el camino de los Bartolos para girar a nuestra derecha y a unos 100 metros volveremos a tomar un sendero a nuestra izquierda que se adentra en el bosque de pinos, durante 1 km aproximadamente hasta encontrarnos con Zona de Acampada de la Caballera donde encontraremos la cabaña y una gran balsa, casetas para hacer fuego, muchas mesas de madera y una fuente.
Seguimos por el camino en dirección sur 1,4 km y llegamos a la Fuente de la Juncanilla que está a pocos metros del camino a la derecha. En 200 metros tomamos el camino de la derecha y empezamos a seguir el PR-CV 41. En pocos metros llegamos a un collado donde acaba la pista y comienza la bajada hasta el río Turia, pero antes nos desviamos al Mirador de los Conquetes.
El camino prosigue cerca del cauce del río Turia hasta llegar a las antiguas balsas de la piscifactoría de la Tosquilla.
Sobrepasada la piscifactoría a la izquierda empiezan unas escaleras que nos salvan el talud que ha erosionado el río. Esta es la zona más delicada de la ruta que se puede evitar volviendo un tramo de 200 metros atrás y tomando el sendero que sube a la derecha.
El sendero discurre por medio de un bonito pinar en constante ascenso, hasta llegar al camino del Alto en 2,7 km. Aquí vamos a la derecha casi un kilómetro cuando coronamos el Alto de Titaguas con su elevado vértice geodésico que con 985 m. es el punto más elevado de la ruta.
Descendemos monte a través hasta el camino de la Cebollosa, que dejamos después de pasar ante las ruinas del Corral de la Cebollosa para seguir por el camino de Canales que en 3 km nos conduce de nuevo a las calles de Titaguas, donde acabamos nuestro recorrido de hoy delante de la fuente Vieja, donde habíamos empezado.
Una ruta de nivel medio bastante interesante.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.