Photo ofTitaguas (Molinillo)-Masetes-Puente Marqués-Loma Barquilla-Cascada Bercolón-Zagra-Tosquilla-Caballera Photo ofTitaguas (Molinillo)-Masetes-Puente Marqués-Loma Barquilla-Cascada Bercolón-Zagra-Tosquilla-Caballera Photo ofTitaguas (Molinillo)-Masetes-Puente Marqués-Loma Barquilla-Cascada Bercolón-Zagra-Tosquilla-Caballera

September 7, 2021
September 2021

near Aras de los Olmos, Valencia (España)

Ruta amb majúscules per l'Alt Túria. Fem nit acampats a l'àrea recreativa del Molinillo gestionada per la Generalitat Valenciana. Ben d'hora comencem a caminar per la pista de terra que baixa de Titagües i quan arribem a la primera cruïlla agafem un camí de baixada pel mig del bosc cap al campament de Los Masetes situat just a la vora del riu Túria. Seguim per una pista paral·lela al curs del riu fins a Puente de Marqués, creuem el pont i girem cap a la dreta per trobar l'antic sender d'Aras de los Olmos a Talayuelas. Comencem a pujar i a suar bona cosa (molta calor). Després d'una llarga pujada amb un desnivell moderat, però que la calor ens obliga a beure molta aigua, arribem a la Lloma de la Barquilla (límit amb Castella La Manxa). Ací seguim pel camí de Bercolón i uns metres després de passar l'aixopluc forestal dels Maquis agafem el sender de baixada cap a la Font del Rebollo on ens podem refrescar. Agafem una drecera per tornar al camí de Bercolón. Més endavant arribem a la collada de la Hita, on hi ha un gran corral per a ovelles i cabres. ALERTA, si no teniu molta experiència en baixades verticals i difícils us recomane que seguiu per la pista de la dreta en direcció a la Devesa de Bercolón i posteriorment seguint la pista arribeu al salt i cascada de Bercolón sense cap complicació, ara, si teniu ganes d'aventura podeu fer com nosaltres i agafar la pista de l'esquerra i per dalt de la carena de la serra arribar al Puntal de la Peña de los Cuernos, un excel·lent mirador natural sobre la vall que forma el riu Túria just en l'àrea de la Zagra. I ara arriba l'hora de la veritat, cal descendir i decidim fer-ho possiblement per l'únic lloc assequible, però torne a repetir, vertical, difícil i exposat. Si teniu el més mínim dubte és millor girar cua i tornar a la collada i baixar per la pista de la devesa. Després d'un descens amb cert risc arribem al barranc de Bercolón, visitem el salt i baixem fins a la cascada on fem una bona capbussada en aquest indret tan màgic. Després de descansar comencem la tornada baixant fins a l'àrea de Zagra. A partir d'ací seguim el camí de la Tosquilla on hi ha l'antiga piscifactoria i diverses fonts a vora camí. Sense abandonar aquest camí pugem al mirador de Los Conquetes i després de passar una collada arribem a la Font de la Juncanilla. Fem un gir cap a l'esquerra per visitar El Mandurrio, una zona d'estrets que forma el riu. I ja quasi acabant la ruta visitem l'àrea de la Cavallera i la bonica cova just al costat dels estrets del riu. Tornem al punt d'inici després d'un recorregut de gairebé 29 quilòmetres en i 10 hores i mitja. Una ruta llarga però fantàstica per descobrir aquesta reserva de la biosfera de l'Alt Túria declarada per l'UNESCO.

PictographCampsite Altitude 2,124 ft

Zona d'acampada el Molinillo.

Cruïlla. Agafeu sender cap a l'esquerra.

PictographRiver Altitude 2,047 ft

Riu Túria.

PictographPicnic Altitude 2,077 ft

Àrea recreativa Los Masetes.

Font i refugi.

Cruïlla i ruïnes Molí de Marques

Photo ofPont del Marquès. Cruïlla PR-CV 307 amb PR-CV 188. Photo ofPont del Marquès. Cruïlla PR-CV 307 amb PR-CV 188. Photo ofPont del Marquès. Cruïlla PR-CV 307 amb PR-CV 188.

Pont del Marquès. Cruïlla PR-CV 307 amb PR-CV 188.

Gireu cap a la dreta i agafeu antic sender.

Gireu cap a l'esquerra.

Lloma de la Barquilla (900 m).

PictographRuins Altitude 3,064 ft

Rento de los Perillos.

PictographWaterfall Altitude 2,937 ft

Salt (equipat per ràpel).

PictographWilderness hut Altitude 3,079 ft

Aixopluc forestal Cova dels Maquis.

Photo ofFont i aixopluc forestal de Font del Rebollo. Photo ofFont i aixopluc forestal de Font del Rebollo. Photo ofFont i aixopluc forestal de Font del Rebollo.

Font i aixopluc forestal de Font del Rebollo.

Drecera.

Camí de Bercolón.

Corral i seguiu per pista de l'esquerra.

Vista panoràmica.

Arbre caigut, aprofite per saltar tanca.

PictographRisk Altitude 2,967 ft

Descens molt vertical i compromès.

PictographWaterfall Altitude 2,303 ft

Salt del Barranc de Bercolón.

PictographWaterfall Altitude 2,044 ft

Cascada del Barranc de Bercolón.

PictographBridge Altitude 1,934 ft

Naixement i antiga piscifactoria de la Tosquilla.

Mirador natural de Los Conquetes.

Font de la Juncanilla.

PictographRiver Altitude 1,998 ft

Estrets del Túria. El Mandurrio.

PictographWilderness hut Altitude 1,997 ft

Refugi de la Cavallera.

PictographCave Altitude 1,992 ft

Cova de la Cavallera.

• Photo of Preciosan
    Preciosan Oct 1, 2023

¡Buenas! Estoy buscando una ruta por la zona que pase por algunos de los refugios de zagra para hacer pernocta y veo que por aquí pasas por la zona de Zagra y tal...pero hace un par de año de la ruta ¿Sabes por casualidad como está la zona y tal para hacer un Vivac a mitad de ruta?

¡Gracias!

• Photo of Pepino Acn
    Pepino Acn Oct 1, 2023

A l'àrea d'acampada lliure del Molinillo podeu fer vivac i muntar tenda, demaneu autorització a la Generalitat que és l'entitat que el gestiona, després hi han més llocs però estan fets malbé o tancat.