Photo ofTinença de Benifassà: Pantà - Mines de Ferro - Moleta del Terme - Els Estrets - El Ballestar - Forn del Vidre Photo ofTinença de Benifassà: Pantà - Mines de Ferro - Moleta del Terme - Els Estrets - El Ballestar - Forn del Vidre Photo ofTinença de Benifassà: Pantà - Mines de Ferro - Moleta del Terme - Els Estrets - El Ballestar - Forn del Vidre

March 13, 2019
March 2019

•   4.8 2 Reviews

near Ballestar, Valencia (España)

Aproximació:
Des de la Sénia per la CV-105 en direcció a la Pobla de Benifassà i en arribar a l'embassament d'Ulldecona, aparcarem el cotxe al costat del Moli l'Abad.

Descripció:
Ruta pels voltants de l'embassament d'Ulldecona al Parc Natural de la Tinença de Benifassà, ascendint fins a les Mines de Ferro i recorrent la carena de la serra fins al Ballestar, per baixar de retorn pel Forn del Vidre fins a l'inici.
El recorregut comença al costat del restaurant del Molí l'Abad II (475 m.) Que se situa al costat de la presa de l'embassament d'Ulldecona. A la carretera, sense marcar en surt una sendera que puja fins a la part del darrere del restaurant buscant un petit molí de vent. seguim l'evident senda i una mica més endavant ens desviem de la sendera per fer la pujada pel tallafocs.
Anem seguint el camí una mica perdedor i que va guanyant alçada envoltant el pantà fins que connectem amb la ruta verda del Parc Natural, que és la que seguirem a partir d'ara. Sense pèrdua possible anem seguint el camí guanyant alçada ràpidament fins que arribem al Coll de la Penya de l'Àguila (799 m.).
Aquí les vistes són espectaculars perquè ja hem arribat a la carena des del qual es contempla tota la plana litoral fins a Vinaròs, la Sénia, al Montsià, la Serra d'Irta, Desert de les Palmes, Mola de Xert .... i la propera Penya de l'Àguila (873 m.).
Seguim la senda ara cap a la dreta per la carena de la muntanya seguint la ruta verda. Tan aviat hi ha vistes cap a un costat com a l'altre i fins i tot als dos alhora. Passem per uns abrics rocosos i arribem al que van ser unes antigues mines de ferro de les que només queden unes bocamines i unes tarteres de pedres ferruginoses.
Seguim per la senda gaudint de les àmplies vistes cap a l'embassament i cap al sud fins que arribem a un pal d'una senda que puja des de Rosell i que ens indica la pujada fins al replà de la Moleta del Terme (947 m.). Després d'una breu però dura pujada arribem a la Moleta on hi ha una fita amb una placa commemorativa i s'albiren, unes extenses vistes a 360 º.
Continuem direcció oest per connectar amb un camí que seguirem una bona estona per la carena amb alguns tobogans fins que arribem a la Portella de la Mallada, on cal estar atents perquè surt un camí a mà dreta que és el que baixa a buscar el PR CV 75.3.2 cap al Forn del Vidre,
el seguim i anem baixant per senda entre una exuberant vegetació fins arribar a una cruïlla on ens desviem cap a l'esquerra en direcció al Ballestar per una sendera molt desdibuixada per on s'ha d'anar molt atents de no perdre la traça.
Després d'una llarga baixada arribem al fons d'un rierol gairebé sec (605 m.). Aquí hi ha marques de diverses sendes per arribar al Ballestar (952 m.), nosaltres ho fem endinsant-nos pels Estrets, després de visitar el poble desfem el camí i anem seguint el PR CV 75.3.2 per endinsar-nos en un profund canó sota uns murallons calcaris i seguir el camí pel fons del riu fins que arribem al paratge del Forn del Vidre (485 m.), un centre de recuperació de fauna salvatge.
Allà retrobem els pals metàl·lics de la ruta verda que havíem agafat al principi i els seguim per la riba nord de l'embassament fins arribar de nou al Molí l'Abad després de passar per una àrea recreativa a la qual es pot accedir amb cotxe.
En resum, una bonica ruta que ens permet recórrer una zona no tan coneguda del Parc Natural de la Tinença i gaudir d'una magnífiques vistes en totes direccions. A l'estiu pot resultar una mica pesada perquè el recorregut per la carena i el fons del riu no tenen ombra encara que tampoc grans desnivells. De tota manera la pujada fins a la Portella de l'Àguila que és la més dura es fa a l'ombra.

Important:
Caminar per les muntanyes pot ser una activitat perillosa segons el perfil de la ruta, és aconsellable tenir un mínim de formació, experiència i saber planificar l'activitat abans de sortir.
Cadascú és responsable de les seves decisions, les seves accions i la seva seguretat.
Aquest itinerari es proporciona només amb fins informatius i no implica de cap manera la responsabilitat de l'autor.
En qualsevol cas, l'autor no es fa responsable i declina tota responsabilitat en cas d'accident.

Aparcament

PictographPicnic Altitude 1,568 ft

• Photo of JaviM
    JaviM Nov 2, 2019

La ruta está muy bien. Mucha senda poco transitada por bosques espectaculares. Basta con poner un poco de atención al track para no saltarse cruces

• Photo of CarlosZaragoza
    CarlosZaragoza Dec 10, 2019

JaviM, me alegra de que te haya gustado la ruta y gracias por tu valoracion.

• Xarlie123 Mar 14, 2021

La ruta está súper bien indicada en Wikiloc, y ciertamente es preciosa. Tiene zonas más turísticas y zonas para perderse entre las pinedas de la ladera.

Sin embargo, debido a los últimos temporales de Filomena, han habido muchos desprendimientos de rocas y árboles en los kilómetros cercanos a la font de l’ombria. Dificultando el camino siendo necesario desviarse un poco para seguir el track.

Damos gracias al autor@ por todos los waypoints.