Photo ofTiana: TURÓ D'EN GALZERAN o D'EN MATES (484m), Cementiri dels Empestats o del Còlera, Font de l'Alba, Ermita de l'Alegria Photo ofTiana: TURÓ D'EN GALZERAN o D'EN MATES (484m), Cementiri dels Empestats o del Còlera, Font de l'Alba, Ermita de l'Alegria Photo ofTiana: TURÓ D'EN GALZERAN o D'EN MATES (484m), Cementiri dels Empestats o del Còlera, Font de l'Alba, Ermita de l'Alegria

October 10, 2019
October 2019

•   4 2 Reviews

near Tiana, Catalunya (España)

TURÓ D'EN GALZERAN o D'EN MATES (484m), des de Tiana (Parc de la Serrala de Marina).

Circular des del Cementiri de Tiana, passant per l'Ermita de l'Alegria, el Cementiri dels Empestats o del Còlera, la Font de l'Alba i una zona de pic-nic, a la tornada.

El Turó d'en Galzeran està inclòs al projecte 100 Cims de la FEEC. Al cim hi ha una torre de guaita i un monòlit geodèsic que fou utilitzat l'any 1794 per a mesurar el meridià de Dunkerque a Barcelona, que serví per a determinar la longitud del metro. Es va fer servir per a la triangulació del vèrtex format pel Matagalls, el Puig Rodò i el Turó d'en Galzeran.

Atenció la primera part d'aquesta ruta a l'estiu... molta calor! Al matí no hi ha ombres i dóna el sol directe de mar.

* RECORREGUT (en sentit anti-horari):
Cementiri de Tiana
Ermita de l'Alegria
Trencall pineda camí de sauló en forta pujada.

Collet, enllaç SL-C 95 i GR 92

Darreres giragonses en pujada i ja som gairebé al cim!

Prenent un corriol arribem al gran vèrtex geodèsic, utiltzat per la medició del meridià Dunkerke-Barcelona.

TURÓ D'EN GALZERAN o d'en Mates (484 m.a.), situat entre el Vallès i el Maresme, amb magnífiques vistes cap el mar, Badalona, Tiana, Montserrat, el Pirineu...

A l'esplanada superior hi ha una immensa torre de guaita.

Des de la torre de guaita baixem, en fort pendent, pel corriolet que hi ha als seus peus.

Sortim a pista forestal, però no la seguim, sinó que continuarem per un senderó que veiem per sobre de la pista: baixada pronunciada ombrívola per trialera estreta (sots profunds).

A la cruïlla, seguir a l'esquerra.
Sortim a pista, que seguim fins u trencall ja indicat amb rètol SL-C 146

CEMENTIRI DELS EMPESTATS o DEL CÒLERA (any 1870).

FONT DE L'ALBA (seca)

Zona de picnic (taules, bancs i font: raja)

Poliesportiu de Tiana: Piscines municipals i camp futbol.

Tanquem la circular, finalitzant la ruta.

****

CURIOSITATS:
*Cementiri del Còlera, també conegut com el cementiri dels empestats o de la Febre (1870). L'any 1870 va arribar a Tiana, procedent de Barcelona, la primera expedició d'afectats del tifus icteroide, més conegut com "pesta groga". L'Ajuntament de Barcelona va habilitar l'edifici de la Conreria i la Cartoixa de Montalegre, de propietat privada, com a hospital d'infecciosos. Davant la por dels vilatans per l'enterrament al cementiri local dels malalts que es morien, es va habilitar un terreny a uns 200 metres de l'hospital on poder-los donar sepultura. Encara podem veure algun fragment del mur que el delimitava i una gran pedra de 2 metres de diàmetre, on s'aprecien les imatges d'un rellotge de sorra (símbol de la brevetat de la vida) i d'una calavera (símbol de la mort).

* TIANA pertany a l'Àrea Metropolitana de Barcelona i és als vessants marítims de la Serralada Litoral, des del turó d'en Galceran o de Mates al nord-est, fins al Coll de Montalegre al nord-oest, pel que passa la carretera de La Conreria que dóna accés al Vallès Oriental, per Sant Fost de Campsentelles. Davalla cap a la costa fins al terme municipal de Montgat. El territori és drenat per diverses rieres, com la Riera de Tiana i la Riera d'en Font, que desguassen al mar passant per Montgat. Té un microclima, una orientació i un sòl molt similars als d'Alella.

Cementiri de Tiana

Ermita de l'Alegria

Photo ofTrencall pineda camí de sauló en forta pujada Photo ofTrencall pineda camí de sauló en forta pujada Photo ofTrencall pineda camí de sauló en forta pujada

Trencall pineda camí de sauló en forta pujada

Collet enllaç SL-C 95 i GR 92

TURÓ D'EN GALZERAN (484 m.a)

Torre de guaita

Trencall a corriol

Photo ofCEMENTIRI DELS EMPESTATS o DEL CÒLERA (SL-C 146) Photo ofCEMENTIRI DELS EMPESTATS o DEL CÒLERA (SL-C 146) Photo ofCEMENTIRI DELS EMPESTATS o DEL CÒLERA (SL-C 146)

CEMENTIRI DELS EMPESTATS o DEL CÒLERA (SL-C 146)

FONT DE L'ALBA (seca)

Photo ofZona de picnic (taules, bancs i font: raja) Photo ofZona de picnic (taules, bancs i font: raja) Photo ofZona de picnic (taules, bancs i font: raja)

Zona de picnic (taules, bancs i font: raja)

Poliesportiu. Piscines municipals camp futbol

• Joan J Martin Nov 10, 2019

Espectaculars vistes.

• luisjuarezizquierdo Nov 10, 2019

Muy divertida

• Photo of Sandra ole
    Sandra ole Nov 10, 2019

Hola!! Gràcies pels comentaris. Me n'alegro l'hagueu disfrutat. Salut!