The hills are alive

May 19, 2021
June 2018

near Hopel, Limburg (Nederland)

Vanuit Eygelshoven naar de Wilhelminaberg en de Adolfberg.

De wandeling start vanuit het vroeger mijnwerkersdorp Eygelshoven, dat inmiddels onderdeel van gemeente Kerkrade is. Parkeren doen we in de parkeervakken aan de Laurastraat of de kleine parkeerplaats aan de Pierrestraat. Zijn deze plaatsen bezet, kunt we deze wandeling ook prima starten vanaf het station Eygelshoven (Markt) of Socio-Project (uitgezonderd zaterdag ivm weekmarkt).
De wandeling laat zien hoe het landschap van de mijnstreken in Limburg en het aangrenzende deel van Nordrhein-Westfalen, veranderde door het delven van steenkool.
Tijdens deze wandeling beklimmen we 2 steenbergen: van de Staatsmijn Wilhelmina en die van de Duitse Grube Adolf. Bij goed weer kunt u vele kilometers ver kijken, tot ver naar de Eifel en Ardennen, maar ook de huidige bruinkool wingebieden in Duitsland zijn zichtbaar.
De wandeling begint vanaf het voormalige mijnterrein van de mijn Laura, gaat via het mijnterrein van de mijn Julia naar de 260 meter, hoge steenkolenberg van Grube Adolf in het Duitse plaatsje Merkstein. Daarna begint u aan de afdaling om voor de tweede keer de grensrivier Worm over te steken. Door het buurtschap Baalsbruggen, loopt u richting het Beerenbos. Na een korte klim, komt u langs de resten van het voormalige mijnterrein van de oudste mijn van Nederland: de Domaniale mijn te Kerkrade. Hier loopt u door de wijk Chèvremont in de richting van kasteel Erenstein. De kleine lus die we hier lopen zorgt voor een betere blik op dit kasteel. Hierna lopen we aan de achterzijde van dierentuin GaiaZoo, naar de wijk Terwinselen. Door een klein speelparkje lopen we naar de voet van de Wilhelminaberg. Aan de voet van deze steenberg liggen twee oude boerderijen: de Winselerhof en de Overste Hof. Beiden zijn verbouwd tot hotel-restaurant.
We beklimmen de Wilhelminaberg aan de achterzijde. Let hier goed op voor mountainbikers! De meeste paden behoren tot een MTB-route en zijn erg in trek bij lokale en toeristische fietsers. Eenmaal boven kunt u terugkijken op de steenberg van Grube Adolf en de wijde omgeving. Bij helder weer zijn de Clauscentrale in Maasbracht en de zendmast van Kelpen, goed zichtbaar in Noordelijke richting.
We dalen via de langste trap van Nederland af, in de richting van het Megaland terrein. Ook dit is een terrein dat grotendeels bestaat uit mijnsteen. We laten de Overste Hof rechts liggen en lopen via de bossen en vijvers langs kasteel Strijthagen. Via de steenberg van de Laura lopen we langs het Miljoenenlijntje. Hierna gaan we rechtsaf terug richting de Hopel, waar we de wandeling begonnen.