Tête de la Frema 3.151 m.

November 23, 2023
September 2023

near Fouillouze, Provence-Alpes-Côte d'Azur (France)

Rundtur fra Fouillouse op til området bag Refuge du Chambeyron, med bl.a. søen Lac des Neuf Couleurs og toppen Tête de la Frema. Landskabet ved søerne er et fascinerende morænelandskab, hvor man har fornemmelsen af, at det er for ganske nylig, at gletscherne har trukket sig tilbage, med mælkehvide søer og bunker af moræne. Der er markeret sti hele vejen til toppen.

Vi fulgte stien fra parkeringen og gennem den charmerende lille landsby Fouillouse. Efter de sidste huse drejer en sti fra til venstre, som zig-zagger op ad bjergskråningen bag landsbyen. Efter ca 3 km flader det lidt mere ud, og går jævnt opad hen mod Refuge du Chambeyron. Fra refugiet fortsatte vi på sti op til søen Lac Long og derefter Lac des Neuf Couleurs. Herfra går stien op til passet Col de la Gypière og endelig videre op til toppen Tête de la Frema. Stien er tydelig, markeret og helt problemfri at gå på.

På vej ned fra passet holdt vi en lidt højere linje, og undlod at gå helt ned til Lac des Neuf Couleurs. Ved Lac Long tog vi stien, der går hen til passet Pas de la Couletta og ned til dalen Vallon de Plate Lombarde via den lille hytte Cabane des Aoupets. Det er en flot sløjfe på turen, fremfor at gå samme vej op og ned.