Testelt - Langdorp - Messelbroek : Dagstapper

Photo ofTestelt - Langdorp - Messelbroek : Dagstapper Photo ofTestelt - Langdorp - Messelbroek : Dagstapper Photo ofTestelt - Langdorp - Messelbroek : Dagstapper

November 27, 2020
May 2020

near Testelt, Flanders (Belgique)

Op fraaie lentedag 16 mei 2020 maakten we nog eens een "Dagstapper". We kozen deze keer voor tocht 10 in de "Dagstappersgids Vlaams-Brabant 2" en maakten de wat kortere versie van Testelt naar Langdorp en terug via Messelbroek.
Het eerste deel van de wandeling loopt door zeer bosrijk gebied, in het tweede deel zijn de Demer en de Laarbeek nooit ver weg.

De Dagstappersgids werd in 2012 uitgegeven door Grote Routepaden en Lannoo, ISBN 978-90-209-7360-0. De beschrijving was in mei 2020 nog zeer goed bruikbaar. Alleen aan de Laarbeek in Messelbroek was het pad langs de oever (allicht tijdelijk) afgesloten en moesten we even rond een akker stappen. Voor de gedetailleerde beschrijving verwijs ik dan ook naar de tekst in het boekje. De genummerde waypoints in deze track zijn de GPS referentiepunten uit de Dagstappersgids

Praktisch:
We parkeerden aan het station van Testelt. De wandeling loopt grotendeels over onverharde of halfverharde wegen en volgt tussen Testelt en Langdorp de streek-GR Hageland. Met wat hulp en moeite zou een buggy wel meekunnen.

Horeca:
Toen we deze tocht maakten was alle horeca nog gesloten door de Corona-lockdown en brachten ons natje en droogje mee van thuis. In normale omstandigheden zijn er eet- en/of drankgelegendheden aan het station van Testelt, nabij referentiepunt 12 en even buiten het parcours in het centrum van Messelbroek.

01 Station Testelt

12 wandelknoop 261

18 Demer

Afgesloten, ga links

Zie foto. Hier is het pad langs de Laarbeek afgesloten. Naar links kan men probleemloos rond de aanliggende akker en ter op de route komen

Station Testelt (deelgemeente gemeente Scherpenheuvel-Zichem) is een spoorweghalte langs spoorlijn 35 (Leuven - Aarschot - Hasselt).

Op Zavelbeemden eerste pad rechtsaf (GR Hageland)

Op deze splitsing volgt de GR Hageland het rechter smalle pad. Geen erg als je het pad zou missen, een paar 100m verder komt het andere pad weer op de route

Bosrand

Sint-Pieterskerk van Langdorp

De Beemdenbrug over de Demer

Van op de Beemdenbrug over de Demer

Aan een beekje dat de Weerdebroekstraat kruist

Ezelsweide

langs Wijnberg

We komen voorbij een weide met enkele Alpacas (Berg-lamas) Sommigen al geschoren, andere nog in winterjas

Open kasten voor het bewaren van mais

Over de Laarbeek nemen we het graspad naar rechts

Hier was het pad langs de Laarbeek afgesloten. We gingen linksaf langs de bosrand rond de akker en kwamen zo terug op het parcours.

De maiskolven worden hier in open kasten bewaard.

We volgen terug even het jaagpad langs de Demer

Aan natuurreservaat De Baggel. Natte opgedolven turf wordt in de streek 'bagger' of 'baggel' genoemd.

We verlaten even de route om aan de kerk van Messelbroek wat te pauzeren.

Sint-Michiels kerk van Messelbroek met ijzerzandstenen toren van rond 1400 en neogotisch schip uit 1909.

De Demer heeft tegenwoordig diep tussen dijken ingegraven oevers. De vlakke oevers, waar de Witte van Zichem ging zwemmen, zijn er niet meer

Demer in Testelt

De watermolen was vroeger eigendom van de abdij van Averbode. Boven de korfboogdeur in de voorgevel is er een gevelsteen met abtswapen en leus NE QUID NIMIS en het jaartal 1618.

Sint-Pieterskerk in Demer-gotiek uit de 15-16de eeuw