Terziet-Camerig-Epen-Terziet 10 km

December 26, 2018
December 2018

near Terziet, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling door en op de flanken van het Geuldal ten zuiden van Epen. De wandeling begint in Terziet en voert via Kuttingen naar de Geul en klimt dan naar Camerig via de Heimansgroeve. Vandaar daalt de wandeling weer af naar de Geul om via de Volmolen en Epen weer omhoog te gaan naar het Onderste en Bovenste Bosch. Hier daal je dan weer af naar Terziet via bronnengebied Diependal. Onderweg alleen horeca in Epen vlak bij de Volmolen (‘De Smidse’).
Bij het startpunt kunnen een paar auto’s langs de weg parkeren. Je loopt een stukje langs de weg en klimt dan door het weiland naar de Kuttingerweg. Je klimt nog iets door over de weg naar Kuttingen, het zuidelijkste dorpje van Nederland. Via het Elzevoetpad daal je af naar het Geuldal. De rivier meandert hier geweldig en is omgeven door grasland en populieren met maretakken. Je kruist de rivier over een brug en volgt de rivier een stukje stroomafwaarts, loopt door een hellingbos omhoog en omlaag en beklimt de Heimansgroeve van de achterzijde. De Heimansgroeve is een geologisch monument waar gesteente uit het Carboon aan de oppervlak komt. Na het uitzicht bewonderd te hebben, klim je door een weiland en een boomgaard naar het gehucht Camerig met enkele mooie vakwerkboerderijen. Je daalt weer af richting Geul en gaat vlak voor het dal weer omhoog naar de bekende bocht in de col de Camerig. Hier daal je af naar de Volmolen, een watermolen van Natuurmonumenten. Je kruist de Geul en loopt door het weiland naar de Smidse. Na een eventuele ravitaillering loop je Epen weer uit via de Dorphof, een onverharde weg die eindigt bij de bosrand van de Onderste Bosch. Bij de bosrand bevindt zich een mergelrand, en via de waarschijnlijk daar naar genoemde Krijtrotsweg loop je langs die bosrand naar het zuiden, met links prachtig uitzicht op het Geuldal en België, richting Belgische grens. Je volgt de bosrand richting Bovenste Bosch en daalt af over de Sinnigerdalweg met kasteel Beusdael aan je rechterhand. Bij het gehucht Diependal loop je over een als ‘moeilijk begaanbaar’ voetpad aangegeven langs de Fröschebron en een ander beekje naar de Terzieterweg, waar je ook gestart bent.

Camerig

Gehucht met een aantal monumentale vakwerkboerderijen en gezicht op het Geuldal

Dorphof

Grotendeels onverharde weg die je geleidelijk omhoog voert naar de bosrand van het Onderste Bosch.

Elzevoetpad

Holle weg Geuldal in

Holle weg vanuit Camerig naar het Geuldal

Krijtrotsweg

Pad langs het Onderste Bosch met mooi uitzicht. Pad genoemd naar de mergelwand bij het begin

Pad Agen Uil

Pad door het weiland van de Volmolen naar de Smidse

Pad door weiland en boomgaard

Pad dat je omhoog voert naar Camerig door weiland en boomgaard

Pad door weiland naar Volmolen

Pad naar beneden vanaf de beroemde bocht in de Camerig (col).

Pad langs Fröschebron

Pad langs beekje in Diependal bronnengebied

Pad naar Camerig bocht

Pad voert je licht omhoog naar de beroemde bocht in de Camerig (col).

Pad Terzieterweg-Kuttingerweg

Pad door het weiland van de Terzieterweg naar de Kuttingerweg

Sinnigerdalweg

Onverharde weg naar Diependal met rechts uitzicht naar kasteel Beusdael (in Waals België net over de grens).

Tergrachtervoetpad

Voetpad langs de Geul

Terzieterweg

Weg naar Terziet waarlangs je parkeert

Uitzicht boven Heimansgroeve

Uitzicht boven de Heimansgroeve, een geologisch monument met gesteente uit het Carboon

Voetpad bronnengebied Diependal

'Moeilijk begaanbaar' voetpad (zo laat een bordje weten) langs bronnen en beekjes in het bronnengebied Diependal

Voetpad door hellingbos

Volmolen

Monumentale watermolen van Natuurmonumenten

• ArieM Jan 27, 2019

Leuk parcours dat met regen wel behoorlijk blubberig wordt. Laarzen zijn dan op sommige plekker geen overbodige luxe.

Tjaart Molenkamp Jan 27, 2019

Bedankt Arie voor je review en je opmerkingen. Met veel regen is deze wandeling inderdaad blubberig, zeker de stukjes in het Geuldal en de paadjes door weilanden (wat overigens voor het soortgelijke paadjes in een groot deel van het Heuvelland geldt).

• Tecko May 23, 2020

Bedankt voor deze mooie route

Tjaart Molenkamp May 23, 2020

Graag gedaan, Tecko, en bedankt voor je recensie!

• Photo of rickgoossens
    rickgoossens Jun 7, 2020

Prachtige wandeling door het heuvelland. Al vele wandelingen gemaakt hier maar dit is toch wel één van de mooiste!

Tjaart Molenkamp Jun 9, 2020

Bedankt Rick voor je positieve review! Is inderdaad een mooi stukje Limburg..

• Photo of LynnieL
    LynnieL Apr 23, 2021

Vanwege verblijf in een hotel vlakbij de route deze route aangepast en een ommetje gemaakt om een ijsje te eten langs het water. Prachtige vergezichten met beginnende bloesem in de lente. Top 👍🏼

Tjaart Molenkamp Apr 24, 2021

Klinkt heel goed LynnieL! En bedankt voor de review!