Terziet-Beusdael-Sippenaeken-Terziet 10.7 km

Photo ofTerziet-Beusdael-Sippenaeken-Terziet 10.7 km Photo ofTerziet-Beusdael-Sippenaeken-Terziet 10.7 km Photo ofTerziet-Beusdael-Sippenaeken-Terziet 10.7 km

May 10, 2019
March 2019

near Terziet, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling in het uiterste zuiden van Limburg en rond het Waalse Sippenaeken (met Nederlandstalige horeca). De wandeling start in het ten zuiden van Epen gelegen Terziet. Er is hier beperkt ruimte om een auto langs de weg te parkeren. Je loopt eerst de asfaltweg omhoog tot de rand van het Bovenste Bosch, waar zich een geologisch monument bevindt. Hier volg je de onverharde weg aan de rand van het bos tot de grens. Vlak voor de grens is rechts van de weg nog een poel met grote kans op kikkers. Op de grens kies je het pad door het weiland richting boerderij waar zich nog een grenspaal bevindt. Je volgt hier de landweg tot de asfaltweg van Sippenaeken naar Teuven. Hier volg je de weg een klein stukje richting kasteel Beusdael. Voor het kasteel kies je het pad omhoog richting het bos van Beusdael. Dit pad volg je helemaal de heuvel op het bos in. Boven kies je de bosweg die langzaam afdaalt richting Sippenaeken. Bij de bosrand ga je dwars door de weide naar een houtwal en volg je het pad naar Sippenaeken. Bij de kerk daal je af naar de camping bij de Geul. Je loopt over de camping naar de grens en dan verder langs de Geul tot aan de brug. Aan de overkant volg je het Tergrachtervoetpad langs de meanderende rivier, één van de mooiste rivierlandschappen van Nederland. Je kiest voor het Elzevoetpad wat je licht omhoog naar Kuttingen voert. Vanuit dit dorpje voert een pad door boomgaard en weiland je richting Klein-Kuttingen, het zuidelijkste gehucht van Nederland. Vlak voor dit gehucht kom je op de asfaltweg richting Epen, welke je een stukje volgt tot de heuvelrug. Met een uitzicht op kasteel Beusdael daal je af richting Terziet, waarbij je het laatste stukje vlak langs de Terzieterbeek loopt.
Horeca met name op het pleintje bij de kerk in Sippenaeken. Op de camping is ook horeca.

Elzevoetpad

Voetpad van de Geul naar Kuttingen

Geul brug

Voetgangersbrug over de Geul

Grens bij camping

Je loopt een stukje over de camping die precies tot aan de grens gelegen is.

PictographCastle Altitude 0 ft

Kasteel Beusdael

Kasteel dat gedurende een groot deel van de wandeling te zien is. Niet te bezichtigen.

Kleinkullenvoetpad

Voetpad richting de boerderij Klein Kullen en dan door langs de Terzieterbeek naar de asfaltweg richting Terziet en Epen.

Pad door Beusdael bos

Pad door het bos van Beusdael

Photo ofPad door weilanden naar Sippenaeken Photo ofPad door weilanden naar Sippenaeken Photo ofPad door weilanden naar Sippenaeken

Pad door weilanden naar Sippenaeken

Pad door de weilanden naar Sippenaeken

Pad langs Bovenste Bosch

Pad langs het Bovenste Bosch met in het begin een geologisch monument.

Pad langs grens

Pad door weiland langs de grens naar een Belgische boerderij met een grenspaal in de tuin

Pad naar Beusdaelbos

Pad omhoog naar het bos van Beusdael

PictographLake Altitude 0 ft

Poel

Poel in het bos

Sippenaeken

Centrum van het dorpje Sippenaeken met kerk en begraafplaats, en een pleintje met o.a. horeca.

Tergrachtervoetpad

Voetpad langs de meanderende Geul

Terzieterweg

Vanaf het startpunt voert de geasfalteerde Terzieterweg je naar het Bovenste Bosch

Voetpad naar Klein Kuttingen

Voetpad door boomgaarden en weiland naar de weg van Sippenaeken naar Epen, nabij Klein Kuttingen

• Photo of Tom Slenders
    Tom Slenders Aug 12, 2019

Mooie omgeving, maar voor mij iets te druk met name op de smalle paden in de buurt van de geul. Verder prima route, makkelijk te volgen.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Aug 15, 2019

Bedankt Tom voor je recensie! Bij de Geul kan het, zeker in het vakantieseizoen, druk zijn. Het is dan ook een mooie plek.

• Photo of Wim Huisken
    Wim Huisken Feb 25, 2023

Mooie route ondanks Regen en Natte Sneeuw en voorjaars vakantie, gelukkig niet te druk, veel blubber, vooral berg op, maar mooie vergezichten en oorverdovende stilte.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Mar 2, 2023

Bedankt, Dogtack! Klinkt alsof je het naar je zin hebt gehad. Als het nat is in de winter, kan het behoorlijk blubberig zijn in Zuid-Limburg...