Tematik Boydan Boya Samanlı Dağları (Tek Parça )

Photo ofTematik Boydan Boya Samanlı Dağları (Tek Parça ) Photo ofTematik Boydan Boya Samanlı Dağları (Tek Parça ) Photo ofTematik Boydan Boya Samanlı Dağları (Tek Parça )

April 6, 2022
April 2022

near Sultaniye, Kocaeli (Türkiye)

01 Kuzuyayla - Pazarçayırı

Kuzuyayla’dan (1388 m) başlayan rotamız Hacıyakup Çayırı (3. km, 2460 m) üzerinden Samanlı Dağları’nın en yüksek noktası olan Kartepe’ye (5. km, 1602 m) ulaşıyor. İzmit Körfezi ve Sapanca Gölü manzaralı zirveden açık havalarda Uludağ bile görülebilir.

Zirveye çıkmak istemeyenler için, rotamız başlangıçtan 600 metre sola saparak, yol üzerinden Altıoluk Yaylası’na ulaşmak da mümkündür. Kuzuyayla’dan Zirveye çıkıp Altıoluk Yaylası’na (1316 m) ulaşmak 9 km.

Kuzuyayla’dan direk Altıoluk Yaylası ise (3,2 km) km. Zirvenin dönüş yolundan Hacıyakup Çayırı’nı geçtikten sonra sola dönen yol bizi Altıoluk Yaylası’na ulaştırır. Buradan yolculuk güneybatı yönünde sürüyor. Bu bölümde ana rotamız dışında Samanlı Dağları’nın güneyine doğru da ilerleyen rotalarımız bulunuyor.

Altıoluk Yaylası’ndan direk güneye doğru (Sakarya Havzası) devam edecek olursak Eskiyayla (8 km, 1117 m) üzerinden Soğucak Yaylası’na (21 km, 1115 m) ulaşabiliriz. Kuzuyayla’dan Eskiyayla yolu ile Soğucak Yaylası’na ulaşıp İstanbuldere üzerinden Sapanca’ya ulaşmak toplamda 40 km.

Eskiyayla’ya varmadan önce 2,5 km sonra sola dönen yol önce bizi Yanıkyayla’ya (8 km, 1315 m), oradan da Sapanca Gölü (22 km, 600 m) kenarına (Yanıkköy) indirir. Bu rota Kuzuyayla’dan Sapanca’ya kadar toplamda 25 km’yi buluyor. Normalde bir günde gidilebilir. Parkurun tamamı orman içi araç yolu ve iniş şeklinde. Özellikle Mayıs-Kasım arası en ideal dönem.

Ana rotamız 700 metre sonra sağa dönerek devam ediyor. Sola dönüş yolundan 800 metre sonra sola dönen yol 6,5 km sonra bizi Sultaniye Köyü’ne (760 m) ulaştırır. Kuzuyayla’dan günübirlik Sultaniye Köyü’ne yapılacak yolculuk toplamda 11 km. Sultaniye Köyü’ne saptığımız yoldan sağa dönen yol bu ayrımdan 1 km sonra bizi Karaoluk Yaylası’na (1176 m), buradan da 4,5 km sonra Pazarçayırı Köyü’ne (852 m) ulaştırır.

Kuzuyayla’dan Altıoluk ve Karaoluk yaylalarını geçip günübirlik bir yürüyüşle Pazarçayırı
Köyü’ne toplamda 9 km’lik bir yürüyüşle ulaşmak mümkün.

02 Pazarçayırı - Kızkalesi

Ana rotamız Pazarçayırı Köyü’ne varmadan izcilik kampının bulunduğu alandan Karpuzdere Köyü ve Karpuzçatlatan Deresi yönünde inerek devam ediyor.

Karpuzçatlatan Deresi üzerinde bulunan köprüye kadar rotamız hep iniş şeklinde idi. Bu bölümden sonra rotamız çıkışlarla sürüyor (5,5 km, 426 m).

Bulunduğumuz bu vadi içerisinden Sultaniye Köyü’nden Serindere Köyü’ne giden bir rota bulunuyor. Buradan suya paralel giden patika bir rota var. Bu bölüm 10 km’lik rotanın tam orta yeri. Karpuzçatlatan Deresi Yuvacık Barajı’nın Kirazdere ve Kazandere ile birlikte ana üç su kaynağından biri.

Vadiden orman içi toprak araç yolu ile tırmanmaya başlayınca karşımıza 2,5 km sonra Kızkalesi (602 m) olarak isimlendirilen ve günümüzde hala kalıntıları görülebilen bir kültür mirası çıkıyor. Yolculuğa bu bölümde biraz ara verip kalenin üzerinden muhteşem manzaranın tadını çıkarmak lazım.

Kalenin en uç noktasından baktığımızda (633 m) sola yanımızda yer alan vahşi Müflizdere Kanyonu, sağ yanımızda Karpuzçatlatan Vadisi ve önümüzde de Serinlik Köyü görülebilir.

03 Kızkalesi - Kıranyurt Yaylası

Yolculuğa kaldığımız yerden tırmanmaya devam edince ilk olarak karşımıza Çavuşlu Yaylası sapağı (2 km, 851 m) geliyor. Direkt devam ederek yaylaya, oradan da rotamız üzerinde bulunan Kıranyurt ve İnönü yaylalarına ulaşmak mümkün ama rotamız, Samanlı Dağları’nın sırtlarından yol almak üzere sola devam ederek sürüyor.

Bu sapaktan itibaren muhteşem manzaralar eşliğinde Kıranyurt Yaylası’nın bulunduğu
sırta kadar dönerek tırmanıyor. Çavuşlu Yaylası sapağından Kıranyurt Yaylası’na (1160 m) kadar olan bölüm toplamda 10 km.

Kıranyurt Yaylası’ndan doğu yönünde devam edecek olursak Mesruriye Köyü yönünde Karpuzçatlatan Vadisi’ne inip (6,3 km, 714 m) Katırözü Köyü’ne (Çilekli) doğru yol alıp (9,5 km, 748 m), Orman Deposu’nın sırtından (10,5 km, 782 m) sola dönüp, Bakacak Köyü (12 km, 858 m) ve Eskiyayla (18 km, 1117 m) yönünde Kuzuyayla’ya ulaşabiliriz. Bu dairesel hattın toplam uzunluğu 60 km.

04 Kıranyurt Yaylası - İnönü Yaylası

Ana rotamız Kıranyurt Yaylası’ndan geriye dönüp soldan İnönü Yaylası yönüne doğru inişe geçiyor. Kıranyurt Yaylası’ndan İnönü Yaylası’na toplamda 15 km.

İnönü Yaylası’na vardığımızda hiçbir rotaya sapmadan ilerleyecek olursak, toplamda inişli-çıkışlı 45 km’lik bir mesafe kat etmiş oluyoruz. İnönü Yaylası’ndan ana yolumuz dışında Tepecik ve Aksığın köylerine doğru giden iki rotamız bulunuyor.

Bu iki köye giden yolu 5 km’si aynı (1109 m) hat üzerinden gittikten sonra Aksığın yolu Kayaüstü Yaylası (7,5 km, 1095 m) yönünden köye (12,5 km, 602 m) iniyor. Tepecik rotası ise sağ koldan ilerleyerek köye (11 km, 729 m) varıyor. Kayaüstü Yaylası’nda Tepecik Köyü’ne kestirme inen bir de dik patika yol bulunuyor.

İnönü Yaylası’ndan Çilekli (Katırözü) Köyü giden bir rota bulunuyor. Bu rota Çilekli Barajı üzerinden köye (7 km) ulaşıyor. Tekrardan ana rotamız üzerine dönecek olursak, İnönü Yaylası’ndan sonra Sakarya Havzası’na doğru yani doğuya doğru ilerleyince karşımıza Ercuva Yaylası (3,3 km, 1143 m) geliyor.

Buradan rotamız batı yönünde yükselerek sürüyor. Ancak Ercuva Yaylası’ndan Hüseyinli ve Çilekli köylerine giden iki rotamız daha bulunuyor. Bu rotalar üzerinden Kuzuyayla’ya ulaşmak da mümkün. Ercuva Yaylası ile Çilekli Köyü’nün (792) (Çilekli Barajı yolu) mesafesi 8 km, Hüseyinli Köyü’nün (819) mesafesi ise 5,5 km.

05 İnönü Yaylası - Eski Yayla

Ercuva Yaylası’ndan batıya doğru yükselen rotamız Karadeniz iklim ile Akdeniz iklimlerinin, Kocaeli ile Sakarya illerinin, Yuvacık Barajı havzası ile Sakarya Havzası’nın ayrıştığı sırttan geçiyor.

Rotamızın üzerinde Aksığın ve Kazandere köylerine giden sapağa (1213 m) geldiğimizde ana rotamızın üzerinden 50 km’yi geride bırakmış oluyoruz. Karadağ olarak isimlendirilen vadi üzerinden Fabrika Deresi’ni geçip Aksığın ve Kazandere köylerine uzanan rotamızın sapaktan itibaren toplam uzunluğu 10’ar km.

Rotamızın bu bölümü Yuvacık Baraj Havzası’na akan su üç su kaynağından biri olan Kazandere’nin su toplama alanlarını oluşturuyor.

06 Eski Yayla - Bıçkıdere

Bu bölümü geçtikten sonra da rotamız yükselerek devam ediyor. Yaylak alanları geçtikten sonra inişe geçen rotamız Aytepe civarında dört yol ağzına varıyor.

Bu bölümden Aytepe’ye (1014 m) giden yolun uzunluğu 2,5 km. Rotamız Aytepe Sapağı’ndan sonra da inişe devam ediyor. Aytepe Sapağı’ndan Bıçkıdere Köprüsü’ne (852 m) kadar 3,5 km inişten sonra rotamız toplamda 57,5 km yolu geride bırakıyor. Bu bölümden sonra rotamız hafif yükselerek sürüyor. İçerisinde bulunduğumuz alan Kirazdere su toplama alanının bir bölümünü oluşturuyor.

Bıçkıdere Köprüsü’nden sağa dönerek giden iki rotamız bulunuyor. Bunlar ilki sapaktan yükselerek Aytepe’ye (6 km) gidiyor. Diğeri ise ana yol güzergâhımızda bulunan Papazçayırı (855 m) ve Menekşe Yaylası’na (913 m) giden 5 km uzunluğunda ara bir yoldur. Bıçkıdere Köprüsü’nden sonra derin bir vadi içerisinden geçen rotamızı 1 km sonra yeni rota karşılıyor.

Soldan güneye doğru dik çıkışlar içeren rotamız, sırta (5 km, 1186 m) çıktıktan sonra dört farklı rota ile Sakarya Havzası’na ulaşıyor. Bu sırt bölgesi yerel halk tarafından Beypınar olarak isimlendiriliyor.

Sırta varıldıktan sonra yol sola ve sağa ikiye ayrılıyor. Sağa giden yol Alıç Yaylası üzerinden İznik’e kadar uzanıyor. Sağ tarafa giden yollardan ilki, sırt bölgesine varan yolun karşısından Adiye Köyü yakınlarında bulunan küçük baraja (3 km, 835 m) doğru yol alıyor.

Küçük barajdan, Bilecik’in Osmaneli ilçesi sınırları içerisindeki Adliye Köyü’nde bulunan baraja (6,5 km, 758 m) varıp köyde (8 km,767 m) sona eriyor. İkinci ve üçüncü rotalar sol koldan 1,2 km ileride ayrılıyor. Sola dönen rota dik bir inişin ardından Kemaliye Köyü’ne (9 km, 746 m), diğer rota da direkt olarak yine Kemaliye Köyü’ne (7 km, 760 m) iniyor.

Ana rotamız üzerinde, Bıçkıdere Köprüsü’nü geçtikten sonra birinci km’deki sapaktan sonra yine bir km mesafede solda bir sapak daha bulunuyor. Bu sapaktan tırmanarak, birinci sapağın sırt bölgesine yaklaşık 2 km batısına varılıyor (3 km, 1161 m). Bu sırt bölgesinden yine vahşi bir orman içerisinden giden rotamız Alıç Yaylası’na
ulaşıyor.

Alıç Yaylası’ndan (5 km, 1104 m) Elmalı Köyü (11 km, 778 m), İhsaniye Köyü (21 km, 927 m) ve Dereköy (26 km, 266 m) üzerinden İznik Lefke Kapı’ya (34 km, 103 m) ulaşmak mümkün.

07 Bıçkıdere - Papazaçayırı

Ana rotamız bu bölgeden yükselerek sürüyor. Sırt bölgesine ya da Maden olarak isimlendirilen bölgeye gelindiğinde sol tarafta Elmalı üzerinden İznik’e giden bir yol daha bulunuyor.

Maden bölgesinden sonra inişe geçen rotamız toplam ana rotanın 64. km’sinde Papazaçayırı Sapağı’na (860 m) varıyor. Bu sapaktan sola giden yol Trans Samanlı rotasının en güzel güzergâhını oluşturuyor.

Diğer rota ile Alıç Yaylası’nda kesişen Trans Samanlı rotası, bu bölümden sonra aynı yolu takip ediyor. Papazçayırı Sapağı’ndan direk devam eden rotamız ilk önce Menekşe Yaylası’na (1 km, 905 m), ardında da Kocaeli-Bursa sınırını aşıp Kırıntı Köyü’ne (5 km, 851 m) ulaşıyor.

Kırıntı Köyü’nden Hacıosman Köyü yolu ile Sıcakdere Vadisi’ni oluşturan su kaynağını takip ederek Sıcakdere Köprüsü’ne gidilebilir. Hacıosman Köyü’nden Kutluca Köyü’ne geçip Eriklitepe’ye de ulaşmak mümkün.

08 Papazaçayırı-Eriklitepe Sapağı

Papazçayırı Sapağı’ndan sağa dönen ana rotamız buradan Menekşe Yaylası (1 km, 913 m) yolu ile Subatar Yaylası’na (3 km, 938 m) ulaşıyor.

Subatar Yaylası’ndan batı yönünde ilerleyen rotamız Samanlı Dağları’nın en vahşi bölümünden geçip ilk önce Sıcakdere Kanyonu’nun (3 km, 7770 m) başlangıç noktasındaki beton köprüden geçtikten sonra orman içerisinden ilerleyip Samanlı Dağları’nın İzmit Körfezi’ni daha yakından gören yüzünden geçerek Gölcük üzerinden Karamürsel’e doğru geçiş yapıyor.

Sıcakdere, Kirazdere’nin iki su kaynağından birini (diğeri Soğukdere) oluşturuyor. Sıcakdere Köprüsü’nün 200 metre ilerisinden sola dönerek yükselen yol Kutluca ve Hacıosman köylerine (5 km, 818 m) ulaşıyor.

Kutluca Köyü’nden Eriklitepe’ye ulaşmak da mümkün. Sıcakdere Köprüsü’nden sonra devam eden rotamız Bahçecik ve Yuvacık’a doğru iniş yolunda dirsek yapıp (3,5 km, 992 m), Eriklitepe’ye doğru dönüyor. Bu sapaktan itibaren Bahçecik şehir merkezi 13 km, Yuvacık Servetiye Taş Köprüsü 14 km mesafede bulunuyor.

09 Eriklitepe Sapağı - Eriklitepe

Bir bölümünün içerisinden geçtiğimiz Beşkayalar Tabiat Parkı’nın ardından Eriklitepe Tabiat Parkı’na doğru yapacağımız yolculuğumuz bu ana rotası da son derece vahşi bir coğrafyadan geçiyor.

Sapaktan itibaren Gölcük’e bağlı Nüzhetiye Köyü’nün (4 km, 1062 m) zirvesindeki sapağa kadar olan bölüm ağaç tüneller içerisinden geçiyor. Bu bölümden sonra Eriklitepe Tabiat Parkı’nın (12 km, 960 m) sahasına girmiş bulunuyoruz. Bu bölümden Gölcük’e doğru İrşadiye Köyü üzerinden ulaşılabilir.

10 Eriklitepe - Kazıklıbel

Rotamız Ayvazpınar Köyü (7 km, 702 m) üzerinden Kazıklı Beli’ne (14 km, 586 m) doğru ilerliyor. Ana rotamız Kazıklı Beli’nden sağa dönerek yükselerek sürüyor. Güneye doğru giden ana yol İlk önce Senaiye (Başkiraz) Köyü üzerinden İznik ve Karamürsel’e bağlı Yalakdere’ye doğru uzanıyor.

11 Kazıklıbel - Ulaşlı

Kazıkbeli’nden Samanlı Dağları’nın denize en çok yaklaştığı bölüme doğru giden rotamız ilk önce Karamürsel’e bağlı Osmaniye Köyü’ne (8 km, 627 m) ardından sırtı aşıp Ulaşlı Kasabı’nda İzmit Körfezi’nin kenarında 115 km yol kat ettikten sonra sona eriyor.