Tekeler - Alinda Karya Yolu 20/10/2019

Photo ofTekeler - Alinda Karya Yolu 20/10/2019 Photo ofTekeler - Alinda Karya Yolu 20/10/2019 Photo ofTekeler - Alinda Karya Yolu 20/10/2019

October 20, 2019
October 2019

near Tekeler, Aydın (Türkiye)

Tevfik Erdemgüler
Gurup yürüyüşü. 20/10/2019
Aydın. Tekeler - Alinda Antik Kenti - Karpuzlu. Karya Yolu.
Başlangıç zamanı : 10:10 20/10/2019
Bitiş zamanı : 14:38 20/10/2019
Gezi süresi : 4 saat 28 dakika
Mesafe : 7,24 km.
Maksimum rakım : 587 m
Minimum rakım : 260 m
Sıcaklık 26 - 28 derece.
Yol boyunca çeşme yok. Alinda Antik Kenti kontrol noktasında WC ve çeşme suyu mevcut. Çeşme suyunun kaynak suyu olduğu ve içilebildiği söylendi.
Yol : toprak , taşlık , asfalt.

Alinda Antik Kenti.
Alinda, eski Anadolu’nun Batısında bir şehirdir. Karya bölgesinde bulunan Alinda, bugünkü Karpuzlu ilçesi sınırları içinde, doğuya bakan bir yamaçta kurulmuştur.
Alinda Antik kentini tarih sahnesine çıkaran ve onu ünlü yapan Karia Kraliçesi Ada olmuştur. Kent yapılarında mermerin kullanılmadığı, granit taşların kullanıldığı gözlemlenmektedir. Bulunan mezarlarda süse pek rastlanmaz.
Araştırmalarda Alinda kentinin tarih sahnesine çıkışının genellikle İ.Ö. 4. yy. olduğu söylense de kent hakkında bildiklerimiz İ.Ö. 14. yy'a kadar gitmektedir. Alinda, Hitit İmparatoru II. Mursilis (İ.Ö. 1350-1320) döneminde Sena Irmağı ülkesine bağlı bir kentti. II. Mursilis döneminde Alinda kentinin adının İalanti olduğu bilinmektedir. Bu bilgileri II. Mursilis'in anallerinden ve mısır yazıtlarından öğreniyoruz. Kentin yakın çağa ait bilgileri, öncekiler gibi azdır. İ.Ö. 340 yıllarında Halikarnasos'da olan Karia yönetimi iç kargaşalar yaşamaya başlamıştır. Bilindiği gibi anaerkil aile yapısına sahip olan Kanalılar aile içi evlilik yapıyorlardı. Dünyanın yedi harikasından biri olan Mausoleum'um sahibi Mausolos, karısı Artemisia, Piksodaros, Ada ve idriaus kardeştiler. Mausolos'un ölümüyle boşalan tahta, karısı Artemisia çıkmıştı. Artemisia'nın ölümünden sonra tahta kardeşi Ada'nın oturması gerekirken yönetimi Piksodaros ele geçirdi. Piksodaros bununla da yetinmedi ve gelecek zamanlarda tehlike oluşturacağını düşündüğü kardeşi Ada'yı Alinda kentine sürdü. İşte Alinda kentinin tarih sahnesine çıkışı böyle olmuştur. Bu nedenle Alinda kentinin tarihini Ada'dan önce ve Ada'dan sonra diye incelemek gerekir. Kraliçe Ada'nın Alinda'da sürgün hayatı yaşadığı dönemlerde Piksodaros, yönetimi, Persler'in atadığı satrap Orontobates ile paylaşıyordu. Piksordaros'un erken ölümüyle Orontobates yönetimde tek başına kaldı ama Ada'yı Alinda'dan geri çağırmadı.

Makedonyalı Büyük İskender Persler'e savaş açıp Anadolu'ya girdiğinde Ada Alinda kentinde sürgündü. Büyük İskender geldi ve Alinda kentini kuşattı. Bir süre uğraştı ama kenti alamadı ve pes etmeye karar verdi. O an Ada için bir fırsat doğmuştu ve yaşlı kadın bunu düşündü. Tam bu sırada Ada, bu alınması olanaksız surlarla çevrili Alinda kentinin kapılarını İskender'e açtı ve Makedonyalıları içeriye alıp pazarlığa oturdu. Denilir ki Kraliçe Ada, Makedonya Kralı Büyük İskender'i oğlu gibi karşıladı ve onu manevi evlat edindi, İskender de alamadığı bu kentin kapılarını kendisine açan bu kadını bir ana gibi gördü. Kadın, Makedonyalı savaşçıya, aile içi kavgalardan, geçimsizliklerden ve sonuçlarından söz etti. Ardından da bir teklifte bulundu. "Alinda kentinin kapılarını askerlerine de açayım. Bunun karşılığında senden bir şey istiyorum; Karia'yı bana bırak."

İskender bu teklifi kabul etti. Onun için bu çok da önemli bir durum değildi. O zaten Karia'da durmayacaktı. Onun amacı daha doğuya, Persler'in yaşadığı diğer kentlere gitmek ve Pers imparatorluğu'nu çökertmekti. Kraliçe Ada'nın bu teklifi ona da cazip geldi. Gittikten sonra arkasında bırakacağı az sayıda askerin güvenliği, iç kargaşaların ortaya çıkmaması için bu bir fırsat bile sayılabilirdi. Uygun buldu ve kabul etti.

İskender güneye yürümeye devam etti ve Halikarnassos'a vardı. Kenti alması hiç de zor olmadı ve hemen ardından tüm Karia yönetimini Ada'ya bıraktı. Karliça Ada'nın, İskender’in bu iyiliği karşısında sessiz kalmadığı ve Alinda kentinin adını değiştirdiği, kente Alexandria-by-Latmos (Latmos İskenderiyesi) adını verdiği söylenir ama bu pek dayanağı olan bir iddia değildir. Kentin adı daha sonra yine tarih sahnesinden silinmiştir. Belli zamanlarda kentten söz eden yapıtlara rastlanmışsa da bunlar bölük pörçük yazıtlar ve anlatılardır.
İnternetten alıntı.(karpuzlu.gov. tr).

Tekeler köyü. Meydan.

Tekeler köyü, Aydın’ın Karpuzlu ilçesine bağlı bir mahalledir.

Köy kahvesi.

Yol. Karya işaretleri.

Rehberimiz Merih hanım.

Merih Kule. 0554 785 39 94

Photo ofYol boyunca görüntüler. Karpuzlu. Patika. Photo ofYol boyunca görüntüler. Karpuzlu. Patika. Photo ofYol boyunca görüntüler. Karpuzlu. Patika.

Yol boyunca görüntüler. Karpuzlu. Patika.

Yol boyunca görüntüler. Patika.

Yol boyunca görüntüler

Patikadan asfalta iniş. Alinda Antik Kentine kadar asfaltta yürüdük.

Yön işareti

Tekeler ve Alinda yönünü gösteren Karya işareti.

PictographRuins Altitude 932 ft

Alinda Antik Kenti

Üçüncü resim Alinda Antik Kentinin kontrol binası. Bu binada WC ve çeşme suyu var. Çeşme suyunun kaynak suyu olduğu ve içildiği söylendi.

Pınar, kaynak.

Sunak. Kaplumbağa.

PictographCastle Altitude 928 ft

Gözetleme kulesi.

Ayakta kalmış kulelerden biri.

Photo ofKarpuzlu. Antik kentin kalıntıları. Photo ofKarpuzlu. Antik kentin kalıntıları. Photo ofKarpuzlu. Antik kentin kalıntıları.

Karpuzlu. Antik kentin kalıntıları.

PictographRuins Altitude 860 ft

Alinda Antik Kenti. Tiyatro.

Tiyatro.

PictographRuins Altitude 807 ft

PictographRuins Altitude 558 ft

Alinda Antik Kenti. Agora.

Agora. Alinda Kentinin üç katlı agorası. Anadolu’nun ayakta kalabilmiş ender üç katlı agoralarından biridir.

Karpuzlu.

Meydan. Karya işaretleri. Kahvehane.

• Photo of dursunsinger
    dursunsinger Mar 11, 2023

Yeryer karia yoluna zarar verilmiş olsada , Takibi kolay , güzel bir parkur.