ΤΑΫΓΕΤΟΣ: Αναβρυτή - Νεραϊδοβούνα - Αναβρυτή

Photo ofΤΑΫΓΕΤΟΣ: Αναβρυτή - Νεραϊδοβούνα - Αναβρυτή Photo ofΤΑΫΓΕΤΟΣ: Αναβρυτή - Νεραϊδοβούνα - Αναβρυτή Photo ofΤΑΫΓΕΤΟΣ: Αναβρυτή - Νεραϊδοβούνα - Αναβρυτή

July 25, 2022
July 2022

near Anavrití, Peloponnese (Greece)

Από την Αναβρυτή ανεβαίνουμε στον Τσάρκο ακολουθώντας το σηματοδοτημένο και καλοπατημένο μονοπάτι. Κόκκινο τρίγωνο και «Ε4» μέχρι τη διασταύρωση για Λακκώματα, κόκκινο τρίγωνο μέχρι τη διασταύρωση μετά το Λιβαδάκι και κίτρινος κύκλος μέχρι τον Τσάρκο. Από εκεί και πέρα δεν υπάρχει σήμανση.
Από τον Τσάρκο μέχρι το σημείο που ξεκινάμε την τελική ανάβαση στη Νεραϊδοβούνα έχουμε δύο επιλογές: Είτε τραβερσάρουμε τις πλαγιές χαμηλότερα από την κορυφογραμμή της Κόζας ακολουθώντας γιδόστρατα είτε, δυσκολότερα, περπατάμε πάνω στην κορυφογραμμή. Και τις δύο μπορούμε να τις χαράξουμε με το μάτι από τον Τσάρκο. Στην καταγραφή αυτή ακολουθήσαμε τη δεύτερη επιλογή. Παρότι κατά την πορεία στην κόψη/κορυφογραμμή, επειδή δεν βλέπουμε όλη τη συνέχεια, θα αναρωτηθούμε μερικές φορές για το πόσο απότομη κατάβαση ακολουθεί μετά από κάποια βράχια, αποδεικνύεται ότι πουθενά δεν έχουμε πρόβλημα. Μπορούμε να παραμένουμε στην κόψη χωρίς τεχνικές δυσκολίες και με ασφάλεια.
Όταν φτάσουμε στο διάσελο στη βάση της Νεραϊδοβούνας (δεν μπορούμε να συνεχίσουμε ευθεία πάνω), τραβερσάρουμε την πλαγιά μέχρι να βρεθούμε σε ράχη που κρίνουμε ότι μπορούμε να ανέβουμε. Εκτιμούμε ότι η τραβέρσα αυτή μπορεί να προβληματίσει κάποιους περισσότερο από την κόψη που προηγήθηκε. Η ράχη από την οποία ανεβήκαμε στην κορυφή στην αρχή απαιτεί scrambling, προτιμήστε την εάν θέλετε κάτι τέτοιο. Η επόμενη ράχη, εάν συνεχίζαμε λίγο ακόμα την τραβέρσα, φαινόταν λίγο πιο ήπια.
Η κατάβαση ξεκινάει από το χαμηλότερο σημείο ανάμεσα στις κορυφές Νεραϊδοβούνα και Γούπατα. Εμείς περάσαμε από το σημείο αυτό για να πάμε στην κορυφή Γούπατα και επιστρέψαμε. Κατεβαίνουμε απότομα ντιρέκτ όπως πάει το «λούκι» (υπήρχαν και 3-4 κούκοι) μέχρι το ύψος που ξεκινάει το δάσος. Εκεί υπάρχει και σημάδι που φαίνεται από ψηλότερα καθώς κατεβαίνουμε και το στοχεύουμε.
Μάλλον κάναμε εξαρχής λάθος στην πορεία μέσα στο δάσος και βρεθήκαμε αντιμέτωποι με πυκνή βλάστηση, ακολουθώντας μονοπάτια αγριογούρουνων, μέχρι που βρήκαμε τη ρεματιά που κατεβαίνει στο επιθυμητό σημείο στο τέλος του δάσους (βρίσκει τον χωματόδρομο). Ωστόσο, άλλοτε πρέπει να επιλέγεις την κοίτη της ρεματιάς και άλλοτε παράλληλη πορεία δεξιά ή αριστερά της. Στο τέλος της κατάβασης, εκεί που βγαίνουμε σε χωματόδρομο, υπάρχει στάνη (μάθαμε ότι φέτος δεν ανέβηκε ο βοσκός, καθώς πούλησε το κοπάδι). Λίγα μέτρα παρακάτω είδαμε σήμανση και πινακίδα για την ανάβαση προς Νεραϊδοβούνα. Υποθέτουμε, επομένως, ότι υπάρχει μονοπάτι μέσα στο δάσος, έστω και οριακά σηματοδοτημένο και πατημένο, το οποίο χάσαμε τελείως.
Το τελευταίο τμήμα μέχρι την Αναβρυτή είναι ευχάριστος χωματόδρομος 6-7 χλμ. Για όποιον θέλει να αποφύγει αυτό το τμήμα, ας έχει υπόψη ότι ο χωματόδρομος είναι βατός για συμβατικό αυτοκίνητο (25’).

Ενδεικτικοί καθαροί χρόνοι (μοναχική πορεία):
Νεραϊδοβούνα-Γούπατα 0.30
Γούπατα-Μούσγα (χωματόδρομος) 2.10
Μούσγα-Αναβρυτή 1.40

Το σωστό Elevation gain είναι ~1650 m.

Συναντήσαμε αγελάδες στον Τσάρκο και κατσίκες στην κόψη μετά την Κόζα και στο σημείο εκκίνησης της κατάβασης ανάμεσα σε Νεραϊδοβούνα και Γούπατα. Στο τελευταίο υπήρχαν και δύο τσοπανόσκυλα, για τα οποία αρκούσε να φωνάξουμε για να απομακρυνθούν.

Περισσότερες πληροφορίες στις λεζάντες και στα σχόλια των φωτογραφιών.

Εναλλακτικά, δεξιά (όπως δείχνει η σήμανση) και μετά αριστερά σε μονοπάτι.

Και συναντάμε το εναλλακτικό μονοπάτι.

Μπαίνουμε σε χωματόδρομο.

Όπως δείχνει η σήμανση. Ωστόσο, και ευθεία στο ίδιο σημείο καταλήγουμε.

Αριστερά, πάει για Λακκώματα.

Για Τσάρκο.

Στο βάθος, ο Πάρνωνας.

PictographWilderness hut Altitude 5,769 ft

Υπάρχει η δυνατότητα είτε να συνεχίσουμε πάνω στην κορυφογραμμή (αυτό επιλέξαμε) είτε να την διασχίσουμε χαμηλότερα, ακολουθώντας γιδόστρατα. Στόχος μας είναι το διάσελο στη βάση της Νεραϊδοβούνας (μετά τραβερσάρουμε δεξιά, για να συναντήσουμε πιο βολική ράχη ανάβασης στην κορυφή).

Εδώ εγκαταλείπουμε τα γιδόστρατα που τραβερσάρουν χαμηλότερα τις πλαγιές της κορυφογραμμής και κατευθυνόμαστε προς την κορυφή της Κόζας.

Δεξιά, το Χαλασμένο. Στο κέντρο, η Αθάνατη Ράχη και, πίσω της, φαίνεται ο Προφήτης Ηλίας. Αριστερα, το Σπανακάκι.

Δεξιά, η Κόζα.

PictographRisk Altitude 5,746 ft

Αριστερά, κυριαρχεί το Χαλασμένο.

Μόλις βρεθήκαμε στη ράχη, την ακολουθήσαμε μέχρι την κορυφή.

Νεραϊδοβούνα

1.Θέα προς τα νότια, σε όλη την κορυφογραμμή μέχρι τον Προφήτη Ηλία (φαίνεται στο κέντρο, πίσω από την Αθάνατη Ράχη). Και μόνο του το Χαλασμένο. 2.Θέα μέχρι τον Μεσσηνιακό Κόλπο. 3.Η παραλία. 4.Η πορεία προς τα Γούπατα. 5.Θέα προς την Σπάρτη και στον Πάρνωνα.

Θέα προς την Σπάρτη και πίσω ο Πάρνωνας.

Είναι στο κέντρο, αλλά δεν φαίνεται στην φωτογραφία.

PictographWilderness hut Altitude 3,562 ft

Και το «λούκι» της κατάβασης.