Tatos Dağları Tavaf

July 3, 2021
July 2021

near Hisarcık, Rize (Türkiye)

ÖNEMLİ UYARI: Bu rota kelimenin gerçek anlamıyla yaban bölgelerden geçmektedir. Ayrıca 30 km'lik rotanın çok büyük bir kısmı çarşak bölgedir. Çarşak üzerinde sakatlığa mahal vermeden güvenli bir şekilde ilerleyebilmek için öncelikle sert tabanlı dağ ayakkabısı gereklidir. Ama bu uzun bir rota olduğundan ve son kısımları hızlı ve kolay olduğundan yanınızda yumuşak tabanlı yedek trekking ayakkabısı bulunması sert tabanlı ayakkabıların sebep olacağı diz, bilek ve parmak ağrılarından kurtulmanızı sağlayacaktır. Uzun menzilli ve oynak kayalardan oluşan çarşaklarda güvenle ilerlemenin bir diğer şartı ayak bileklerinizi ve dizlerinizi destekleyen kas gruplarının güçlü olmasıdır. Dağ ayakkabılarının bilek kısımları burkulmalara karşı ne kadar destek olsa da bilek kaslarınızın güçlü olması da bir o kadar önemlidir. Kısaca taşa basma konusunda deneyimli olmayanlar için bu rotayı asla tavsiye etmem.

Rotayı günübirlik yürüdüm ama iki gün şeklinde kamplı olarak da gerçekleştirilebilir, daha da eğlenceli olur.

Bunların yanısıra bu yürüyüş sırasında ilk ayı saldırımı da atlatmış oldum. Rotanın son 8 kilometresini kasığıma yakın bir bölgeden ve bileğimin dört parmak üstünden aldığım ısırık yaraları yüzünden ağır bir şekilde topallayarak tamamladım. Bu ciddi tecrübe doğa aktivitelerinin asla yalnız yapılmaması gerektiğini göstermiş oldu kendi adıma, bir kez daha. Lütfen, doğada -özellikle ıssız doğada- tek başınıza aktivite gerçekleştirmeyin (doğada yalnız ve başına buyruk olmanın karşı konulamaz cazibesini iyi bilirim maalesef ama bunun bedeli çok ağır olabilir), yürürken kendinizi belli edin ve asla yaban hayvanlarına sürpriz yapmayın... Ayı saldırılarının büyük bir kısmı insan hatalarından kaynaklanır. Benim akılsız başıma gelen de keza bir insan hatasının sonucuydu. Olayla ilgili ayrıntılar (saldırıyı hazırlayan koşullar, saldırı sırasında ve sonrasında ne yaptığım, yaralarım ve tedavi süreci vs.) bloğumdaki ilgili yazıda mevcut.

Yazının linki:

Rotanın uğradığı/gördüğü mekanlar ve koordinatları sırayla şöyle:

1. Çiçekli Yayla Başçayır Mahallesi (40.789945,40.963735) (Uğrar)
2. Purnak Deresi (40.777251,40.959853)(Uğrar)
3. Tatos Aşıtı (40.744460,40.979586)(Uğrar)
4. Çinaçor Gölleri (N40 45.058 E40 58.830)(Uğrar)
5. Çırma Gölü (N40 45.544 E40 58.899) (Görür)
6. Tatos Anadağ Gölü (N40 45.046 E40 59.817)(Uğrar)
7. Anadak Deresi (40.740187,41.013595)(Uğrar)
8. Zorni Yaylası (40.729949,41.021271) (Görür)
9. Aşıt (40.753193,41.057730)(Uğrar)
10. Göl (40.757429,41.065870) (Görür)
11. Aşıt (40.759208,41.062976)(Uğrar)
12. Göl (40.765492,41.059979) (Görür)
13. Şoroh Gölü (40.771444,41.050362)(Uğrar)
14. Şoroh Aşıtı (40.771006,41.038117)(Uğrar)
15. Husam Deresi Vadi (40.770833,41.030796)(Uğrar)

Fotoğraf

• Photo of Sedat Sakat
    Sedat Sakat Oct 5, 2022

Tebrik ederim. Ben bu yürüyüşün açıklamasını kaçırmışım. Geç olmakla birlikte tekrardan çok geçmiş olsun. Umarım son ayı görüşünüz bununla kalmıştır. Bende 2 hafta önce ispir yağlı köyü mezrasında 60-70 metreden ayıla karşılaştım. Allahtan ters tarafa kaçtı hayvan derin bir nefes aldım. Bu son 2 yıldır sayıları çok arttı. Dağlar artık daha tehlikeli. Geçen hafta sonuda zorni yaylasından çinaçor göllerine gittik grupla birçok ayı izi ile karşılaştık. Hafta içi youtubeden çinoçor göllerini bi araştırayım dediğimde videonuza denk geldim. Video sonunda yaralandığını okudum. Sonrasında tabi bloğu bir nefeste okudum. Sizin adınıza ve yaşadığınız panik adına üzüldüm.

Tekrardan çok geçmiş olsun. Bir ara tanışmak ümidi ile hoşçakalın

bayram kus Oct 5, 2022

Ben çok ayıyla karşılaştım. Yürüdüğüm yola 2 kere, ormanda 2 kere, Kalçarak Vadisi'nin sonundaki kayalık bölgede 3 metre yanımdan kalkıp kaçmışlığı vardır. Bu ayı saldırısından bir hafta önceki karşılaşmamdı. Tatos dağları yazısından önceki yazıyı okursanız anlattım onu da. Ayı görmek sorun değil, görmeyi her zaman isterim de koşullar kontrolümüzde olmalı. Yani hayvan belli mesafede olmalı ve onun farkında olmalıyız. Ani karşılaşmalar çok tehlikeli zira ayı çok korkak bir hayvan ve bu korkaklık inanılmaz bir güçle bir araya geldiğinde sonuç kötü oluyor. Yabanı haberdar ederek yürümek çok önemli. Bunu ezberden söylemediğimi artık siz de biliyorsunuz :) Tanışırız tabi neden olmasın.

• Photo of Sedat Sakat
    Sedat Sakat Oct 5, 2022

Ben ilk kez karşılaştım. Ama hep grup yürüyüşü yaparım. Belki sizinde yazılarınızda dediğiniz gibi piknik yapar gibi oluyor ama gürültüden muhtemelen kaçıyorlar. Üstüne basa basa söylediğiniz gibi tek gezmek çok harika ama çok riskli umarım dediğiniz gibi hep uzaktan görürüz. Sağlıcakla kalın rotalarınız efsane👏👏👏

bayram kus Oct 5, 2022

Teşekkür ederim 🙏 Sağlıcakla...

• Tuğba Satılmış Apr 14, 2024

Merhaba bir şehirde grup yürüyüşlerine nasıl katılabilirim bilginiz var mı ?

bayram kus Apr 14, 2024

@Tuğba Satılmış Ben tek yürüdüğüm için gruplardan pek haberim yok. Öyle etkin bir grup da yok açıkçası. Bir iki dağcılık kulübü vardı: Verçenik, Çayeli vb. dağcılık kulüplerini sosyal medyadan bulup takip ederseniz etkinlikleri paylaşıyor olabilirler. Ayrıca Uğur Biryol "Pokut/Sal Turizm" adıyla sezon içerisinde programlar yapıyor. İnternet sitesi mevcut.