Tarbena - Rond Pas Tancat

February 9, 2021
February 2021

•   5 2 Reviews

near Tárbena, Valencia (España)

Vertrek:
Je volgt de CV-715 tussen Parcent en Callosa d'en Sarria, kom je van de kant Parcent over Coll de Rates dan zie je bij het binnenkomen van Tarbena een P naar de grote dorpsparking van Tarbena, kom je over Bollulla dan kan je beter Tarbena voorbij rijden want de dorpsstraatjes zijn vrij krap.

Coördinaten: 38° 41' 41'' N 0° 6' 12'' W

Onze indruk:
Stevige wandeltocht maar zonder grote hindernissen of moeilijkheden. De omgeving is schitterend mooi en ruig, de zichten fenomenaal en op vele plaatsen is de stilte oorverdovend. Aangename afwisseling tussen brede paden en zeer oude Moorse paadjes waarvan er sommige nog recent zijn gerestaureerd. Deze wandeling is niet bewegwijzerd maar we volgen stukken van de Camino Catalan met rode )( tekens, een deeltje van de GR-330 (wit/rood), een stuk van de PR-CV 145 (wit/geel) en ook nog de Sendero Local Tarbena (wit/groen).

Wandelbeschrijving:
Van op de parking (01) gaan we richting kerk en gemeentehuis- Ajuntament (02) langs de bakkerForn de Pan Can ran gaan we naar een hoge palmboom bij een cabine van Telefonica (03) hier nemen we een scherpe bocht en beginnen te dalen over een mooi paadje langs de bron - Font del Boto (04) tot op een betonnen wegje (05). We dalen verder zigzaggend (06) het dal in. We komen in een U-bocht van een asfalt weg (07) links staan drinkbakken bij een bron maar wij draaien naar rechts. Bij een groepje huizen (08) gaan we rechtdoor en laten deze huizen rechts liggen. Net voorbij een houten chalet (09) draaien we links af. We steken een barranc (10) over en komen op een bospad (11) nog wat verder komen we op een geasfalteerde weg (12) deze volgen we naar rechts. We steken een rivier (13) over , volgen door een haarspeldbocht met zeezicht (14) tot we links een kleiner paadje (15) opgaan. Dit is een stuk van de Cami Catalan (16) we steken de asfalt nogmaals over en blijven de Cami Catalan (17) volgen. We komen bij een parkeerplek (18) en lopen onder het kasteel van Garx (19) door. We volgen het breedste pad en op een Y (20) nemen we de linkse tak. We komen bij een rotsformatie sie ons een prachtig uitzicht (21) geeft op de kloof van de Pas Tancat. We vervolgen deze weg, komen langs een plek die zou kunnen dienen als alternatieve parkeerplek (22) even verder is er een afslag naar "Can Sueno" (23) en zo komen op een pad met Wit/Rode merktekens van de GR-330 (24 en 25) deze tekens blijven we volgen tot een kruispunt met wegwijzers (26) vanaf hier volgen we de PR-CV-124 met Wit/Gele merktekens. Op een gegeven moment komen we ook wit/groene tekens tegen en draaien we rechts (27) af. We lopen met een ruime bocht langs het dalletje en komen bij een wegwijzer (28) naar Pas Tancat (29) blijft de moeite om van het uitzicht te genieten. Nu lopen we terug richting Tarbena op een Y-splitsing (30) nemen we de rechter tak en even verder draaien we links en direct terug rechts (31) af. Nog langs een bron Benipla (32) en een kruispunt Muntanyeta (33) terug naar Tarbena.

PictographCar park Altitude 2,109 ft

25 GR 330 naar rechts volgen

26 PR CV 145 volgen

PR CV 145 volgen

Photo of27 Rechts PRCV en Sendero Local volgen Photo of27 Rechts PRCV en Sendero Local volgen Photo of27 Rechts PRCV en Sendero Local volgen

27 Rechts PRCV en Sendero Local volgen

Kruispunt Sa Muntanya

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Feb 9, 2021

Prachtige dagtocht! Ik zou die graag nog eens opnieuw doen, maar dan met een blauwe hemel 😎

• nderom Nov 7, 2021

Super mooie uitzichten

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Feb 28, 2023

We deden de wandeling de eerste keer met bewolkt weer. Ze is zoveel mooier met blauwe lucht🥰👍😎☀️Prachtige uitzichten!
    Een modderstroom veegde in 2022 het pad en de bron Benipla (waypoint 32) helemaal weg. Gelukkig is er ondertussen een alternatief pad gemaakt met trappen. Top!