Tang-e-Gambil(تنگ گمبیل)

May 14, 2017
April 2017

near Bībī Dokhtarān, Fars (Iran)

تنگ گمبیل در استان فارس واقع است. این تنگ در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) قرار دارد. این منطقه قطعه ای از بهشت است که در ایران بی‌نظیر است. در کف تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که برای عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می‌ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود 2100 متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود 2400 دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.از خصوصیات این تنگه می‌توان به وجود آب‌های روان و سرد و وجود طبیعت بکر و زیبا و صدای پرندگان و همچنین نعمت‌های خدادادی از قبیل درختان گردو، انجیر، تمشک وحشی و زرشک اشاره کرد. در طول این تنگه بعضی وقت‌ها مجبور به عبور از آب رودخانه می‌شوید که در نوع خود خاطره انگیز می‌باشد. در دل طبعیت زیبا تنگ گمبیل کبوترانی در وسط تنگه به صورت دایم درحال پرواز هستند که نمای فوق‌العاده و منحصر بهه فردی ایجاد کرده است و در قسمتی از این تنگه می‌توان گفت که هیچ وقت نور خورشید را به خود ندیده و سردترین نقطه تنگه می‌باشد.