Talaia del Montmell (100 Cims)

March 14, 2023
March 2023

near Juncosa, Catalunya (España)

MAGNÍFIC MIRADOR!
La Talaia del Montmell és el punt més alt de tot el Penedès, a 861 metres d'alçada. Aquest punt geodèsic es troba a la Joncosa del Montmell, una població de la comarca del Baix Penedès. L'ascensió a aquest cim no és gaire llarg, però és difícil per fer amb nens. Per tant, no la recomano per a nens molt petits o per a aquells que pateixen a les altures. En algun moment et veus obligat a agafar-te amb les mans. D'altra banda, però, gaudiràs de les millors vistes de la comarca.
Hem anat per l´autopista AP-2 i hem agafat la sortida 12. Des de la Bisbal del Penedès agafem la carretera TV-2401 en direcció a la Juncosa de del Montmell. No cal entrar al poble, deixem les últimes cases i a cent metres trobem una pista asfaltada amb el indicador de “àrea recreativa”. (Coordenades 41°18'48.6"N 1°27'01.1"E).
Després d’uns metres asfaltats, trobem una pista de terra, jo penso que és apta per qualsevol vehicle, tot i que sempre és recomanable anar en compte per les pistes.
Arribem a la zona de pícnic i estacionem el vehicle per iniciar l'excursió a peu. (Coordenades 41°18'48.6"N 1°27'01.1"E)
Girem a l’esquerra muntanya amunt fins arribar a l’església Nova del Montmell.
Seguim una pista còmode i no gaire lluny de l’església agafem un corriol que puja a la dreta.
El camí prou ample inicialment ens portarà fins a un post de senyals que ens indica clarament la direcció cap a l’església romànica de Sant Miquel (600 metres), ben aviat el camí s’estreny i enfila fortament fins a arribar a l’església. En algun tram cal anar alerta, hi ha punts on les mans són obligatòries per superar la grimpada.
L´ermita és molt petita i no té cap imatge. Només el púlpit, uns bancs molt rústics i un petit pessebre. És l'església romànica construïda a més alçada del Penedès.
Està situada uns vuitanta metres per sota del castell del Montmell. Va ser construïda durant el segle XI. Té una sola nau coberta amb volta de canó, ampliada posteriorment amb un altre cos, excavat en part la roca, i amb el qual es comunica mitjançant dos arcs de mig punt. La nau original és capçada amb un absis semicircular, ornat amb lesenes i arcuacions de tipus llombard, entre les quals s’obren dues finestres de doble esqueixada. La porta, de mig punt, està situada en un dels trams de l’ampliació, distingint-se encara les restes de la porta original a la part primitiva del mateix mur. L’aparell alterna carreus de pedra rogenca amb pedra calcària local.
Si volen veure el seu auster interior, heu d’estirar una cadena que trava la porta (ATENCIÓ torneu-la a tancar amb el cadenat). Continuarem el camí cap al Castell per un sender molt estret que en direcció llevant surt just de l’absis de l’església. Com veureu el corriol sembla que estigui tallat per una gran pedra que superarem enfilant-nos per la seva esquerra, després el camí està prou fressat i encara que presenta uns passos una mica dificultosos no presenta cap perill i amb 20 minuts arribarem a un petit coll que fa de línia divisòria entre els turons del castell del Montmell i de la Creu. Als 25 minuts s'arriba al coll. A mà esquerra hi ha el castell i seguint el sender de la dreta arribem a la Creu del Cap de la Serra.
Després de les fotos de rigor continuem ruta , el camí perd altitud, que després haurem de recuperar fins a assolir els 860 metres a La Talaia. A partir d’aquí el camí es fa per la carena per un sender a bastant pedregós.
De la creu de ciment al Puig de la Talaia del Montmell n'hi ha menys d'un quilòmetre. Per sort ja no s'ha d'enfilar, només caminar sense desnivell, amb unes magnífiques vistes de l'Alt Camp i el Baix Penedès. Però les vistes van més enllà: Montserrat, el Montseny i fins i tot els Pirineus.
La baixada de la Talaia del Montmell és fa rodejant per la cara nord. És costeruda i pedregosa fins arribar al camí més ample i planer que ve de cal Magi Vidal, on sense més dificultat en presentem de nou en l’àrea recreativa on tenim aparcat el cotxe.
Valoro la dificultat com moderada, tot i que per un bon excursionista no és massa obstacle el recorregut, cal alertar a la gent inexperta que vol fer cim amb xancletes.

Esglèsia nova del Montmell

Intersección

Sant Miquel del Montmell

Sitio religioso

Creu del Cap de la Serra

Creu del Montmell des de la carena

Castell i creu del Motmell

Talaia del Montmell

PictographTree Altitude 2,443 ft

Pi de les tres branques

Pàrquing i àrea de pícnic