take ghayasi

February 10, 2016
February 2016

near Goljīk, Zanjan (Iran)

این كوه اغلب با نام »تكه قیه سی«در میان كوهنوردان رایج است. البته ساكنان بومی منطقه آن را »تكه گایاسی«می نامند. در نقشه ها نیز بیشتر این كوه با نام »تكه قیه سی«شناخته می شود.نام این كوه از دو كلمه »تكه« و »قیه« و پسوند »سی« تشكیل شده است. كه هر دو كلمه تركی می باشند. »تكه« در تركی یعنی »بزكوهی« و »قیه« كه در شاخه های مختلف تركی »قیه« »قایا« و »گایا« (GAYA) نیز گفته می شود به معنی »كوه صخره ای« و یا »صخره بزرگ« می باشد.

ارتفاع این قله از سطح دریا 2920 متر ثبت شده است.

این كوه در نزدیكی روستایی به نام «گلجیك» قرار دارد كه اغلب كوهنوردان برای صعود به این كوه ابتدا به این روستا می روند و مسیر پیاده روی خود را تا پای كار از این نقطه شروع می كنند. این روستا از توابع شهرستان زنجان بوده و فاصله آن تا شهر زنجان 42 كیلومتر می باشد.

برای رفتن به این روستا از شهر زنجان ابتدا از خروجی جاده تبریز، وارد جاده قدیم زنجان-تبریز می شویم. و بعد از طی 20 كیلومتر وارد جاده فرعی سمت چپ شده و به روستای «گلجیگ» در فاصله 22 كیلومتری آن رهسپار می شویم. تمام مسیر از زنجان تا روستا آسفالت می باشد.