Photo ofTagchali in Shahi peninsula from Chenr Valley طاقچالی یا ایوان و قلل دوگانه آن از طریق دره چنار در جزیره شاهی Photo ofTagchali in Shahi peninsula from Chenr Valley طاقچالی یا ایوان و قلل دوگانه آن از طریق دره چنار در جزیره شاهی Photo ofTagchali in Shahi peninsula from Chenr Valley طاقچالی یا ایوان و قلل دوگانه آن از طریق دره چنار در جزیره شاهی

2049
April 19, 2024
April 2024

near Gūzī Dāgh, East Azerbaijan (Iran)

It was another day, another opportunity to discover new path , we find it so exiting with a lot of herbals and Rivas as a local vegetable via another one called baldergan, 4 hours hiking gives us two peaks as well as tagchali cave. 1000 meters hiking made this rout.

زمان مناسب و بارش‌های ممتد هفتگی با ما یار بود تا در اوایل اردیبهشت مسیری مهیج در جزیره شاهی با گذر از دره سرسبز چنار بپیماییم و در ادامه دو قله شمالی را مسیر بزنیم.
ایوان یا طاقچالی غاری است به عمق 12 متر به عرض 60 متر و به ارتفاع 14 متر که در کف آن قسمت انتهایی چشمه ای روزنه برداشت آب دارد.
پس از رسیدن به غار عظیم طاقچالی که اقدامات استراحتی متنابهی از سوی کوهنوردان اعمال شده و گروه سنگنوردی لوتسه نیز مسیری برای صعود با طناب از صخره ای ۹۰ درجه مهیا کرده و بسیار فنی آماده کرده اند استراحتی کردیم.
با مشاهده زیبایی این تراش طبیعی کوه از طریق شرق به سمت قله شمال شرقی آن راه افتادیم و چون این قله ما را اقناع نکرد به پیشنهاد من به سمت شمال بقصد قله دوم راه افتادیم البته تا قله اول پاکوب هست ولی قله دوم معمولا ناشناخته است و بکر، تا اینکه به دشتی سرسبز برخوردیم پر از ریواس ( اوشگون ) و با ادامه مسیر تا قله دوم رفتیم، ساعت 12:30 بود که برگشتیم و در مسیر به بوته های با طراوت بالدرگان برخوردیم. طبیعت منطقه بسیار زیبا بود.
دشت ریواس در ارتفاع 1930 متر قرار دارد.
ارتفاع صعود شده جمعا 1000 متر بود که با 4 ساعت پیمایش به انجام رسید.
بنظر میرسید اواخر فروردین ماه بهترین زمان برای این پیمایش است چنانچه مشتاق ریواس و بالدرگان باشید، بالدرگان تقریبا شبیه اوشگون ولی با طعم نسبتا شیرین است مسیر مطلوب رودر روی شماست. در تصاویر میتوانید این بوته بالدرگان را با گلهای زردش شناسایی کنید. تنه بالدرگان شبیه اوشگون قابل خوردن بوده و خصوصا برای رفع تشنگی مناسب است‌.

برای رسیدن به منطقه از سرای به سمت چپ پیچیده و دقیقا مقابل دکل بزرگ مخابراتی در کیلومتر 7 از پمپ بنزین سرای وارد جاده خاکی شده وحدود 3 کیلومتر تا چشمه با ماشین می‌توان رفت. صعود از همینجا شروع میشود.
شروع و پایان مسیر مارک سبز است

Fountain چشمه در اوایل مسیر صعود

Fountain

Photo ofطاقچالی که در آن چشمه ای دائمی سرازیر است و بطرز جالبی تجهیز شده Photo ofطاقچالی که در آن چشمه ای دائمی سرازیر است و بطرز جالبی تجهیز شده Photo ofطاقچالی که در آن چشمه ای دائمی سرازیر است و بطرز جالبی تجهیز شده

طاقچالی که در آن چشمه ای دائمی سرازیر است و بطرز جالبی تجهیز شده

طاخچالی

Photo ofSummit دشت سراسر ریواس و چیریش این نام‌ها محلی است. Photo ofSummit دشت سراسر ریواس و چیریش این نام‌ها محلی است. Photo ofSummit دشت سراسر ریواس و چیریش این نام‌ها محلی است.

Summit دشت سراسر ریواس و چیریش این نام‌ها محلی است.