Photo ofTaga (2040m) pel Bosc del Rei, Bunquers, Coll de Jou i Collada del Manter des del Castell de Sant Pere, Ribes de Freser Photo ofTaga (2040m) pel Bosc del Rei, Bunquers, Coll de Jou i Collada del Manter des del Castell de Sant Pere, Ribes de Freser Photo ofTaga (2040m) pel Bosc del Rei, Bunquers, Coll de Jou i Collada del Manter des del Castell de Sant Pere, Ribes de Freser

December 20, 2023
December 2023

•   4.7 1 review

near Ribes de Freser, Catalunya (España)

Ruta circular des del Castell de Sant Pere, a Ribes de Freser:

- Pujant al cim del Taga (2040m) pel Bosc del Rei, passant per quatre búnquers, Collada del Manter, Plans de Conivella i carena directa del vessant Sud del Taga (PR C-190).

- Des del Taga baixem a Coll de Jou, Refugi Sant Jordi, Camí de Coll de Jou, Mina de Conivella, Plans de Conivella i Collada del Manter. Passeig Caterineta fins Ribes-Vila (Serra Cavallera, Ripollès).

Excursió per ascendir al cim del Taga per la seva cara sud, amb l'al.licient de pujar més de 1000 metres en 6 Km verticals.

Concretament els 1000m de desnivell➕ ➡️ els farem en només 4,85km (*)

☆ Punt més baix: Ribes de Freser: 912m.a.
☆ Punt més alt: Taga: 2040m.a.

Diferenciem dues parts en la pujada: una primera part sota l'ampar d'una agradable pineda (microclima); i una segona part pels lloms herbats i fil carener (on estarem desamparats i notarem les inclemències del sol o del vent). Físicament la ruta és força exigent, amb un pendent mig del 20%, especialment per la pujada des de Plans de Conivella i el tram final, on els bessons no tindran treva i buscarem on està el remuntador perquè ens arriï!!!

Mentre no hi hagi plaques de neu, la ruta es pot considerar tècnicament fàcil, doncs pujarem per pistes amples, corriols sotabosc i extensos prats d'herba. Això sí, amb fort pendent ; ) ... prepareu-vos a apretar les dents. L'ascensió per la cara sud és calorosa... un error no dur pantaló curt quan no és hivern.

🌬❄ Avui bufava un fort vent de 78km/h, que feia dubtar si evitar la carena. La creu estava il.luminada (falten 5 dies per Nadal), de lluny semblava un miratge...

~~~~~~~~~~~

■ RESUM: Castell de Sant Pere (912m), Estació de tren Ribes-Vila, Font de la Margarideta, Font de Santa Caterina, Bosc del Rei, Bunquers 1, 2 i 3, Collada del Manter [30'], Abeurador, Bunquer 4, Plans de Conivella (1421m) [1h], carena, Vèrtex geodèsic, Creu del Taga (2040m) [2h], Refugi Sant Jordi, Coll de Jou (1637m) [2h30'], Camí de Coll de Jou, Mirador del Pla del Freixe, Cortals del Pellisser (1450m), Mina de Conivella, Plans de Conivella (1421m), Collada del Manter, enllaç amb el camí d'anada fins l'Estació de tren Ribes-Vila [4h36'].

▪︎INICI:
Nucli urbà de Ribes de Freser. Aparquem a prop del Castell de Sant Pere, amb la seva torre de l'homenatge. Al costat està l'Estacio FGC Ribes-Vila (aquí també hi ha zona d'aparcament, però sol estar sempre ple i és pels usuaris del Cremallera). Em poso les vambes amb dibuix i la motxilleta amb roba tèrmica, bastons lligats i quatre coses indispensables a dins. Som-hi!

▪︎RECORREGUT:
Estació del Cremallera de Ribes de Freser "RIBES-VILA" (912m.a). Creuem la via del tren cremallera: al davant de l'estació surt un camí: PASSEIG CATERINETA (928m.a). Pal indicador "Font de la Margarideta". Circuit inclusiu.

FONT DE LA MARGARIDETA, arranjada amb ceràmica.

FONT DE SANTA CATERINA: raja per un cap de drac, amb el polsador al damunt.

Aquí comença un corriol, marcat amb senyals de pintura groga. (Itinerariari 1: "Taga 2h40-3h"), que enfila pel sotabosc d'una pineda: "BOSC DEL REI", amb vaques pasturant a l'altra banda del filat. PR C-190 (**)

Ens desviem un xic del PR, per veure tres "bunkers": dos d'ells amb construcció inferior, tipus pou. A dins està ple de deixalles, especialment ampolles d'aigua i llaunes 😒. Uns 10 metres a l'esquerra, hi ha un tercer búnquer amb construcció superior i obertures tipus finestra. Al davant hi ha un forat al terra amb tres grapes de per entrar al bunquer. A dins, està ple de filferros dels filats del bestiar. També un ratpenat.

COLLADA DEL MANTER (cruïlla) [30']: enllacem amb el camí dels senyals grocs, i continuem pujant per una pista forestal ampla. Prenem un parell de dreceres que eviten dues llaçades.

En un revolt, trobem un quart búnquer, amb construcció superior i obertures tipus finestra. Al davant hi ha un forat amb tres grapes de per entrar-hi.

Clariana: girem a la dreta. Ja s'albira l'avantcim del Taga.

Pal indicador "Ruta Vall de Ribes" (esquerra), que obviem. Continuem seguint els senyals grocs. Abans d'arribar a la despullada carena, em col.loco tota la roba que duc: camiseta tèrmica, polar, plumes, buffs, gorro i guants de llana, per afrontar el fort vent que m'espera!

PLANS DE CONIVELLA (1421m.a.) [1h]: esplanada /cruïlla amb gran rètol i mapa de la Serra Cavallera. Pal indicador "cim Taga 1h" . Forta pujada pel prat herbat, al costat dels pals amb filferro pel bestiar. Petita creu.

Resseguim el filat carener de la Serra Cavallera, en direcció al cim. Aquí pot haver-hi plaques de gel, avui no és el cas.

CIM DEL TAGA: vèrtex geodèsic (2040m) i CREU DEL TAGA [2h]. Magnífiques vistes al Prepirineu. En el cim no et pots aturar ni un segon, doncs amb la ventolera et quedes "pajarito" en un no-res. Posar-se la motxilla és un repte, perquè el fa "vela" i se l'emporta! Creu il.luminada amb leds, molt maca.

Trencall a Coll de Jou. A pocs metres de la creu em topo amb un grup de vaques al mig del camí de baixada, que m'il.luminen amb els seus ulls brillants quan les enfoco amb el frontal. Les esquivo sense destorbar-les.

REFUGI SANT JORDI. Una llàstima que vingui tanta gent a llençar les seves deixalles a dins! 😠

Punt d'aigua incendis (bassa).

COLL DE JOU (1637m.a.) [2h30']
(Rètol Camí Vadabona).

CAMÍ DE COLL DE JOU en direcció a Bruguera: és una pista de ciment, al principi en lleu pujada i després planera, amb algun pas canadenc. Caminarem 3 km per aquesta pista cimentada.

MIRADOR DEL PLA DEL FREIXE. El mirador és una zona de picnic amb taules de fusta, ubicat en el revolt on la pista gira d180 graus a l'esquerra (hi ha dos abeuradors de banyera).

En aquest punt abandonem la pista cimentada i seguim un sender per un bosc de pins, al principi poc definit, fins passar una porta de filat. Despres, el camí esdevé definit, en baixada entre boixos i pins. Torrent de Ca la Xeca.

Pal indicador "Cortals del Pellisser" (1450m.a), rètol d'Itinerannia.

Torrent de la Maçana, tram fangós. El cel ben negre, amb un núvol blanc esfereïdor.

MINA DE CONIVELLA: abeurador (banyera) amb vaques a prop, amb les que topo de sobte, amb ulls brillants. No trobo cap mina, a part d'aigua.

PLANS DE CONIVELLA (1421m.a). Aquesta és la cruïlla d'anada / tornada, on recuperem el mateix sender de l'anada (senyals grocs PR C190). Filat de vaques.

COLLADA DEL MANTER (cruïlla). Ara anem pel camí ample, creuant dos torrents humits.

Trencall a l'esquerra (pal indicador "Final Itinerari interpretatiu"), on deixem el camí pel corriol del mig, tot seguint els senyals grocs.

Cases de Ribes de Freser.
Tram d'escales que van al nucli urbà de Ribes (obviem).

Final del Carrer dels Dipòsits, on seguim un diminut corriol pel bosc fins el Passeig Caterineta, on enllacem amb el camí d'anada.

Font de Santa Caterina.
Font de la Margarideta.

Creuem de nou la via del cremallera, i retornem al punt d'inici: l'aparcament dels FGC Estació "RIBES-VILA" a Ribes de Freser.

CASTELL DE SANT PERE, fortalesa reconstruïda. Unes escales de ferro ens permeten pujar fins la Torre de l'Homenatge. [4h36'].

Fi de la ruta.

~~~~~~~~~~~~~~~

(*) Oficialmente, el Kilómetro Vertical se define como una carrera de montaña con una pendiente pronunciada en la que hay que salvar 1.000 metros de desnivel positivo en menos de 5 kilómetros de distancia. 🗻 Altres KMV:

(**) El PR-C 190 és el Sender de Camprodon a Ribes de Freser, de 22,500 km de distància.

❄❄❄❄❄❄

🎶 "On gravit des sommets dans nos vies, dans nos cœurs. Cet amour infini mélangé de douleur. Le partage et l'instant du bonheur. Qu'on garde ancré en soi comme pour lui rendre honneur.

Je gravis la montagne, comme je gravis ma vie. Tous ces regards croisés, si les ai compris. J'ai pourtant vu mille fois, et suis encore surprise. De la beauté des êtres qui m'ont fait lâcher prise.

C'est la beauté sans mot qui transforme un instant. A genoux dans la glace, laissant faire ce qui doit. Je garde en moi le chaud, la saveur du présent. De ces moments de grâce qui fut vous qui fut moi.

Ils vivent leur ascension, grimpent et bravent leur peur. Il n'y a nulle prison que celle qu'on ce crée au cœur. Je prends note et leçon dans ses vives lueurs. La lune, leurs regards, ne pas mourir avant l'heure.

Encordée dans ma tête jusqu'à mon sac-à-dos. Des petites tempêtes me poussent vers le haut. Le froid que je respire, je sens que je m'allège Je n'ai rien vu venir les deux pieds dans la neige.

Depuis c'est plus facile et un pas après l'autre. Si je marche tranquille, si je suis quelqu'un d'autre. J'aurai toute ma vie laissant faire ce qui doit. De ce qu'on m'a gravi qui fut vous qui fut moi."

Vèrtex geodèsic Taga (2040m)

Creu del Taga

Trencall a Coll de Jou

PictographWilderness hut Altitude 5,220 ft

Refugi Sant Jordi

Bassa

Photo ofCOLL DE JOU (1637ma): Camí de Coll de Jou a Bruguera. Pista cimentada Photo ofCOLL DE JOU (1637ma): Camí de Coll de Jou a Bruguera. Pista cimentada Photo ofCOLL DE JOU (1637ma): Camí de Coll de Jou a Bruguera. Pista cimentada

COLL DE JOU (1637ma): Camí de Coll de Jou a Bruguera. Pista cimentada

Rètol Cami Vadabona (2h30')

Photo ofMIRADOR DEL PLA DEL FREIXE. Revolt molt tancat a l'esquerra,on abandonem pista. Zona picnic, taules fusta. Abeuradors (banyeres) Photo ofMIRADOR DEL PLA DEL FREIXE. Revolt molt tancat a l'esquerra,on abandonem pista. Zona picnic, taules fusta. Abeuradors (banyeres) Photo ofMIRADOR DEL PLA DEL FREIXE. Revolt molt tancat a l'esquerra,on abandonem pista. Zona picnic, taules fusta. Abeuradors (banyeres)

Sender poc definit al principi

camí definit en baixada entre boixos, pins. Torrent de ca la Xeca.

Photo ofPal indicador Cortals del Pellisser (alt 1450m) itinerannia. Després Torrent de la Maçana, tram fangós Photo ofPal indicador Cortals del Pellisser (alt 1450m) itinerannia. Després Torrent de la Maçana, tram fangós

PictographMine Altitude 4,734 ft

Font de la Margarideta

PictographTrain stop Altitude 3,028 ft

PictographCastle Altitude 3,035 ft
Photo ofCastell de Sant Pere. Torre de l'homenatge. Photo ofCastell de Sant Pere. Torre de l'homenatge. Photo ofCastell de Sant Pere. Torre de l'homenatge.

Castell de Sant Pere. Torre de l'homenatge.

• Photo of P.Santos
    P.Santos Feb 5, 2024

Una ruta estupenda exigente, bonita y buenos paisajes...