Sysselt 6km

July 31, 2017
July 2017

near Ede, Gelderland (Nederland)

Sysselt
Praktische informatie.
De wandeling start vanaf de parkeerplaats Sysselt aan de Nieuwe Kazernelaan, Ede. Volg in Ede de borden richting Mauritskazerne. Voor de Mauritskazerne links parkeerplaats oprijden.
De Sysselt is een uitgestrekt, licht heuvelachtig bosgebied met enkele heideterreintjes. De huidige Sysselt maakte deel uit van het vroegere Moftbos, dat aan de hertogen van Gelre toebehoorde. Het strekte zich uit over de westelijke stuwwal van de Zuid Veluwe: van de Rijn tussen Wageningen en Renkum tot Ede en de Renkumse Beek. Van dit grote bos heeft Arnold (Hertog van Gelre in 1427) een deel afgestaan dat later bekend zou worden als de Sysselt. Geldersch Landschap & Kasteelen (GLK) heeft het terrein in 1967 gekocht. De voormalige brandstroken langs de spoorlijn werden al in 1954 van de staat overgenomen; hier dreigde ontginning tot bouwland, terwijl er zeldzame sprinkhanen, wespen, vlinders, spinnen en reptielen voorkomen.
Het eerste en laatste deel van de route volgt u de route gemarkeerd met paaltjes met een rode kop. Dat is een mooie wandeling van ongeveer 5km.
Link naar de wandelfolder; https://assets.glk.nl/docs/d0ec1ffc-1c16-4697-a6ec-237f33e53fc2.pdf

Routebeschrijving 6km wandelen in de Sysselt.
1 Kies op de parkeerplaats het omhooglopende paadje bij het Informatiepaneel (rood gemarkeerd paaltje). Ga door het hekje en sla op de T-splitsing RA. Volg het pad met de bocht mee LA, 1e pad LA, 2e pad RA en op de verschoven kruising LA . Wandel het heuveltje op en loop het pad uit tot de T-splitsing. Sla RA op het brede pad. Kies het 1e pad RA en wandel rechtdoor wat omhoog, volg de rood gemarkeerde paaltjes. U komt uit op het heuveltje bij een picknickset, u bent in het Paradijs.

Het Paradijs is een open dennenbos van ten minste 180 jaar oud. In de 17e eeuw is het ontstaan door intensief gebruik van de heide door begrazing en plaggen en werd het uiteindelijk zand. Door verstuiving zijn hier de heuveltjes ontstaan. Om het stuifzand vast te leggen werd het in 1842 ingeplant met grove dennen. De grillige bomen vormen nu een geliefde speelplek voor kinderen.

2 Volg rechtdoor de rood gemarkeerde paaltjes. Na een bankje buigt het pad naar rechts, negeer het 1e pad naar L. Bij het volgende rood gemarkeerde paaltje op het heuveltje bij een berkenboom met drie stammetjes slaat u het paadje LA in. U verlaat het Paradijs.
Steek de kruising met de brede zandweg RD over. Honden moeten nu aan de lijn!
Loop het pad langs en tussen de heideveldjes helemaal uit. Op de T-splitsing met de brede zandweg LA. Loop door tot de driesprong.

3 Ga op de driesprong RA. Loop door tot een Y-splitsing LA en volg dat pad met de bocht mee naar L. Wandel door tot de driesprong in een dalletje. Ga RD en op het heuveltje het 1e pad LA, een statige beukenlaan in.

4 Voor het houten hek naar het rustgebied voor dieren RA. Op de kruising 20m voor het fietspad LA. Wandel door tot op het heuveltje met een bankje. Hier vindt u LA het pad naar de wild-observatie-hut. Na uw bezoek keert u hier terug en daalt u LA het heuveltje af. Volg het fietspad waar u op uitkomt LA, Het fietspad loopt aan de rand van de Sysselt. Het bos R is Militair oefenterrein. Volg het fietspad ongeveer 600m tot de witte afsluitboom van het Gelders Landschap.

5 U gaat LA de Sysselt weer in. Houd R op de Y-splitsing direct na de slagboom (die meestal open staat). Negeer het de vage paadjes RA, kies het 1e pad RA bij het rood gemarkeerde paaltje. Op de T-splising slaat u RA. Neem het 1e rood gemarkeerde pad LA. Wandel het pad uit. Aan het eind maakte het een bocht naar rechts en komt u uit bij een bankje. Kies het pad LA parallel aan het fietspad. Wandel het pad uit en ga door het hekje de parkeerplaats op.