سیاکمر (۳۰۹۰متر) و جوجار (۳۰۴۰متر) ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofسیاکمر (۳۰۹۰متر) و جوجار (۳۰۴۰متر) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofسیاکمر (۳۰۹۰متر) و جوجار (۳۰۴۰متر) ، گروه حوزوی آفاق Photo ofسیاکمر (۳۰۹۰متر) و جوجار (۳۰۴۰متر) ، گروه حوزوی آفاق

October 22, 2022
September 2022

near Anjīleh, Qom (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۹۹ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

صعود به دو قله ۳۰۹۰متری سیاکمر و ۳۰۴۰ متری جوجار
(اطلاعات تکمیلی در مکان نشان ها افزوده شده)
⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۰ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۶.۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۱۶۰ متر
سطح برنامه : سنگین

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی : دو قله سیاکمر و جوجار، با ارتفاعی بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا، از مرتفع ترین نقاط مرزی بین استان قم و مرکزی در محدوده مشرف بر تفرش می باشند. برای صعود به این دوقله که در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته اند، سه مسیر کلی وجود دارد، مسیر روستای انجیله از سمت استان قم، و دو مسیر روستای کهک و سرآبادان از سمت استان مرکزی.

🏕 برنامه این جمعه گروه آفاق، اولین صعود به این قلل از مسیر روستای انجیله بود. بدین منظور، صعود از مسیر دره ییلاق و فرود از مسیر ترکیبی گیدره و دره چارک اجرایی شد.

🏕 با توجه به فاصله زیاد از قم، تجمع و حرکت ساعت ۴ صبح از میدان ارتش بود. اقامه نماز صبح در شهر آوه و کوهپیمایی دقایقی قبل از طلوع آفتاب، از روستای انجیله آغاز شد. هوای مطبوع و خنک ولی نه چندان سرد از ابتدای مسیر همراهمان بود. جمعی از دوستان که با هدف پیمایش سبک شرکت کرده بودند همان اوایل به سمت باغات دره چارک جدا شدند. باغات انبوه دره ییلاق یکی از پس از دیگری نمایان شده و کیلومترها پیاده روی را جهت عبور از این محدوده، پیش پایمان می گذاشتند. نهایتا با گذر از باغات، رفته رفته شیب افزایش یافته تا نهایتا در ساعت ۱۱، اعضای گروه قدم بر فراز قله سیاکمر نهادند. نمای زیبایی از شهر تفرش و رشته کوههای اطراف آن پیش چشمانمان قرار داشت.

🏕 اندکی استراحت کرده و به سمت قله جوجار سرازیر شدیم. با یک فرود و صعودی دیگر و عبور از حاشیه صخره های جوجار، این قله نیز برای اولین بار به فتح طلاب و مومنین آفاق درآمد. با اقامه نماز ظهر و عصر بر فراز ارتفاعات، فرود به سمت دره مقابل آغاز شد. از چندین چشمه خنک و گوارا در مسیر گیدره و دره چارک بهره برده و با مرطوب کردن چفیه و کلاه آفتابی، بر گرمای مسیر بازگشت غلبه نمودیم و از مناظر سرسبز و انبوه باغات دره چارک لذت بردیم. بحمدالله با رسیدن به روستا، این برنامه سنگین و فرح بخش نیز پایان یافت.
✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

جاده خاکی بالای روستا

به رسیدن به روستای انجیله، مسیر آسفالت پایان یافته و با عبور از میان روستا می توانید به جاده خاکی پشت روستا دسترسی داشته باشید

سمت راست (غرب) مسیر دره چارک و سمت چپ (جنوب) مسیر دره ییلاق

جاده خاکی مشرف بر دره ییلاق

جاده احداث شده در دامنه های بالای دره ییلاق چندین کیلومتر تا انتهای دره ادامه دارد. در این بین جاده های فرعی بسیاری هست که حتما با دقت در ترک مسیر از ورود به فرعی ها اجتناب کنید

بخشی از جاده که از میان باغات عبور می کند

PictographDead-end street Altitude 8,169 ft

پایان باغات

با انتهای باغات، جاده خاکی نیز پایان می یابد و از این جا به بعد مسیر مالرو است

چشمه لوله

پایین تر از گوسفندسرا در تقاطع دو دره آب هدایت شده از طریق یک لوله کوچک را در یک لوله بزرگتر گذاشتند

شیب نیمه تند

آب خوب و خنک

جاده از گیدره به دره ییلاق

باغات

از میان باغات یک پاکوب مناسب وجود دارد. برای عدم ورود به باغات شخصی حتما از این مسیر استفاده کنید

قله جوجار

برای رسیدن به قله اصلی، اندکی از حاشیه شرقی صخره ها عبور کرده و قسمت اصلی قله مقداری دست به سنگ دارد