صعودیک روزه به قله بیرمی از مسیر گشی وروستای خاییزه

Photo ofصعودیک روزه به قله بیرمی از مسیر گشی وروستای خاییزه Photo ofصعودیک روزه به قله بیرمی از مسیر گشی وروستای خاییزه Photo ofصعودیک روزه به قله بیرمی از مسیر گشی وروستای خاییزه

February 10, 2023
February 2023

near Geshī, Bushehr (Iran)

بیرمی (خورموج)، در میانه استان بوشهر ایران با ارتفاع متوسطه ۱٫۹۶۰ متر بلندترین قله استان بوشهر دارای قابلیت زیاد زیست‌محیطی، گردشگری و کوهنوردی است. این قله در سه کیلومتری شرق شهر خورموج و در امتداد شهرستان‌های تنگستان و دشتستان و
 دشتی قراردارد. این کوه با شیب زیاد و از نوع سنگی است و دارای پوشش گیاهی (درختان و بوته‌ها و گیاهانی نظیر بنه، کلخنگ، بادام کوهی، تنگز، درمنه، آویشن، قیچ و گنزه) و جانوری (پلنگ، کل، بز، قوچ و میش - روباه، شغال، گرگ، کبک، تیهو، فاخته انواع گنجکسانان) مناسب و متنوع است. کوه بیرمی دارای شکارگاه‌های، تنگ سدر، تنگ پلنگی، تنگ باریکو، تنگ شیرینه و تنگ پرزیه است.
گزارش برنامه
در ساعت 1/30بامداد 21بهمن ماه 1401در یک شب مهتابی بسیار زیبا پیمایش امون رو در ارتفاع 320متر از سطح آبهای آزاد با گروهی هشت نفره و همراه جمعی از دوستان بوشهری از مسیر روستای خاییزه شروع کردیم. که پس از گذر از نخلستانها و جوی آبی که ازچشمه پرآب تنگه گشی سرچشمه میگرفت وشیبهای بسیار تند، در ساعت 6صبح جمعه به روی خط الراس قله بیرمی رسیدیم، متاسفانه سرعت وزش باد سرد به بیش از40 کیلومتر در ساعت، همراه با سرمای۱٠- درجه، که همگی مجبور به پناه گرفتن در پناهگاه و یا اشگفت در زیر مسیر خط الراس شدیم و بعد از آتش درست کردن درون اشگفت و صرف صبحانه واستراحت که در این مدت، کمی هوا بهتر شده بود و ما به مسیر صعود قله بیرمی ادامه دادیم که در ساعت 8صبح و پس از پیمایشی 10کیلومتری، همگی دوستان صعود کردیم.
باتشکر از جمع دوستان بوشهری خصوصا دوستان کنگانی که ما رو در این صعود همراهی کردند