صعود زمستانه قله شیرباد ۹۹/۱۰/۵

December 27, 2020
December 2020

near Darbehesht, Razavi Khorasan (Iran)

ساعت حرکت از مشهد ۳/۵ سحر
برف منتطقه از ابتدای دره زشک روی زمین بود و همین سرعت ماشین رو کند میکرد و با بستن زنجیر چرخ به مزدای دو کابینی که ما باهاش رفته بودیم و فقط زنجیر یک دونه چرخ رو داشت تونستیم تا نزدیکی های استخر ماهی بریم
شروع پیمایش در ساعت ۶ صبح
رسیدن به جانپناه در یک هوای خوب وعالی در ساعت ۸/۲۰ صبح
حرکت به سمت قله پس از خوردن صبحانه و قهوه در ساعت ۹/۱۵ در یک هوای آفتابی و بدون وزش باد و حتی یک نسیم
بعد از اینکه نیم ساعتی بعد جانپناه به سمت قله رفتیم کم کم سر قله از دور مشخص شد که و ابرهای که هجوم میآوردند به سمت ما ودر مدت کوتاهی دور برمون دیگه دیده نمیشد و همه جا رو مه گرفته بود ،
و اونقدر شرایط برای ادامه مسیر نگران کننده نبود،
گروهی که کمی جلوتر بودن و ۵ نفر بودن توقف کردن تا به هم برسیم و بعد اینکه ما رو دیدن گفتن که بهتره تو این شرایط با هم صعود کنیم.
در مسیر باد کمی هم شدوع به وزیدن کرده بود و تیم ۵ نفره ما و گروه ۵ نفره دیگه حالا با همراهی هم و به سر قدمی دوستمون دانیال که هم برف کوبی میکرد و هم مسیر یابی رو تو اون شرایط انجام میداد به پیش میرفتیم،

در ضمن وقتی که ما از جانپناه به سمت قله حرکت رو شروع کردیم یک گروه ۴ نفره متشکل از ۲ خانم و دو آقا تازه رسیده بودن جانپناه ، که تا وقتی که از دور جانپناه دیده میشد دیدم که پشت سرمون اومدن به سمت قله.
قبل از این که به دو راهی قله و دره نهل برسیم اون ۴ نفر دیگه هم به ما رسیدن ،و حالا گروهمون شد ۱۴ نفرو با یک حرکت یکنواخت به سمت قله رفتیم.
(ساعت دقیقا ۱۲ ظهر بود که همگی به قله رسیدیم.)

تازه به قله رسیدیم که شدت باد بیشتر شده بود و سرمای هوا هم کمی بیشتر شد که مجبور شدیم بعد از تعداد اندکی عکس سریعا دستکشها و کلاه و دیگر لوازمی که برای گرم شدن لازم بود رو بپوشیم و تصمیم به بازگشت بگیریم،چون طبق پیش بینی ها از بعداز ظهر هوا همراه با بارندگی خواهد بود.

توی این هوا پاکوبهای خودمون رو برف پر کرده بود و باز دوباره برای برگشت باید مسیر یابی میکردم.

در زمستون تا جایی که ممکنه باید از مسیرهای تراورسی پرهیز کرد اون هم وقتی که در مسیر از روی نرم افزار(جی پی اس) پیمایش میکنید.خیلی فرق هست بین مسیر تابستونه و زمستونه

بعد از دو راهی دره نهل به سمت جانپناه یکی دو تا شیب رو که رفتیم دیگه رسما کولاک شدید شده بود و به یکباره صدای رعد و برق هم اومد که این اخطار شدیدی بود که باید سریعا ارتفاع کم کنیم.به سرعت به سمت جانپناه برگشتیم.

ساعت ۲ به جانپناه رسیدیم
نهار خوردیم و قهوه و شروع به حرکت کرده بودیم که یک گروه ۳ نفره و یک گروه ۲ نفره وارد جانپناه شدند وگفتند به خاطر رعد و برقهای زیاد از صعود انصراف دادند چند نفری از صعود به قله انصراف داده بودند و صورت یکی ازاین دوستان از رطوبت بسیار بالای مه منطقه یخ زده بود

باد بیرون خیلی زیاد شده بود و احساس میکردیم که از شدت باد جانپناه الان کنده میشه
بعد از بیرون اومدن چیزی که برآورد میشد سرعت باد بیشتر از ۸۰ یا ۹۰ کیلومتر بر ساعت بود.امکان ایستادن در این شرایط غیر ممکن بود.
بعد از مسیر یابی به سمت پایین حرکت کردیم وبعد از یک برنامه چالشی و سنگین در ساعت ۴/۲۰ دقیقه عصر به انتهای برنامه رسیدیم.
همنوردان "؛اکبر مقربی،دانیال رمضانی،رسول فلاح ،احسان و اکبر محمدزاده"؛
این صعود مصادف بود با بهمن ارتفاعات تهران (کلکچال ، توچال ، دارآباد)که به فوت ۱۰ کوهنورد انجامید،