صعود زمستانه قله رنج در شرایط عادی

near Ḩarsel, Fars (Iran)

یازدهم بهمن نود و هشت

صعود زمستانه به قله رنج

چهارشنبه محمد اقا بهم زنگ زد و گفت حسین من پنجشنبه با اقا ابراهیم میریم رنج رو یال کمپ میزنیم و می خوابیم و تو میتونی جمعه حرکت کنی و اونجا به ما ملحق شی ؟
گفتم اره .
محمد و ابراهیم با آژانس رفتن و پنجشنبه بهش زنگ زدم گفت ما کمپ هم بر پا کردیم و به اقای ده بزرگی و مجتبی پارسا هماهنگ کن که اونا هم میخوان بیان .
صبح روز جمعه ساعت ۴ از خونه حرکت کردیم صبحانه از قبل لقمه گرفته شده را تو ماشین خوردیم و در کنار تابلو ۱۵ کیلومتر مانده تا کمهر پارک کردیم و خودمان را تجهیز کردیم و ساعت 5:47 شروع به پیمایش کردیم .
به جانپناه رنج که رسیدیم 6:33 بود ، پوشاک اضافه را کم کردیم و ادامه مسیر دادیم و از کنار حوضچه چشمه که اب ان در حد همان حوضچه جاری بود گذشتیم و از روی یکی از یال ها که ما را به سمت مسیر زمستانه و در نهایت به قیف میرساند ادامه مسیر دادیم در نیمه های راه اقای پارسا گفتند که پاهایش از سرما دچار سرمازدگی انگشتان شده لذا پس از هماهنگی تلفنی با محمد اقا ، ایشان گفتند چون هوا خوب است و مسیر برگشت هم واضح و انتن دهی هم مشکلی ندارد و روز شلوغی هم هست از نظر کثرت کوهنورد در مسیر مجتبی میتواند تنهایی برگردد بطرف محل پارک ماشین و منتظر ما بماند تا ما بیاییم .
من و اقای ده بزرگی مسیر را دو نفره ادامه دادیم .
قبل از اجرای برنامه محمد اقا گفتن ما از مسیر قیف می رویم اما شما تا قبل از قیف بیایید و بعد مسیر را بطرف مسیر عادی تغییر دهید ، اما چون ما در برنامه قرار گرفتیم و نوع برف پودری بود و هنوز یخ تشکیل نشده بود که مسیر قیف را کاملا زمستانه و پر چالش کند من تصمیم گرفتم که مسیر قیف را ادامه دهم ، برف مسیر پاکوب شده بود اما برف با شیب چهل درجه کمی همت میطلبد ، همراه داشتن اب و تنقلات امری واجب است و اما مهم تر از آن زمان مصرف ان که قبل از نیاز و تخلیه انرژی باید انرا در چرخه مصرف قرار دهیم تا نتیجه مطلوب تر عاید گردد .
سرعت خوبی داشتیم سریع نبود اما یکنواخت بود ، قیف پوشیده از برف بود محل طناب ثابت کاملا زیر برف رفته بود به نحوی که دیواره ۴ متری که میبایست با دست به سنگ از ان بالا میرفتی جوری در برف پنهان شده بود که انگار دیواره ای در اینجا نبوده ، ما ساعت 10:38 بر روی خط الراس بودیم و در انجا به جمع دوستان پیوستیم و با رسیدن ما محمد اقا اظهار کردند که دایم با مجتبی در تماس بودند و الان هم به ماشین رسیده و خاطرمان از بابت او اسوده گشت و ما هم چهار نفری با گذاشتن کوله ها در گوشه ای بسوی قله حرکت کردیم و راس ساعت 11:08 در کنار تابلو قله لحظه ها را ثبت خاطرات کردیم و با استراحتی مختصر اقدام به برگشت کردیم و رفتیم به محل کمپ شبانه دوستان و در انجا با ارده و شیره که دوستان همراه داشتند تجدید قوای دیگر و ادامه مسیر تا اینکه در مسیر دیواره به دوستان هم باشگاهی خود برخورد کردیم که انها داشتند بطرف قله میرفتند و ما هم بخاطر انها سرعت را کند کردیم تا با هم برگردیم .
حدود ساعت 13:45 که انها هم پس از زیارت قله به ما ملحق شدند و همه گرم تعریف شدیم از همه جا صحبت شد حتی از سختی مسیر برگشت .
حدود ساعت 15:15 به جانپناه رسیدیم و نهار را که معمولا در برنامه زمستانه ساندویچ سرد میباشد نوش جان کردیم در ساعت 15:35 به محل پارک اتومبیل رسیدیم و پیمایش ما خاتمه یافت .

افراد شرکت کننده در این برنامه :

تیم ۱ :
اقای محمد نامجو سرپرست ،
اقای ابراهیم نامجو

تیم ۲ :
۱.اقای محسن ده بزرگی
۲. اقای مجتبی پارسا
۳. ابراهیم دوکوهکی( حسین )

نکته ؛
در تمام برنامه های کوهنوردی، کوهنورد میبایست به نحوی نیروی خود را تقسیم بنماید که در انتهای مسیر هنوز جهت موارد پیش بینی نشده انرژی داشته باشد ، لذا مسیر قله رنج بر خلاف اکثر قله ها که کل مسیر برگشت شیب به طرف کوهپایه میباشد , میبایست پس از فرود از یال رنج ، مجددا تپه ای که جانپاه رنج روی ان واقع شده ، با ارتفاعی حدود 300 متر دوباره صعود شود ، که این مهم نباید نادیده گرفته شود .