صعود یک روزه به بینالود ، Binalood summit

Photo ofصعود یک روزه به بینالود ، Binalood summit Photo ofصعود یک روزه به بینالود ، Binalood summit Photo ofصعود یک روزه به بینالود ، Binalood summit

September 2, 2015
September 2015

•   4.7 2 Reviews

near Ferīzī, Razavi Khorasan (Iran)

Viewed 11942 times, downloaded 275 times

صعود به قله ۳۲۰۰ متری بینالود از بلند ترین قلل استان خراسان رضوی واقع در کوههای شمالی نیشابور
تاریخ کوهنوردی : دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴
شیب حداکثر : ۴۸ درجه
کوه نوردان : محمد عرفان رازقی ، محمد صالح رازقی

توضیحات:

قله سه هزار و دویست متری بینالود واقع در بخش شرقی و انتهایی رشته کوههای البرز قرار دارد و در منطقه ای به نام رشته کوههای بینالود در جنوب غربی شهر مشهد مقدس واقع است
رشته کوههای بینالود که بین دو شهر مشهد و نیشابور فاصله زیادی انداخته است حداکثر ارتفاعی برابر ۳۳۰۰ متر را داراست آن هم در قله ای به نام شیرباد
قله بینالود نیز از قلل مشهور و بلند منطقه است که رشته کوههای این مکان نیز به نام همین قله ثبت شده، تصور می کنم که در گذشته بینالود را بام خراسان و بلند ترین قله این رشته کوه می دانستند اما با توجه به تجهیزات ماهواره ای قله شیرباد و قلل اطراف آن بلند تر تشخیص داده شده است
اما هم چنان مشاهده می شود که این قله کوهنوردان زیادی را در سفرهای یک روزه تا چند روزه به خود جذب می کند
مسیر های منتهی به قله از شهر های مشهد و نیشابور آغاز می گردد

من وبرادر کوچکم با توجه به عدم موفقیت در صعود قبلی برای فتح این قله به علت کمبود وقت و عدم برنامه ریزی صحیح؛ این بار پس از یک هفته دوباره برای فتح این قله اقدام نمودیم و این بار از مکانی جلوتر آغاز کردیم.

مسیر منتهی به قله از سمت مشهد (که ما از این راه آمدیم) از جاده مشهد بجنورد آغاز شده و پس از وارد شدن به شهر جدید گلبهار از انتهای آن به سمت روستای فریزی جدا می شود و شاید یک تا یک ساعت و نیم از مشهد فاصله داشته باشد.

شب قبل کوهنوردی با خودرو تا باغی در نزدیکی شهر گلبهار رفتیم و شب را در آنجا ماندیم و صبح بلافاصله پس از نماز صبح حرکت نمودیم و تا ساعت شش و نیم به فریزی رسیدیم اما جاده خاکی های بعد از فریزی بسیار وقت گیر بود و حدود یک ساعت نیز مسیر جاده های خاکی بعد از روستای فریزی را ادامه دادیم تا به ابتدای مسیر خاکی کوهنوردی برسیم

ساعت هفت و نیم پس از صرف صبحانه در خودرو کوهنوردی را از دره ای دارای رودخانه و چشمه آغاز نمودیم
همان ابتدا دو تکه چوب برای کمک در بالا رفتن و پایین آمدن انتخاب کردیم و از طریق مسیر مالرو به روی یال کوههای سمت راستمان تغییر مکان دادیم

الحمد لله با این که از مسیر کوهنوردی اطلاع چندان دقیقی نداشتیم اما بیش از نود و پنج درصد مسیری که ثبت کردیم مالرو بوده که به آسانی می توان در آن کوهنوردی و طی مسیر نمود

پس از حدود بیست دقیقه کوه پیمایی به جانپناه اول رسیدیم و پس از اندکی توقف مسیر را ادامه دادیم

تا ارتفاع دو هزار و هشتصد متر که به راس الخط قسمتی از رشته کوههای سراسری منطقه رسیدیم ادامه دادیم و آنجا برادر کوچکترم به دلیل احساس ضعف و درد در ماهیچه های پای خود از ادامه مسیر باز ماند و به جانپناه اول بازگشت

مشکل اساسی ما نیز این بود که دچار کمبود آب بودیم و چون از ابتدا هرکدام تنها یک شیشه یک و نیم لیتری برداشته بودیم و به هیچ چشمه ای برنخورده بودیم تنها نصفی از آب برایمان باقی بود و ادامه مسیر نیاز به آب بیشتری داشت.

اندکی از آب باقیمانده برادر را گرفتم و تنهایی به مسیر ادامه دادم تا به جانپناه دوم در دامنه مجموعه کوههای چسبیده به قله رسیدم، وارد جانپناه که شدم شیشه آبی که حدود دویست و پنجاه سی سی آب داشت مشاهده کردم ، شکر خدا گفتم و آبش را استفاده کردم
اندکی آنطرفتر کانکسی آلومینیومی را مشاهده کردم و به سمت آن رفتم
مشخص شد که سرویس بهداشتی است و اتفاقا آفتابه هم داشت! ولی مانده بودم خوب با کدام آب ؟
در همین فکر بودم که اندکی جلوتر چشمه ای نمایان شد و با شور و شوقی عجیب به سمت آن چشمه رفتم . دوشیشه از آن آب کردم و از آن به بعد بدون دغدغه آب به مسیر ادامه دادم

مسیر پس از جانپناه دوم در ابتدا دارای شیب تندی است که البته چون مسیر مشخصی دارد کار آسان تر است اما نیاز به احتیاط زیادی دارد

حدود ساعت دو و نیم تا سه به قله رسیدم
البته وقتی به قله رسیدم حدود دویست متر آنطرف تر دقیقا قله ای دیگر را مشاهده کردم که هم ارتفاع قله اول بود
فهمیدم که بینالود در واقع دو قله دارد که یکی بیشتر خاکی و دیگری بیشتر صخره ایست و البته به آسانی می توان به آن یک رسید
لذا قله دوم را هم ظرف دو تا سه دقیقه فتح کردم و به منطقه ای مسطح در پایین قله ها برگشتم برای اقامه نماز و صرف ناهار
تا ساعت سه و نیم مشغول بودم و پس از آن بازگشت را آغاز نمودم که شکر خدا تا قبل از تاریکی هوا به مبدا رسیدم

مسیر خاکی مالرو

این مسیر که ابتدای آن در دره پایینی از یک باغ که سرتاسر دور آن سیم خاردار وجود دارد به طرف سمت راست آغاز می شود و پس از گذشت از یک جوی آب به بالای باغ رسیده و سپس به سمت یال منحرف می گردد ، به جز همان قسمت های ابتدایی که دارای شیب تند و خطرناکی مخصوصا برای نزول هست در ادامه مسیر تا روی یال شیب ملایمی داشته و تا نیم ساعت شما را به جانپناه اول خواهد رساند از این مکان منظره دره نیز با درختان و سرسبزی های آن به خوبی دیده می شود

ادامه مسیر صعود به قله بینالود پس از جانپناه اول دارای مسیر خاکی مالرو می باشد که در اکثر قسمتی شیب یک نواخت و ملایم با عرض مسیر مناسب و در برخی نقاط دارای شیب تند و جنس سنگ ریزه می باشد که نیازمند احتیاط بیشتر مخصوصا هنگام پایین آمدن از این مسیر خواهد بود این مسیر طولانی بوده و حدود یک و نیم تا سه ساعت بسته به سرعت شما برای رسیدن تا راس الخط منطقه و جانپناه دوم زمان می برد

جانپناه اول

جانپناه ایمانی که اولین جانپناه در مسیر صعود به بینالود از سمت روستای فریزی می باشد در فاصله تقریبا یک تا دو کیلومتری از پایان جاده خاکی ماشین رو واقع می شود که از طریق مسیر خاکی پیاده رو یا همان مالرو بدان جا می رسد بازسازی این بنا توسط گروه کوهنوردی آزادگان در سال نود و سه صورت گرفته و مکان مناسبی در دو طبقه جهت استراحت و حتی خواب مهیا گشته است قسمت پایینی آن مفروش و طبقه بالای آن دارای موکت است و درب آن دارای چفت و بست مناسبی می باشد

منظره رشته کوههای بینالود

پس از گذشت از جانپناه اول هنگامی که بیش از یک ساعت جلو بروید مناظر چپ و راست شما سرشار از زیبایی است منظره رشته کوههای بینالود از آن منطقه بسیار دیدنی است و گویا شما در بالای همه کوههای منطقه در حال پرواز هستید و از نسیم خنک آن در فصل تابستان لذت می برید

پانوراما

تصاویری که برایتان قرار می دهم از روی خط الراس مجموعه ای از کوههای رشته کوه بینالود می باشد در این منطقه نسیم خنکی می وزد و مناظر زیبایی مشاهده می شود این مکان را می توان نقطه میانی مسیر صعود به قله بینالود دانست و از اینجاست که جانپناه دوم نمایان می گردد از شش تصویر قرار داده شده دو یا سه تصویر پانوراما است و باقی از مناظر رشته کوههای بینالود است

جانپناه شهید سید جواد مدرس

جانپناه شهید سید جواد مدرس این جانپناه که نمای زیبایی دارد در دامنه مجموعه کوههای چسبیده به بینالود ساخته شده در منطقه ای دشت مانند و زیبا داخل آن دارای امکانات مناسبی هست سطح زمین آن سیمانی و بدون موکت است اما دو طبقه درون آن ساخته شده که موکت دارد و ظرفیت خوابیدن فشرده هفت هشت نفر را داراست، کبریت و روغن و برخی وسائل هم از گروههای کوهنوردی به جا مانده است کمی آنطرف تر هم یک کانکس آلومینیومی جهت دست به آب ساخته شده همراه آفتابه که آب آن هم از چمشه ای بیست متر دورتر قابل تهیه است

سرویس بهداشتی WC

سرویس بهداشتی WC این سرویس بهداشتی که البته فقط یک چاه است و آفتابه (یعنی سرویس نمی توان به آن گفت) در ده متری جانپناه ساخته شده و دیواره های آن از قطعه های آلومینیومی ساخته شده است مکان بسیار خوبی را در همچین منطقه ای فراهم کرده اند خدا خیرشان بدهد آفتابه هم درون آن قرار داشت که آب آن را می توانید از چشمه ای با فاصله بیست متری این جانپناه فراهم کنید

چشمه ای که در تصویر مشاهده می کنید در نزدیکی جانپناه شهید مدرس قرار دارد آب آن در اوایل شهریور که ما رفتیم بسیار مناسب بود و همین که آب داشت خودش نعمت بزرگی است باید اقرار کنم که این چشمه کمک بسیار بزرگی در فتح یک روزه قله بینالود به من کرد و اگر نبود به سختی زیادی می افتادم چون به کمبود آب دچار شده بودم آب چشمه با یک لوله به سطح بالاتری هدایت شده تا استفاده از آن به سهولت انجام بشود آب بسیار گوارا و خنکی هم دارد حتما دو سه تا شیشه آب کنید با خودتون سوقاتی ببرید

صعود از مسیر مالرو با شیب تند

این قسمت از مسیر صعود به قله بینالود که پس از جانپناه دوم آغاز می شود به سرعت شیب بالایی می گیرد واحتیاط زیادی نیز می طلبد قسمت های زیادی از این مسیر مالرو بسیار قابلیت سر خوردن دارد چون جنس سنگ ریزه و خاک خطر سقوط را زیاد کرده است در قسمت های نهایی این شیب هم مسیر که از حاشیه صخره ها می گذرد بسیار باریک بوده البته شیب ملایمی دارد

دوراهی خاکی مالرو

این مکان یک سه راه مالرو است یک مسیر که به سمت جانپناه دوم می رود البته در با شیب بسیار تند یک مسیر به سمت قله بینالود می رود که از دره سمت چپ به بالا شیب می گیرد مسیر سوم نیز که مالرو نامرغوبی دارد در راستای دره مقابل با شیب کم پایین می رود که مسیر برگشت مناسبی نیز می باشد البته مسیر آن بسیار طولانی است و باید منطقه را بلد باشید

مسیر خاکی مالرو

این مسیر پس از دوراهی به سمت قله شیب می گیرد ولی در کل مسیر باریک و مناسبی است ادامه مسیر تا یک منطقه دشت مانند به همین منوال است اما از آنجا به بعد در قسمت هایی صخره ای و سنگی می شود که بعضا پیدا کردن مسیر را با اشتباه مواجه می کند البته نگران نباشید چون کلیت مسیر مشخص است و شما را به سمت قله هداست خواهد کرد چهار تصویر از شش تصویر موجود پانوراما هست

قله بینالود ۲

قله بینالود ۱

قله ای با ارتفاع سه هزار و دویست متر در مجموعه رشته کوههای بینالود این قله از بلند ترین قله های استان خراسان رضوی به شمار می رود کوهنوردان معمولا دوروزه آن را فتح می کنند چون دو جانپناه در مسیر آن از سمت روستای فریزی قرار دارد قله بینالود در حقیقت دو قله هم ارتفاع هست که وقتی به بالای یکی برسید دیگری حدودا دویست متر آنطرف قرار دارد جنس یک قله تقریبا خاکیست و مسطح و جنس دیگر قله صخره ای و به شدت ناهموار این اولین قله ای بود که به آن رسیدم که ناهموار و صخره ایست

PictographPicnic Altitude 10,226 ft

نماز و ناهار

پس از فتح قله به منطقه ای پایین تر از قله بازگشتم که هموار و مسطح بود و می توانستم نماز را خوانده و سپس ناهار را صرف نمایم این مکان برای توقف بسیار مناسب است و می توان با انداختن زیرانداز در آن به استراحت پرداخت تنها مشکل این مکان این بود که پشه های بی خطر ولی ریز بسیاری در هوای اینجا معلق بودند و به همین دلیل به سختی توانستم غذای خود را میل کنم چون دائما پشه داخل می شد

مالرو نامرغوب

مسیر این قسمت که بین کوهها در دره واقع هست به علت روییدن انواع و اقسام گیاهان خاردار به شدت نامناسب هست و نمی توان به آسانی در آن راه رفت بعضا هنگامی که قدم می زنید ناگاه مسیر مالرو را در طرف دیگر دره می بینید و متعجب می شوید کلا مسیر یکسانی وجود ندارد لذا سعی کنید در راستای دره هر جا پوشش گیاهی کمتری دارد حرکت کنید

PictographCave Altitude 9,278 ft

غاری کوچک

در مسیر دره ای این منطقه قسمت هایی به شدت صخره ای وجود داشت که در میان برخی غارهایی شکل گرفته بود و این یکی از بزرگترین آن غارهاست که البته شاید یک انسان به سختی درون آن جا شود جالبتر از خود غار سنگ های این منطقه بود که اشکال و رنگ های جالبی داشت

مالرو مناسب

پس از عبور از مالرو های نامناسب منطقه قبلی هنگامی که از شیب منفی به سمت پایین خارج شده و به سمت یال کوههای این مکان با شیب مثبت تغییر مسیر می دهیم با مالرو مناسبی مواجه می شویم که ما را از طریق مسیری طولانی تا جانپناه دوم رهنمون می شود این قمست از مسیر عرض و جنس مناسبی برای حرکت دارد و گیاهان خاردار خیلی مزاحم نخواهند شد

مالرو باریک

پس از عبور از روی یال در مسیر برگشت به مسیری خاکی بر می خوریم که چون در شیب بسیار تندی ساخته شده بسیار کم عرض و باریک است ولی جنس خاکی آن مناسب است و می توان در آن به سرعت حرکت کرد لذا مسیری که در مجموعه این مالرو ها ایجاد شده جز قسمتی از دره پشتی این مکان دارای مالروهای مناسب می باشد

PictographRiver Altitude 0 ft

شروع ، جاده خاکی و رودخانه

مسیر روستای فریزی به قله بینالود جاده شهر گلبهار تا روستا کاملا آسفالت هست اما داخل روستا و بعد از روستا جاده های آسفالت دیگر وجود ندارد از جاده های خاکی بعد از روستا نیز فقط یکی از آنها در نقشه ها ثبت شده و الباقی را فقط می توانید از طریق تصاویر ماهواره ای مشاهده کنید ما هم مسیر خود را همین گونه یافتیم و از طریق نقشه های ماهواره ای گوگل به این نقطه رسیدیم مسیر های خاکی اصلا کیفیت ندارند و در بسیاری از قسمت ها اتفاقا ممکن است به لاستیک خودرو صدمه وارد کنند لذا اگر خواستید تا این مکان با خودرو شخصی بیایید حتما تجهیزات زاپاس همراه داشته باشید این مکان میانه حاده خاکی است و بعد از اینجا نیز هنوز جاده هایی وجود دارد که به سمت کوههای سمت چپ بالا می رود ولی مسیر مالرو بینالود به سمت راست منحرف می گردد در همین مکان آب رودخانه هم جاری هست و می توان از آن استفاده کرد سرسبزی های خوبی هم در اینجا قرار دارد اما روی کوه که بروید دیگر خبری از درختان و باغ ها نیست تنها یک چشمه در نزدیکی جانپناه دوم واقع شده است

• Photo of ehsan beyraghi
    ehsan beyraghi Jan 18, 2018

complete information

• Photo of محمد صالح رازقی
    محمد صالح رازقی May 27, 2018

طولانی بودن مسیر و بد مسیر بودن جاده ها تا این منطقه خیلی اذیت می کنه

• Photo of mehran.khorrami_outdooractivities
    mehran.khorrami_outdooractivities Jun 19, 2018

سلام ، درکل توی کوهنوردی و کوهپیمایی ، نوشیدن مایعات بخصوص اب خیلی مهمه بطری ۱نیم لینری خیلی کمه حتما بالای ۳لیتر اب داشته باشین توی برنامه

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Jun 28, 2018

سلام ، بله کاملا درسته ، و البته اون زمان مبتدی بودیم و مقدار آب رو درست نمی تونستیم تشخیص بدیم. اطلاعات ناقص ما از مسیر هم مزید بر علت بود. ولی خوب شکر خدا بعد از این مدل برنامه ها تجربیات خوبی حاصل شد و مقدار آب کافی رو بر میداریم. ممنون از نظر خوبتون

• Photo of mostafiiii75rahimi
    mostafiiii75rahimi Jan 17, 2021

خسته نباشید ولی کوهنوردی انفرادی برای ما مبتدی ها خیلی خطرناکه و اگر دچار حادثه بشید یک فاجعه اتفاق میفته

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Jan 17, 2021

سلامت باشید. بله درسته هر چند دو نفر بودیم ولی این تعداد کمه. سه سالی هست که گروه تشکیل دادم و دیگه کم پیش میاد انفرادی جایی برم