صعود شبانه قله ۳۹۰۵ متری شاهوار ، گروه آفاق

Photo ofصعود شبانه قله ۳۹۰۵ متری شاهوار ، گروه آفاق Photo ofصعود شبانه قله ۳۹۰۵ متری شاهوار ، گروه آفاق Photo ofصعود شبانه قله ۳۹۰۵ متری شاهوار ، گروه آفاق

July 18, 2021
June 2021

near Tāsh-e ‘Olyā, Semnan (Iran)

برخی توضیحات در مکان نشان ها افزوده شده است

ارتفاع صعود شده : حدود ۶۸۰ متر
سطح برنامه : نیمه سنگین

شرح برنامه:
قله شاهوار واقع در شهرستان شاهرود، در محدوده مرزی دو استان سمنان و گلستان قرار داشته و با ارتفاع بالای ۳۹۰۰ متر از سطح دریا، بام استان سمنان به شمار می رود. این قله که به عنوان بلندترین قله البرز شرقی نیز شناخته می شود، دارای مناظر زیبا و دید کامل به شهر شاهرود در جنوب و شهر علی آباد کتول در شمال می باشد. مسیر های صعود به این قله به طور کلی از دو روستای تاش و نکارمن آغاز می شوند. دو مسیر دره پیرمیشی و معدن بوکسیت از روستای تاش آغاز شده و نسبت به مسیر روستای نکارمن آسانتر می باشد. با این حال شیب های نیمه تند و نفسگیر در تمام مسیرهای صعود به چشم می خورد.

برنامه ۱۴۲ و ۱۴۳ آفاق که به جهت صعود بام استانهای سمنان و گلستان تنظیم شده بود، به جهت شرایط مناسب آب و هوایی و امکان ورود به جاده معدنی بوکسیت تاش، ابتدا با صعود به قله شاهوار آغاز شد. حرکت از قم با حضور چهار نفر، ظهر چهارشنبه از قم آغاز شد. با پیوستن آقای مزینانیان (مسئول واحد محیط زیست موسسه آفاق و راهنمای صعود قلل البرز شرقی) از شاهرود، تیم پنج نفره به سمت روستای تاش حرکت کردیم و ساعت ۱۰ در منزل هماهنگ شده مستقر شدیم. با آماده سازی کوله ها حرکت را به سمت معدن آغاز کرده و حدود ساعت ۱۲ شب صعود را آغاز نمودیم. منظره استثنایی کهکشان، تمام مسیر ما را همراهی می کرد. با سرعت مناسب، ظرف سه ساعت به قله رسیده و با توجه به سرما و باد زیاد در محل قله، مدت زیادی در قله نمانده و تا اذان صبح خود را به چشمه خرسی در مسیر بازگشت رساندیم. با اقامه نماز و پیمودن باقی مسیر تا جاده معدن نهایتا تا ساعت ۶ این برنامه را در محل روستای تاش به پایان رساندیم.
با تشکر از همنوردان حاضر و حجت الاسلام مزینانیان جهت هماهنگی مکان استقرار و راهنمایی مسیر صعود.

PictographCampsite Altitude 0 ft

محل اسکان ما در این روستا بود از شاهرود تا این روستا حدود کیلومتر فاصله است لینک مسیر از شاهرود تا تاش و ورودی معدن https://goo.gl/maps/EJMTWxtiJtDn4UhC6

لینک مسیر از شاهرود تا روستای تاش و جاده معدن https://goo.gl/maps/EJMTWxtiJtDn4UhC6

نگهبانی جاده معدن

راه خاکی چپ توسط نگهبانی معدن مسدوده. فقط شبها در صورتی که تا ساعت 6 صبح برگردید اجازه ورود میدن. البته باز هم ممکنه اجازه ندن راه خاکی سمت راست مبدا مسیر آبشار و دره پیرمیشی و مسیر صعود جنوب غربی قله است

جاده معدن بوکسیت

برای اینکه فرعی ها رو اشتباه نرید حتما از قبل نقشه ماهواره ای از منطقه داشته باشید

آغاز حرکت از حاشیه جاده

فرود به گردنه بین قله اصلی و فرعی

PictographSummit Altitude 0 ft

قله شاهوار

عدد ۳۹۴۵ متر بر تابلو قله درج شده اما به نظر ارتفاع واقعی پایین تر است. محاسبه نرم افزار تلفن همراه بنده که معمولا ارتفاع را زیاد هم نشان می دهد ۳۹۰۵ متر بود