صعود قله سبلان ۲مرداد۱۴۰۰

July 27, 2021
July 2021

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

۱ مرداد رسیدم پناهگاه آمریکاییها اتاق گرفتم خوابیدم.پنجشنبه جمعه افتضاحه،سر ماشین دعوا شد،صعود را وسط هفته بندازید
پناهگاه بالا(حسینیه) بشدت کثیف بود همه جا آشغال ریخته شده بود کسی نبود جارو بزنه نفری ۳۵۰۰۰تومان بود ،دور اتاق یک حالت تخته مانند دوطبقه بود که فقط در دو سه تا اتاقهایش هست بدون هیچ امکانات دیگری،متاسفانه بوفه دار پناهگاه نصف شب یگروه ۱۵ نفر فرستاد داخل اتاق در حالیکه یکی زمین خوابید وجا انداخته بود و هیچ پروتکلی رعایت نمیشد،تا نیمه شب بلند حرف میزدند میخندیدند جایی برای نفس کشیدن نگذاشتند آنهم با این شرایط کرونا واقعا ناراضی بودم دلم نمی خواست پول اتاق را بدهم انقدر شاکی شدم،پیشنهاد میکنم هر طور شده وسط هفته برید صعود.یا اگر آخر هفته میرید چهارشنبه برید و کنار پناهگاه بالا کمپ کنید جای کمپ خیلی زیاده.حتی پشت پناهگاه پایینی پر از جای کمپه.صبح زود از ساعت دو و نیم می تونیدبوفه دار بیدار کنید و کوله را بهش تحویل بدید،هزینه اتاق امانتداری هر کوله ۱۰هزارتومانه.خوراکیهای بوفه بشدت گرون و غذای درستی نداشت فقط املت،با خود ببرید.آب هم که بشدت سرد و در واقع آب برف میباشد که خیلی هم مناسب شرب زیاد نیست.
متاسفانه جمعه صف طویل برای لندلور بود دعوا شد و انقدر سروصدا بود که نمیشد از طبیعت لذت برد،لندلور را هماهنگ کنید بهتر است چون آنجا با وجود تعداد بالای لندلور و پاترول بهتان میگویند نوبت گرفتی؟باید ماشینم پر کنم بعد!من رفت ۸۰ دادم برگشت تعداد کمتر بودیم۹۵ هزار تومان دادم و۴۵ دقیقه طول میکشد جاده خاکی شابیل تا پناهگاه امریکاییها(حسینیه).از شابیل هم که آسفالته ۱۵ ت دادم با گذریها از کنار جاده اومدم لاهرود و میدان لاهرود پیاده شدم و آنجا کبابی سلمان جشن صعود گرفتم وای عالیبود حتما برید گوشت واقعی گوسفندو خیلی ارزان نسبت به شهر من!پیشنهاد من اینه که اگر کوله سنگین ندارید و آمادگی جسمانی دارید برگشت تا شابیل را پیاده برگردید میانبر دارد چون زودتر می رسید تا منتظر نوبت پاترولتان شوید مگر از قبل هماهنگ کرده باشید!
بابت شارژ گوشی هم پریزی وجود نداشت فقط بوفه دار داخل بوفه ساعت ۱۰شب قبول میکرد اینکار را انجام دهد و ۵هزار تمن میگرفت،پاور بانک راحت تر است.
روشنایی تنها از ۱۰تا۱۲ نیمه شب بود برای همین صبح خیلی کم خوابیدم و عملا ۳ساعت بعد از کیسه خواب بیرون امدم و با چراغ پیشانی یا همان هدلمپ ادامه مسیر دادم.
مسیر فرودمن کمی طولانی شد ولی خب یسری جاهاش شن اسکی بود،اینجا فرود متفاوت از صعود است،لطفا به تابلوها توجه کنید هنگام فرود بسمت پرتگاه شرقی نروید،در صعود مسیر با تابلوهای کوچکی بدون متن اما شماره گذاری،مشخص شده است.
نکته:اگر دوست دارید دریاچه را فیروزه ای و با جلوه بیشتری ببینید بروید بالای سنگهای دور دریاچه .راستی ظاهرا سمت راست دریاچه بالای سنگها یک تابلوقله هست من چون نمیدونستم دقیق کجاست نرفتم .
این قله بدلیل شرایط جو و اکسیژن و هوا و.. باید قبل ۱۲ صعود شود ،موفق باشید.