صعود قله دوشاخ و مغان ، رفت و برگشت از مسیر متفاوت

Photo ofصعود قله دوشاخ و مغان ، رفت و برگشت از مسیر متفاوت Photo ofصعود قله دوشاخ و مغان ، رفت و برگشت از مسیر متفاوت Photo ofصعود قله دوشاخ و مغان ، رفت و برگشت از مسیر متفاوت

July 9, 2022
July 2022

near Moghān, Razavi Khorasan (Iran)

برنامه صعود انفرادی دو قله دوشاخ و مغان ، مسیر رفت و برگشت از دو یال مختلف

این برنامه در تاریخ سوم فرودین ۱۴۰۱ و در هوایی کاملا مه آلود پیموده شد

روستای زیبای مغان، روستایی سرسبز در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب مشهد می باشد.
ارتفاعات جنوب غرب این روستا آغازِ بخش های مرتفع رشته کوه بینالود بوده که از قله هایی همچون دوشاخ با ارتفاع۲۵۳۵متر و مغان با ارتفاع حدود۲۵۵۰متر آغاز شده و به سمت غرب روستا و قله هایی همچون قلعه گاو امتداد می یابد سپس در زاویه شمال غرب امتداد یافته تا به قله های مرتفعی چون فلسکه و شیرباد برسد

وجود غار زیبا و معروف مغان در دامنه قله مغان، گردشگران و طبیعتگردان زیادی را به این منطقه می کشاند که در نتیجه قله های بالای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است

برای صعود به این بخش از رشته کوه بینالود، از روستای مغان دو مسیر وجود دارد. یک مسیر یالی است که در زاویه جنوب روستا واقع شده و دیگری یالی است که از بالای غار مغان به سمت خط الراس ارتفاع می گیرد.
مسیر یال جنوبی روستا مناسب تر به نظر می رسد و برای رسیدن به آن ۳۰۰متر قبل از خروجی مسیر غار مغان، باید از
مسیر اصلی به سمت چپ (زاویه جنوب) تغییر مسیر داده و در ادامه دره بعد از ۷۰۰ متر پیمایش مجدد به سمت چپ (زاویه شرق) صعود نمود تا به یال اصلی رسید و سپس در زاویه جنوب به صعود پرداخت تا به خط الراس رسید

مسیر یال بالای غار مغان نیز، از آخرین پیچ جاده خاکی غار مغان، باید روی یال کوه رفت و همان مسیر را ابتدا در زاویه جنوب غربی حدود یک کیلومتر و نیم پیمود سپس در زاویه جنوب صعود را ادامه داده تا به قله مغان برسید.

یال در مه

قله فرعی

قله فرعی دوم

قله مغان

در تصاویر دیگر گروه ها، ظاهرا این قله باید تابلو داشته باشه اما من تابلو ندیدم

سنگچین

دوراهی جاده

دره سمت راست دره اصلی باغات مغان است که چند کیلومتر ادامه دارد. مسیر دره چپ خاکی مناسبی ندارد و یکی از مسیر های صعود به غار مغان نیز هست.