صعود انفرادی یکروزه قله تفتان رفت از یال ۱ آبان ۱۴۰۰

Photo ofصعود انفرادی یکروزه قله تفتان رفت از یال ۱ آبان ۱۴۰۰ Photo ofصعود انفرادی یکروزه قله تفتان رفت از یال ۱ آبان ۱۴۰۰ Photo ofصعود انفرادی یکروزه قله تفتان رفت از یال ۱ آبان ۱۴۰۰

October 27, 2021
October 2021

near Vellān, Sistan and Baluchestan (Iran)

کل مسافت 22کیلومتره

حرکت ۵صبح از انتهای جاده آسفالت رفتم سمت چپ رودخانه را رد کردم و مستقیم پاکوب صافی را شروع کردم تا دو راهی دره و یال که من بدلیل خلوتی مسیر یال را در سمت چپ انتخاب کردم.

قله ماده کوه(دهانه اصلی فعال) ۱۱صبح رسیدم
مسیر رفت از یال رفتم
۹ صبح پناهگاه بودم صبحانه خوردم و
مسیر برگشت هم با یک گروه قوی مشهدی از تنگه گلو(سه دره)برگشتم که دست بسنگ در چهار نقطه داشت یکیش خطرناک‌تر از بقیه بود.ساعت ۵:۳۰دقیقا غروب رسیدیم به اردوگاه(روستا) و خداحافظی کردم.

توجه:بهیچ وجه صعود شبانه را از مسیر دره نروید،اگر شب حرکت میکنید از روی یال بروید برگردید مثل این ترک.
لطفا داخل تنگه گلو آرام صحبت کنید سنگهای بالا سر ریزشی ست و گله رد می‌شود.

خوشبختانه منطقه امنیت خوبی داشت،اما متاسفانه من بدلیل آگاه نبودن از ارتفاع ها فکرکردم به قله رسیدم درحالیکه قله اصلی با ارتفاع ۴۰۵۰ یک کوه دیگر در سمت چپ شما میباشد بنام نر کوه و حداقل مسیر شما بعد از این ترک من،یساعت بیشتر می‌شود چون باید از این قله سمبلیک تفتان که ماده کوه است پایین آمده و از داخل دره سمت چپ،شیب تندی را بالا رفته و روی یال قله نر کوه بیفتید که تابلو هم دارد،البته به چشم نزدیک است وپاکوب کاملا مشخص و جفت ماده کوه میباشد اما شیب تندی دارد و حداقل یکساعت زمان خواهد برد برید برگردید، دوستانی که طرح سیمرغ هستند حتما باید قله نرکوه را بروند که ارتفاعش ۱۰۰ متربیشتراست و چهارهزاری میباشد.بنابرین
مسیر یکساعت و نیم بیشتر میباشد پس اگر مسیر من را می‌روید زودتر حرکت کنید به غروب نخورید.
پناهگاه ساختمانی قدیمی با تعداد محدودی تخت و پتو و گاز هست ولی نسبت به شرایط کمبود امکانات استان بلوچستان، بنظرمن خوب و تمیز بود،ساختمان جدید نیمه کامل رهاشده ودرش بسته است باید ساختمان قدیم را در بزنید یا بروید طبقه بالا.پاور بانک حتما ببرید اگر شب می‌مانید.خوشبختانه یک سرویس بهداشتی دارد و چشمه هم در پایین دست با آب ولرم بود و منبع آبی هم با آب خنک بود.هوا عالی بود از زیر قله بادگیر و کاپشن پوشیدم بقیش معتدل و عالی بود برام.

• Photo of Hosein Barzegar
    Hosein Barzegar Oct 31, 2021

سلام لطفا شماره تلفن یا ای دی تلگرام یا ای دی اینستاتون رو بدید چند تا سوال در خصوص صعود به تفتان از شما دارم با تشکر