صعود گنبد نمکی ( کوه نمک ) دامشهر قم ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofصعود گنبد نمکی ( کوه نمک ) دامشهر قم ، گروه حوزوی آفاق Photo ofصعود گنبد نمکی ( کوه نمک ) دامشهر قم ، گروه حوزوی آفاق Photo ofصعود گنبد نمکی ( کوه نمک ) دامشهر قم ، گروه حوزوی آفاق

February 8, 2022
February 2022

•   4.5 2 Reviews

near Kārevānsarāsangī, Markazi (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۷۳ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

سطح برنامه : سبک-متوسط

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌:🏔 تنها گنبد نمکی متقارن جهان
🏕 ایران دارای گنبدهای نمکی فراوانی است که قابلیت ها و جاذبه های چند جانبه ای دارد.
⚡️ از نمونه های دیدنی و شگفت انگیز استان قم نیز گنبد نمکی جعفریه است که در فاصله 20 کیلومتری غرب شهر قم واقع شده است و به عنوان بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران شناخته شده است.
🌅 در این گنبدنمکی بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره مانند برونزد دارند و مناظر زیبایی را پدید آورده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گستره شمالی آن تا طول چهار کیلومتر ادامه دارد.
🏔 در این گنبد قطعات بزرگ سنگ های آندزیتی و بقایای از گچی هم دیده می شود. لایه نمک در معدن قم یکپارچه بوده و ضخامت آنها به ۵ تا ۱۸ متر می رسد و لایه های مارن و گچ در داخل آن دیده نمی شود و در گنبد نمکی قم به نظر می رسد، فقط یک لایه نمک در داخل خودچین خورده و ضخامت زیادی پیدا کرده است.
💦🗺 وجود دریاچه نمکی در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است که برای این تالاب نمکی از نظر موقعیتی در مناطق گرمسیری قرار داده است که بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا را شکل می دهند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست ها به این مناطق می شود.
🌄 🗺 این منطقه در ۲۰ کیلومتری شمال غرب قم قرار دارد،کاربرد نمک این گنبد به جهت آنالیز و غلظت ضعیف آن صنعتی و غیرخوراکی است.

🏕برای صعود به بالاترین بخش این کوه که مجموعه ای از تپه های خاکی است، چندین مسیر وجود دارد. ساده ترین مسیر، جاده خاکی است که از سالها پیش به جهت ساخت ایستگاه مخابراتی بر بام این کوه ایجاد شده و با عبور از حاشیه دریاچه تا بالای کوه ادامه می یابد. مسیر های دیگری نیز از اطراف کوه مخصوصا از سمت شهرک دامشهر وجود دارد که با عبور از مناطق بکر و زیبای نمکی به بالای کوه می رسند.

🏔 برنامه این جمعه نیز همچون برنامه گذشته از مبدا شهرک دامشهر تنظیم شد. در این مسیر ابتدا به یک برکه محصور در میان تپه ها رسیده، سپس با عبور از حاشیه آن و چندین فراز و فرود ، جویبارهای زیبا، چشمه ها و بلورهای نمکی نمایان می شود و با ادامه صعود، صخره های سفید رنگ نیز خود را نمایان می سازند.کوه نمک علیرغم این که ارتفاع زیادی ندارد اما صعود به آن از هر مسیری غیر از جاده خاکی، به دلیل بالا و پایین شدن فراوان، نفسگیر خواهد بود. مسیر بازگشت این برنامه همان جاده اصلی بود که با عبور از دریاچه زیبای کوه به مبدا می رسید.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

دیوار شهرک صنعتی دامشهر

PictographRiver Altitude 0 ft

رودخانه نمکی

در فصل بارش آب اندکی دارد

PictographLake Altitude 0 ft

برکه نمکی

در اطراف کوه چندین برکه و یک دریاچه وجود دارد. برکه ها کمتر شناخته شده هستند و همه دریاچه را می شناسند