صعود به قله کلاه قاضی

November 26, 2021
November 2021
1 comment

near Maḩal-e Sarvestān, Isfahan (Iran)

به نام خالق کوهستان
گزارش صعود به قله کلاه قاضی

کوه کلاه‌قاضی : کوهی در استان اصفهان و قسمتی ازرشته‌ کوه ماهدشت است. بلندترین قلهٔ این کوه به ارتفاع  2‪516 متر است و در جنوب شرقی اصفهان قرار دارد و قله این کوه زیبا  شکلی شبیهِ کلاهِ قاضیان در ادوار گذشته دارد که به همین دلیل نام کلاه قاضی گرفته است . صعود به این قله تقریبا فنی می باشد که از دو جبهه شمال غربی و جنوب شرقی باید صعود کرد . این کوه را معمولأ از گردنه‌ای موسوم به گردنه لاشتر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری اصفهان در جاده اصفهان به شهرضا صعود می‌کنند و دارای درّه‌های متعدد شمالی و جنوبی است. با توجه به ارتفاع کم این کوه بر فراز قله که نظاره کنی بسیاری ازکوه های اطراف اصفهان تا دور دستها قابل دویت می باشد و چشم اندازهای بسیار زیبایی جلوه گر است . این منطقه تحت کنترل محیط زیست اصفهان میباشد و برای تردد و صعود به قله نیاز مجوز از محیط زیست اصفهان الزامی است .محیط زیست اصفهان بر تمامی این رشته کوه تسلط داشته و از وحوش منطقه به خوبی محافظت میکند .

روز جمعه چهارم آذر ماه هزار و چهارصد برنامه صعود به قله کلاه قاضی را باشگاه افراز شهرضا به سرپرستی آقای علی ستوده و سر قدمی آقای امیر صادقی اجرا کرد.

بامداد جمعه ساعت ۶ صبح از میدان شهدا همراه با ۲۶ نفر از کوهنوردان با ماشین شخصی به سمت منطقه حفاظت شده کلاه قاضی حرکت کردیم
ساعت۶:۳۰ ماشین هارا پشت خاکریز روبروی پلیس راه گذاشتیم
پس از آماده سازی کوله ها به سمت دشت حرکت کردیم و ابتدای ورودی دره شاهین به جهت انجام تمرین های ورزشی و گرم کردن توقف کردیم
ساعت ۷ صبح بود که وارد دره شاهین به ارتفاع ۱۷۴۴متر از سطح دریا شدیم که هوا هم بسیار عالی بود
بعد از سپری کردن دره بر فراز کوه و با نمایی زیبا از منظره زیر دست ها در ساعت ۸:۳۰ جهت صرف صبحانه و چای به مدت ۳۰ دقیقه توقف نمودیم
در ادامه مسیر از روی خط الراس منتهی به قله عبور میکردیم که نمای پرتگاه ها بسیار جالب بود
گروه در ساعت ۱۰ صبح قله کلا قاضی را تمام قد در مقابل خود دید
هنگام بالا رفتن،دوستانی که جلوتر بودند گله بزرگی کل(بزنر) و بز(بزماده) از سمت راست ما از فاصله حدود چهارصد متر از داخل دره ای که بین ما و آنها فاصله می‌انداخت گریختند،تعدادشان زیاد بود و تماشایشان لذت بخش
ساعت ۱۰:۳۰ در ارتفاع ۲۳۵۸ به یک آنتن و اتاقکی رسیدم که محل استراحت محیط بانان بود،دو مرتبه در همان مکان نیز شاهد گله ای دیگر بودیم که فاصله شان از ما بسیار زیاد بود حدود۳۰ دقیقه به تماشای دشت ها و چرای حیوانات نشستیم
تعداد ۲۴ نفر از همنوردان برای رفتن به قله که از اینجا مسیری سنگی و پر شیب بود آماده شدند دو نفر دیگر همان جا با دوربین به تماشا نشستند و از مسیر لذت بردند
در ساعت ۱۱:۴۵ قدم به قله نهادیم و طی ۲۰ دقیقه عکس دسته جمعی و تکی گرفتیم
کمی بیش از نیم ساعت از پای تا سر قله طول کشید طی این مسیر نیاز مند حد اقل مهارت های عبور از راه های سنگی وپر شیب است و ضروری است افراد در یک صف و نزدیک به هم حرکت کرده و مراقب سنگ های سست زیر پایشان باشند
بر فراز قله یک ساختمان متروکه ای متشکل از سنگ و ساروج است که قدمت زیادی دارد و برای علامت دادن بین شهر ها استفاده می‌شده
ارتفاع قله ۲۵۱۶ متر از سطح دریا می‌باشد
تصویری که روی قله انسان را ناراحت میکرد معادن سنگ لاشتر بود که بی رحمانه استخراج میشد
انگاه تیم به پایین برگشت و به دوستانی که در استراحتگاه بودند پیوست ظهر شده بود و همه گرسنه بودند پس هر چند نفر باهم سفره ای گشودند و خوراکی ها از کوله هابیرون  امد و تعارف ها و محبت ها نثار شد
ساعت ۱:۴۵ حرکت خود را به سمت پایین ادامه دادیم
لازم به ذکر است که حیواناتی مانند:کل و بز وحشی،قوچ و میش وحشی،آهو،پلنگ،کفتار،گرگ و شغال جانوران شاخص منطقه اند
از گیاهان دارویی می‌توان به گل‌گاوزبان،آویشن،کاسنی،همیشه بهار،خاکشیر اشاره کرد
در نهایت ساعت۱۶:۳۰ برنامه به پایان رسید.
   Trak مسیر رفت و برگشت تیم با استفاده از برنامه Wikilok  ثبت شده و به اشتراک گذاشته شده
در انتها باید تأکید کرد که این ورزش والا توانایی گرد هم آوری دامنه سنی گسترده(از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین فرد گروه)را دارد که ضمن تربیت و آموزش افراد کم سن و سال امکان انتقال تجربه‌های ارزشمند بزرگتر ها را به رده های سنی پایین تر فراهم می‌آورد و در مجموع تفاهم و احترام متقابل را تقویت میکند.
شاد و مانا باشید

ارتفاع قله ۲۵۱۶ متر از سطح دریا می‌باشد
    ساعت ۱:۴۵ حرکت خود را به سمت پایین ادامه دادیم
    از گیاهان دارویی می‌توان به گل‌گاوزبان،آویشن،کاسنی،همیشه بهار،خاکشیر اشاره کرد
    در نهایت ساعت۱۶:۳۰ برنامه به پایان رسید.