صعود به قله عاج'بالا'

November 30, 2018
November 2018

near Dehaj, Kerman (Iran)

✅ شرح برنامه:

حرکت از یزد جمعه 9 آذر ساعت 5:00

✅قلل آتش فشانی عاج بالا 2955 متر و عاج پایین 3108متر در محدوده استان کرمان شهرستانهای شهربابک وانار قرار دارند.

سابقه به وجود آمدن این دو آتشفشان به دوران کواترنری می باشد.عاج بالا دارای شیبی بسیار تند و دهانه واگرای بزرگ با عرضی 1کیلومتر در 800 متر می باشد.

✅مسیر صعود جبهه و دره شرقی (گلوگاه)
گلوگاه صخره ای بزرگ و در میان دره به صورت شکافی بزرگ کاملا مشخص می باشد.

✅شرح برنامه:
حرکت از یزد ساعت 5:00صبح جمعه 9 آذر ماه رسیدن به ابتدای مسیر 7:35دقیقه وبعد از نرمش اولیه شروع حرکت به سمت دره گلوگاه و دره شرقی ورسیدن به ابتدای دره باید دقت شود دره را در مرکز یا میل به چپ صعود کنید و بعد از رسیدن به زیر صخره گلوگاه بهتر است از سمت چپ صعود و به بالای گلوگاه برسید چون خود گلوگاه شن اسکیست و مناسب فرود می باشد ما در بالا دست گلوگاه 15 دقیقه استراحت و صرف صبحانه را داشتیم.برای ادامه مسیر می توان وارد گلوگاه شد ولی باز به دلیل شن اسکی این کار را نکرده و از سمت چب ادامه و با شیبی تند در ساعت 11:50به لبه خط الراس رسیدیم اینجا لبه دهانه آتشفشان است از اینجا قله فرعی که جلوی قله اصلی را گرفته به صورت تپه مانند سیاه رنگ بزرگی در سمت چپ مشخص است قله این قله فرعی بسیار شبیه قله سیالان قزوین است پس از صعود از شیبی تند بر روی قله فرعی رسیده و با چند دقیقه ادامه مسیر در سطحی کم شیب به قله میرسیم ساعت 12:40دقیقه پس از عکاسی به فرود راآغاز می کنم اما ور برگشت کلا در کف گلوگاه اقدام می کنیم واز سمت چپ وارد گلوگاه می شویم و ساعت 14:30از دره شرقی (گلوگاه )خارج می شویم
30دقیقه رابه استراحت و صرف نهار و سپس به سمت وسیله نقلیه حرکت و ساعت 16:20 از منطقه به سمت یزد حرکت می کنیم