صعود به قله فرعی شاه دژ از منطقه ارنگه - 96/10/15

Photo ofصعود به قله فرعی شاه دژ از منطقه ارنگه - 96/10/15 Photo ofصعود به قله فرعی شاه دژ از منطقه ارنگه - 96/10/15 Photo ofصعود به قله فرعی شاه دژ از منطقه ارنگه - 96/10/15

January 7, 2018

near Sījān, Alborz (Iran)

در پانزدهمین روز از فصل زمستان برنامه ای مشترک همراه با گروه کوهنوردی دوستان و علم کوه به سرپرستی آقایان جادوسخن و نورمحمدی به قصد صعود به قله شاه دژ ( ارتفاع تقریبی 3000 متر از سطح دریا) در ساعت 5 بامداد در میدان شهران گرد هم آمدیم. تعداد افراد شرکت کننده 26 نفر و با خودرو شخصی به سمت جاده چالوس حرکت کرده و نرسیده به روستای سیجان در کنار ورزشگاه شهید مجید رمضانی خودروها را پارک و در ساعت 6:30 برنامه از کنار زمین فوتبال شروع شد. در ابتدای مسیر شیب بسیار تندی را پیمودیم تا به یال رسیده و کمی استراحت کردیم. از اینجا به بعد به سمت راست و با شیب ملایم مسیر را ادامه دادیم تا به مکانی مناسب برای صرف صبحانه رسیدیم. از اینجا به بعد دست به سنگ شروع میشد و به همین دلیل سه نفر از همنوردان از ادامه مسیر انصراف داده و به سمت ماشین ها برگشتند. به تشخیص سرپرست برنامه برای اینکه مسیر مناسب تری را برای صعود داشته باشیم تصمیم گرفتیم قسمتی از راه را دور بزنیم. در این قسمت همگی باتوم ها را جمع کرده و برای دست به سنگ شدن آماده شدیم. در دو مرحله از مسیر به دلیل برف و یخ و خطر احتمالی از طناب برای حمایت استفاده شد و به شخصه برای من اولین تجربه استفاده از طناب و دست به سنگ شدن بود. در نهایت در ساعت 10:45 موفق به صعود به قله فرعی شاه دژ به ارتفاع 2800 متر از سطح دریا شدیم و باز هم به تشخیص سرپرستان محترم به دلیل اینکه 200 متر ارتفاع پایانی به قله اصلی مشکل و مسیر دارای برف و یخ و نیاز به ایجاد حمایت و بالطبع زمان بیشتری داشت همین مکان به عنوان نقطه پایانی در نظر گرفته شد. عکس های یادگاری گرفته شده و از همان مسیر قصد فرود کردیم و مسیر فرود به نظر مشکل تر می رسید.
در همان محل قبلی در ساعت 13 ناهار خورده و ادامه مسیر دادیم. 400 متری پایانی را برای کم کردن ارتفاع برای اینکه به شیب تند ابتدای مسیر نخوریم از همان مسیر رفت نرفته و از مسیر شن اسکی به سمت دره پایین آمدیم و در دره متاسفانه با رودخانه خشک مواجه شدیم. در نهایت در ساعت 15:15 وشبختانه این برنامه چالشی با سلامتی تک تک اعضای گروه به پایان رسید.
نکته : ترک این مسیر دستی و با تقریب خوبی از ترک ثبت شده با گوشی کشیده شده است. به دلیل اینکه در پایان برنامه ترک اصلی به علت فراموشی خاموش نشده و تا تهران ادامه پیدا کرد.