صعود به قله بینالود از روستای فریزی ۱۴۰۳/۰۱/۴ Mount Binalud 2023/03/23

Photo ofصعود به قله بینالود از روستای فریزی ۱۴۰۳/۰۱/۴ Mount Binalud 2023/03/23 Photo ofصعود به قله بینالود از روستای فریزی ۱۴۰۳/۰۱/۴ Mount Binalud 2023/03/23 Photo ofصعود به قله بینالود از روستای فریزی ۱۴۰۳/۰۱/۴ Mount Binalud 2023/03/23

March 23, 2024
March 2024

near Ferīzī, Razavi Khorasan (Iran)

گزارش صعود به قله بینالود
تاریخ برنامه: ۱۴۰۳/۰۱/۴ مصادف با ۱۲ ماه رمضان
همنوردان: خودم و جناب آقای احمدی
دسترسی به قله: استان خراسان رضوی ، مشهد، گلبهار، روستای فریزی
ارتفاع قله : ۳۲۱۱ متر
سطح برنامه : سنگین
تعداد جان‌پناه: ۲ عدد ، جان‌پناه ایمانی (۴ کیلومتر در ارتفاع ۲۲۵۰ متری) و جان‌پناه مدرس (۸/۵ کیلومتر مسافت در ارتفاع ۲۸۰۰ متری)
ارتفاع پای کار : ۱۷۵۰ متر
زمان شروع برنامه : ۷:۲۰ صبح
زمان رسیدن به جان‌پناه ایمانی : ۸:۳۰ صبح (۱ ساعت و ۱۰ دقیقه)
مسافت طی شده تا جان‌پناه ایمانی : ۴ کیلومتر
ارتفاع جان‌پناه ایمانی: ۲۲۵۰ متر
زمان رسیدن به جان‌پناه مدرس: ۱۱ صبح (۳ ساعت و ۴۰ دقیقه)
مسافت طی شده تا جان‌پناه مدرس: ۸/۵ کیلومتر
ارتفاع جان‌پناه مدرس: ۲۸۰۰ متر
زمان صعود به قله : ساعت ۱۴ ظهر (۶ ساعت و ۴۰ دقیقه)
مسافت طی شده تا قله : ۱۱/۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده تا قله: ۱۷۷۰ متر (ارتفاع نوشته شده در تابلوی قله ۳۲۱۱ متر است اما در نرم افزار ارتفاع ۳۲۲۸ متر ثبت شده است)
کل مسافت طی شده در مسیر رفت و برگشت : ۲۳/۵ کیلومتر
کل زمان صرف شده در پیمایش: ۱۱ ساعت و ۲۵ دقیقه

شرح برنامه :
بعد از برنامه ریزی های انجام شده با جناب آقای احمدی تصمیم گرفتیم به قله بینالود صعود کنیم . با توجه به تعطیلات عید فرصت مناسبی پیدا کردیم تا یک صعود استقامتی و قدرتی به بینالود داشته باشیم.
صبح شنبه بعد از صرف سحری و اقامه نماز به سمت روستای فریزی از توابع شهر گلبهار رفتیم. حدود ۶۴ کیلومتر مسافت تا روستای فریزی وجود دارد.
بعد از روستا جاده کاملا خاکی و مارپیچ بوده و به علت بارش های زمستان ، مسیر خراب بود. طول مسیر حدود ۱۰ کیلومتر است. در طول مسیر خاکی دو راهی های زیادی وجود دارد که در صورت بلد نبودن حتما به مسیرهای انحرافی خواهید رفت. در مسیر رفت یک ترک ضبط کردم تا مسیر درست رو برای همیشه داشته باشم ولی متاسفانه در یکی از دو راهی ها اشتباه رفتیم و مجبور شدیم برگردیم و دوباره به مسیر اصلی برویم . این کار حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه وقت از ما گرفت و فشار زیادی روی ماشین آورد. اما در مسیر برگشت دوباره مسیر صحیح جاده خاکی رو ضبط کردم ان‌شاءالله کمکی باشه برای سایر کوهنوردان .
بعد از پارک ماشین ساعت حدود ۷:۲۰ صبح پیمایش رو شروع کردیم. در ابتدای راه باید از رودخانه عبور کرد و سپس وارد یک راه تقریبا صاف می شویم.
برای صعود به قله از روستای فریزی دو راه وجود دارد، یکی مسیر یال که از جان‌پناه ایمانی می گذرد و یکی مسیر دره .
تا دو راهی جان‌پناه ایمانی که از مسیر یال است ، جاده صاف است و چالش نداریم. بعد از عبور از فنس های باغ اهالی روستا، وارد پاکوب مسیر به سمت جان‌پناه ایمانی می شویم .
تا جان‌پناه ایمانی چون مسیر شیب زیادی ندارد و برف نداشت خیلی زود و بدون چالش رسیدیم.
بعد از جان‌پناه ایمانی به علت برف زیاد و احتمال وقوع بهمن ، امکان حرکت از پاکوب وجود نداشت و از مسیرهای زمستانه صعود کردیم که برف کوبی زیادی داشت. در این جان‌پناه سرویس بهداشتی و چشمه وجود دارد اما به علت سرما، چشمه زیر برف مدفون شده بود و یخ زده بود.
در جان‌پناه حدود ۱ ساعتی استراحت کرده و صبحانه خوردیم.
چالش اصلی صعود به بینالود بعد از جان‌پناه مدرس است. بعد از جان‌پناه مدرس ، شیب بسیار زیادی وجود دارد که انرژی زیادی نیاز دارد. تا تخته سنگ عقاب (اسمی است که من روش گذاشتم نمیدونم اسم داره یا نه🤔) به علت رو به آفتاب بودن برفی نداشت اما به علت آب شدن برف ها مسیر پاکوب کاملا از بین رفته بود و همچنین احتمال وجود ریزش سنگ وجود داشت.
بعد از عبور از سنگ عقاب چون مسیر آفتاب گیر نیست تا قله برف بسیار زیادی وجود داشت که از این نقطه صعود کاملا زمستانی بود و نیاز به برفکوبی داشت.
۲۰۰ متر بعد از سنگ عقاب باید دوراهی را به سمت چپ و از دره برویم. این دره چون به هیچ عنوان آفتاب گیر نیست چند متری برف داشت و. معمولا تا اوایل تابستان برف دارد.
پیمایش در برف و مسافت طولانی و فشار و صعف ناشی از ماه رمضان ، انرژی بسیار زیادی از ما گرفته بود و آخرین قدم های صعود مانند آخرین قدم های صعود به دماوند بسیار سخت بود اما سرانجام به لطف خدا در ساعت ۱۴ به قله صعود کردیم.
بارش برف مختصری در قله داشتیم که در مسیر برگشت تا جان‌پناه مدرس ادامه داشت. در جان‌پناه نیم ساعتی استراحت کردیم و ساعت حدود ۱۶ از جان‌پناه خارج شدیم.
در برگشت از مسیر دره اومدیم ، کم کم هوا تاریک شده بود و نیم ساعت آخر مسیر رو با هدلایت اومدیم.
خدا رو شکر ساعت ۱۸:۴۵ بعد از یک پیمایش طولانی به محل پارک ماشین رسیدیم و بلافاصله برگشتیم .