صعود به قله آزاد کوه از گرده شرقی گروه پرستو آزاد 18 مرداد 98

Photo ofصعود به قله آزاد کوه از گرده شرقی گروه پرستو آزاد 18 مرداد 98 Photo ofصعود به قله آزاد کوه از گرده شرقی گروه پرستو آزاد 18 مرداد 98 Photo ofصعود به قله آزاد کوه از گرده شرقی گروه پرستو آزاد 18 مرداد 98

August 10, 2019
August 2019

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

گزارش صعود به قله آزاد کوه از گرده شرقی . تاریخ 18 مرداد 1398
نفرات شرکت کننده : سعید شجاعی و ابوالفضل رجبی
مسیر : جاده چالوس .از کرج تا پل زنگوله 79 کیلومتر ، پل زنگوله تا روستای کلاک بالا 40 کیلومتر
ارتفاع قله از سطح دریا بر حسب تابلوی چکاد کوه 4355 متر و سومین قله بلند البرز مرکزی بعد از دماوند و خلنو .
پوشش گیاهی :آویشن گزنه گل پر و ....
پوشش جانوری بز کوهی کل ،گرگ و روباه که در مسیر صعود اثاری از کل و بز به چشم میخورد . پرندگان هم کبک و عقاب روئت شد .
پوشش شبکه تلفن همراه تا ارتفاع 4 هزار متری روی گرده برای همراه اول .
دسترسی به اب در فصل تابستان تا زیر گرده سنگی میسر است .
ملزومات صعود : اول از همه همنورد مناسب مسیر 😉 یک حلقه طناب و اشنایی به مسیر و سنگ .اب به میزان سه لیتر و لباس مناسب فصل .
شرح برنامه :
طبق معمول و با هماهنگی با دوستان همنورد که تقریبا به تعداد انگشتان یک دست میرسید برنامه صعود از گرده چیده شد و با دانلود ترک مسیری که اقای محمد قدرتنما (از پیشکسوتان کوهنوردی ) در اینترنت قرار داده بود و اپلود ان روی نرم افزار ویکیلوک هر دو گوشی ساعت سه بامداد روز جمعه با عدم حضور دیگر دوستان و با همراهی تنها همنوردم اقای شجاعی برنامه را از میدان پرستو استارت زدیم .
ترافیک مسیر در آن زمان از شب مقداری سنگین بود ولی روان تا خوزنکلا از انجا تا قبل از تونل شماره یک به واسطه تجمع مردم و جوانان که ظاهرا این مکان را به عنوان پاتوق و شب زنده داری برگزیده اند ترافیک بسیار کند گرید و حدود 45 دقیقه زمان برد تا از این محدوده خلاص شویم . ادامه راه ترافیک روان و بعد از پل زنگوله هم که جاده اختصاصی بود .
ساعت شش و نیم بامداد به روستای کلاک بالا رسیده کوله برداشته و در کوچه باغهای روستا و کنار رودخانه به راه افتادیم .
البته ناگفته نماند که برای ورود به روستا به ازای هر نفر مبلغ ناچیز 5000 تومان دریافت میشود که در جهت جمع اوری زباله و سایر اور ابادی مصرف میشود .
آزاد کوه با توجه به اتومبیل های پارک شده و گروه های مختلف صعود کننده روز تقریبا شلوغی را داشت ولی ظاهرا تنها کسانی که در آن روز از مسیر گرده صعود کردند ما دو نفر بودیم . ساعت 9 بامداد و مقداری قبل از گرده و با فاصله گرفتن از مسیر عادی صعود روی تخته سنگی برای کمی استراحت و خوراک مختصر کوله را زمین گذاشتیم .
در مسیر قبل از گرده صخره ای کله قندی و بزرگ و کاملا جدا از آزاد کوه در جهت شمالی خودنمایی میکند که بارها در صعود های مختلف دوست داشتم از نزدیک آن را ببینم که این خواسته در این برنامه محقق گردید ،پس از استراحت و تطبیق دادن خودمان با ترک مسیر آپلود شده روی گوشی به روی گرده افتادیم و دهلیز ها و دست به سنگ ها را یکی پس از دیگری صعود کردیم و در نهایت ساعت سیزده و بیست دقیقه بر چکاد آزاد کوه پای گذاشتیم .
با عبور از کنار تعدادی از کوهنوردان که با تابلو قله عکس به یادگار میگرفتند و تبریک به ایشان به راه خود در جهت غربی و محلی که بی شباهت به غار دست کند نیست و قسمتی هم از درب ورودی و سقف مکان با ملات ساروج ساخته شده رفته و نهار خود را در آنجا میل نمودیم . در مواقع ضروری میتوان در این مکان شب مانی کرد (گنجایش تقریبی 4 نفر ) استراحتی مختصر و چند عکسی به یادگار گرفته و از بیم بارندگی در مسیر فرود قرار گرفتیم در مقایسه با مسیر صعود و گرده مسیر فرود به بزرگراه شباهت دارد 😜😜.
با همه تدابیر از بارش تگرگ در امان نماندیم و در مسیر فرود ،شاه زاده کج گردن با تگرگ ریز ما را همراهی نمود .
به فرود ادامه داده و در ساعت پنج و سی دقیقه به روستای کلاک بالا و پای خودرو رسیدیم ، دلمون رو برای وعده دیزی در مسیر برگشت صابون زده بودیم سوار بر خودرو شخصی جاده یک طرفه به سمت کرج با زمان خوبی به نساء و دیزی سرای جلیل اباد رسیدیم . اما اما افسوس که دیزی اش تمام شده بود و تا ساعتی دیگر اماده میشد . عطایش را به لقایش بخشیده و پای در راه نهادیم و ساعت 9 شب به کرج و منزل رسیدیم و شکر خدا برنامه زیبای دیگری به خاطرات خوش به اتمام رسید . جای همه همنوردانی که نتونستند حضور داشته باشند خالی . مخصوصا آقا فیروز گل .⛰⛰
ارتفاع روستای کلاک بالا 2600 متر از سطح دریا .
ارتفاع اخرین نقطه دسترسی به اب در مسیر گرده 3150 متر .
ارتفاع قرار گرفتن روی گرده با جا گذاشتن دو کله قندی اول 3700 متر .
ارتفاع نقطه شبه غار و محل نهار 4300 متر و در غرب قله .