صعود به قله 3772 متری کرچان توسط گروه پرستو آزاد 11 مرداد 98

Photo ofصعود به قله 3772 متری کرچان توسط گروه پرستو آزاد 11 مرداد 98 Photo ofصعود به قله 3772 متری کرچان توسط گروه پرستو آزاد 11 مرداد 98 Photo ofصعود به قله 3772 متری کرچان توسط گروه پرستو آزاد 11 مرداد 98

August 3, 2019
August 2019

near Ḩasanakdar, Alborz (Iran)

صعود قله کرچان با ارتفاع 3772 متر از روستای حسنکدر .
به پیشنهاد تنی چند از دوستان برنامه صعود به قله کرچان برای اجرا در روز جمعه مورخ یازدهم مرداد 98 چیده شد .
ساعت حرکت 4 بامداد و طبق معمول از میدان پرستو مقرر گردید ،راس ساعت و تاریخ موفق به دیدار تنها همنوردمان اقای جباری شدم بدون تاخیر به راه افتادیم .
در حالی که ساعت پنج و سی دقیقه بامداد را نشان میداد پس از پارک خودرو در انتهایی ترین نقطه روستا حسنکدر کوله پشتی ها را برداشته و به راه افتادیم .
روستای حسنکدر در جهت شرقی کوه کرچان واقع شده که پس از عبور از کنار رود خانه و کوه با هیبت و سنگی هزاربند در سمت چپ رود خانه وارد شیب و مسیر کرچان میشویم .
باغات اندکی در مسیر رود خانه بود در ابتدای مسیر و در ابتدای شیب مسیر کرچان پس از عبور از آنها به اخرید درخت های بید منطقه رسیدیم ،باد ملایمی میوزید و تکه ابری مانع از تابش مستقیم افتاب میشد با این حال در زیر سایه سار بید ها نشسته و صبحانه مختصری نوش جان کردیم .ساعت هشت و بیست دقیقه .
به صعود خود ادامه دادیم از کنار جویباری که از چشمه بالادست به راه افتاده بود به چشمه رسیدیم و اب گوارایی برای ادامه برنامه برداشته و مقداری هم نوشیدیم .
این چشمه اخرین جاییست که اب در دسترس میباشد ساعت نه و ده دقیقه بامداد .
مسیر پیمایش را از یال سمت چپ ادامه داده به خارزاری که تقریبا در منطقه ای با شیب بسیار ملایم قرار دارد رسیدیم ،برای کاستن از طول مسیر و صرف نظر از پاکوب مشخصی که از روستای کیاسر در جهت جنوبی قله تا خود چکاد موجود است به شیب تندی زدیم که همین امر حدود یک کیلومتر مسیرمان را نزدیک میکرد ،ساعت ده و سی دقیقه قله 3772 متری کرچان صعود شد .
کوله ها را زمین گذاشته و طبق عادت و کنجکاوی در جهات مخطلف قله برای دیدن چشم انداز هایی که میسر بود پیمودیم و طبق معمول عکس و عکس و عکس .
در جهت شمالی روستای کهنه ده ،در جهت جنوبی روستای کیاسر مقداری انطرف ترروستای همه جا و در جهت شمال شرقی هم نسا در دیدرس است .
قله کرچان دید بسیار وسیعی به قلل اطراف دارد حتی دماوند باشکوه هم از دور دست و از میان قلل سرکچال و کلون بستک قابل دیدن است البته قله ازاد کوه با وضوحی بسیار بالاتر دیده میشود .
چند تایی هم عکس دو نفری در چکاد کرچان گرفته و برای مسیر فرود پاکوب جهت جنوبی را که در نهایت به روستای کیاسر میرسد انتخاب کردیم ، در مسیر صعود ابشار و ابگیر کوچکی برای ابتنی در نظر گرفته بودیم به فرود ادامه دادیم تا در نقطه ای از پاکوب جدا شده و به خارزار رسیدیم با عبور از آنجا و رسیدن به باغات اندک مسیر در زیر سایه درختان بید بساط نهار مختصرمان را پهن کردیم پس از صرف نهار و قدری استراحت با ادامه فرود به نقطه مد نظرمان برای ابتنی رسیدیم ، یک ابتنی حسابی در زیر ابشار و خنکای آن خستگی برنامه را از تن به در آورد .
پس از ابتنی کوله ها را برداشته به سمت روستا حرکت کردیم در پایین دست چشمه ای وجود دارد که با ترکیب با اب رود خانه همه سنگهای ابتدای مسیرش را سرخ نموده به گفته اقای جباری گویی قطره اهن است . (اقای جباری مقداری از اب چشمه را برای ازمایش برداشت ) ساعت پن بعد از ظهر به روستا رسیدیم و سوار برخودرو راه برگش به کرج را در پیش گرفتیم و طبق معمول جاده چالوس یکطرف شده بود و تا کیلومتر های انتهایی مسیر ترافیک روان اما در انتهای مسیر و قبل از پاسگاه ادران ترافیک سنگین شروع شد که تا بعد از رستوران میرزایی هم ادامه داشت . به هر تقدیر ساعت هفت و ده دقیقه به کرج رسیدیم و برنامه به خوبی و خوشی به پایان رسید .
ارتفاع روستای حسنکدر از سطح دریا 2130 متر .
ارتفاع چکاد کرچان از سطح دریا 3772 متر .
ارتفاع محل صبحانه و اخرین درخت بید منطقه 2860 متر .
ارتفاع اخرین چشمه و اب در دسترس 3050 متر .
ارتفاع مسیر پاکب جهت جنوبی روستای کیاسر 3450 متر .
ارتفاع محل نهار 2560 متر .
ارتفاع محل ابتنی و ابشار 2440 متر .
اعضای شرکت کننده : اقای امین جباری و ابوالفضل رجبی .
استارت برنامه از پای کار پنج و سی دقیقه بامداد .
پایان برنامه پای خودرو پنج و سی دقیقه بعد از ظهر .
طول مسیر صعود و فرود 16 کیلومتر .
ارتفاع صعود شده 1642 متر .
جای همه دوستان و همنوردان عزیز خالی .