صعود به برف انبار ، گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم

Photo ofصعود به برف انبار ، گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم Photo ofصعود به برف انبار ، گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم Photo ofصعود به برف انبار ، گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم

September 29, 2015
September 2015

near Keseh, Qom (Iran)

برنامه صعود به قله برف انبار بلند ترین قله استان قم - گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی قم
ارتفاع قله : ۳۲۱۳ متر اندازه گیری شده با ماهواره جی پی اس
مسافت طولی طی شده : حدود ۱۸ کیلومتر
مقدار ارتفاع پیموده شده (اختلاف مبدا تا مقصد): حدود ۹۵۰ متر
شیب حد اکثر مسیر: بیش از ۶۰ درصد
تاریخ صعود : ۲ مهر ۱۳۹۴ مصادف با عید قربان
مدت زمان : ۹ ساعت و نیم
کوه نوردان : محمد عرفان رازقی (مسئول گروه) از مشهد ، مهدی پور محمد از قوچان ، مهدی درویش زاده از رشت، سیر محمد حسن فال اسیری از شیراز ، حامد حاج مرتضایی از تربت حیدریه ؛ از طلاب مدرسه علمیه علوی قم

توضیحات :
با توجه به کوهپیمایی قبلی بنده در منطقه و تجربه ای که داشتم ، تصمیم گرفتم که با همراهی چند تن از دوستان و طلاب مدرسه علوی اقدام به صعود به قله برف انبار کنیم که نسبتا مسیر ساده ولی استقامتی داشت

قله برف انبار که بلند ترین قله استان قم به شمار می رود دارای ارتفاعی بیش از سه هزار و دویست متر است
این قله در تمام سال کوه نوردانی از استان قم و دیگر استان ها را به خود جذب می کند
نام این قله به جهت آن است که در فصول مختلف می توان برف را بر روی آن مشاهده کرد که این برای استان گرمسیری همچون قم موجب امتیاز ویژه ای است
البته با گرم شدن زمین ، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود
مسیر رسیدن به این قله از سه استان ممکن است
از استان قم ، بخش کهک سپس روستای فردو و بعد از روستا به سمت منطقه وسف می روید که در میان آن جاده ای خاکی جدا شده و به سمت قله ادامه می یابد
این مسیر بهترین مسیر است چرا که مقدار زیادی از آن دارای جاده خاکی و تا خود قله مسیر خاکی مالرو و پایکوبی شده دارد
مسیر دیگر از استان مرکزی است که از شهر دلیجان آغاز شده به سمت نراق حرکت کرده و در نهایت روستاهای زر و کروگان ابتدای مسیر صعود خواهند بود
از استان اصفهان نیز شهر کاشان و سپس مشهد اردهال و پس از آن روستاهای زر و کروگان مسیر مجدد خواهند بود
البته از آن دو روستا مسیر پایکوبی شده وجود ندارد

آب و هوای این منطقه به جز فصل زمستان بسیار مناسب است و با لباسهای گرم عادی می توان به این قله آمد

در نهایت به چهار نفر از دوستان طلبه خودم تصمیم بر فتح قله گرفتیم
صبح روز عید قربان که پنجشنبه بود پس از خواند نماز صبح آماده شدیم و حدود ساعت شش با برداشتن وسائل مورد نیاز از قم حرکت کردیم
حدود ساعت هفتبه محل امامزاده و شروع مسیر پیاده رسیدیم
همانجا زیراندازی پهن کردیم و صبحانه را که از قبل تهیه کرده بودیم صرف نمودیم ، صبحانه خامه شکلاتی و خامه عسل با نان سنگک بود
حدود ساعت هشت صبح وسایل اضافه را در ماشین گذاشته و بهسمت قله حرکت کردیم
در ابتدا مجبور شدیم که چند باغ کنار امامزاده را دور بزنیم چرا که در میان مسیر ما به سمت قله بودر ادامه مسیر تا پای مسیر صعود اصلی ، دو مجموعه از باغات وجود داشت که بسیار سرسبز و با نشاط بود
دلیل آن نیز وجود آب دائمی چشمه های این منطقه است که از پایه های قله برف انبار می جوشد

حدود چهار پنج کیلومتر را در مسیر جاده خاکی ماشین رو ادامه دادیم تا به چشمه اصلی زیر برف انبار رسیدیم و آنجا دیگر مسیر خاکی ماشین رو تمام شد

ذخیره آب خودمان را از چشمه ی بسیار خنک و گوارای برف انبار پر کردیم و سپس پیمودن مسیر مالرو را آغاز کردیم

آقای مهدی درویش زاده که حسابی ورزیده بود از همه جلوتر می رفت و من هم عقب گروه حرکت می کردم تا باقی دوستان را امیدوارانه به سمت قله هدایت کنم

چند ساعتی را صرف پیمودن مسیر خاکی پیاده تا قله کردیم و حسابی نفس بچه ها گرفته شد، جز من همه دوستان اولین تجربه کوه نوردی سنگین را داشتند

حتی مجبور شدم چوب دستی خودم را به یکی از دوستان بدهم تا بتواند با دو چ.ب راحتتر به مسیر ادامه دهد و من هم با تکیه بر پا و بدون استفاده از قدرت دست ادامه مسیر دادم و الحمد لله بدون هیچ مشکلی همه به سلامت به قله رسیدیم

حدود ساعت 12 ظهر شده بود و اذان ظهر هم فرارسید
بعد از اندکی استراحت زیرانداز را در جانپناه نیم ساخته در نزدیکی قله پهن کردیم و نماز جماعت را با اقتدا به آقای درویش زاده اقامه کردیم
در همان مکان هم ناهار خود را خوردیم و دوستان به خواب و استراحت پرداختند
برای ناهار هم کنسرو تن ماهی برداشته بودیم
در حین استراحت دوستان ، من که از قبل یک قله دیگر را هم نشان کرده بودم ، حرکت کردم و حدود یک ساعت رفت و برگشت ، تنها آن قله را هم فتح کردم که البته ارتفاع آن خدود بیست متر کمتر از برف انبار بود ولی می توانستم از بالای آن روستاهای رُر و کروگان استان مرکزی را هم ببینم و چند عکس هم بگیرم!

هوا هم در تمام مسیر ما آفتابی بود البته یک تکه ابر گاهی بر ما لطف می کرد و اندکی جلوی آفتاب را می گرفت

حدود ساعت سه عصر بعد از استراحت مسیر برگشت را آغاز کردیم و مسیر های خاکی شیب دار بازگشت را با احتیاط پیمودیم و ساعت شش عصر به خودرو رسیدیم
با کمی استراحت به سمت قم حرکت کردیم و حدود ساعت هفت که دیگر شب شده بود به مدرسه علوی رسیدیم

البته این بار من به شخصه خیلی خسته شدم چرا که مقداری مریض بودم و شب قبلش هم کم خوابیده بودم ولی باز به لطف خدا توانستم با بچه ها به قله برسم

با آرزوی سلامتی و تندرستی همه کوه دوستان

PictographLake Altitude 7,733 ft

استخر ذخیره آب

در این مکان ، یک استخر ذخبره آب بزرگ قرار داشت که این گونه استخرها معمولا برای آب رسانی به باغات منطقه در فصلهی کم آب استفاده می شن لذا در اوایل مهر که ما از این مکان عبور می کردیم کمتر از یک متر عمق آب داخل این استخر بود جالب این که این استخر از آبی که از یک حوض بالاتر از این استخر وجود داشت تغذیه می کرد و آب اندکی از آن حوض که آب از زیر آن می جوشید به این استخر می ریخت خاک های اطراف این استخر چند رنگ داشت و قسمتهایی دارای خاک زرد رنگ عجیبی بود

مسیر خاکی

برای این که از کنار امام زاده بتوانیم به سمت مسیر کوهپیمایی پیشروی کنیم ناچار باید باغ های پشت امامزده را دور می زدیم چون دوئر آنها سیم خاردار کشیده بودند ناچار همانطور که در مسیر مشاهده می کنید ، از سمت چپ آن باغ ها به این مسیر خاکی گسیل شدیم مسیری که در برخی قسمت ها شبیه جاده خاکی مناسب عبور خودرو هست اما در کل عبور ماشین از این مسیر راحت نیست چرا که اول و آخر این راه مشخص نیست و همچنین قسمت هایی از راه خیلی باریک است به حدی که فقط موتور سیکلت و هم سایز آن می توانند عبور کنند چند جا در کنار این راه پرچم های ایران با آرم بنیاد شهید نصب شده بود که نماد شهدای روستای فردو هست

باغات منطقه و جوی آب

پس از جاده خاکی پیشین ، در این منطقه به باغات سرسبز رسیدیم که جوی آبی از میان آن می گذشت و آبی فراوان هم به همراه داشت البته مسیر ما اشتباها داخل یکی از باغ ها شد که از پشت هیچ حصار ی نداشت و ما به اشتباه از یک باغ عبور کردیم تا به مسیر خاکی اصلی برسیم دیوار باغها را معمولا با چوب و سنگ و بعضا با کاهگل مشخص می کنند آب وهوای این منطقه بسیار خنک هست چرا که هم ارتفاع زیادی دارد (بالای دوهزارمتر) و هم سایه درختان و آب دائم از میان این درختان موجب خنک شدن هواست این منطقه باغات متصل به باغ های اصلی حاشیه جاده آسفالت است که تا خود روستای فردو ادامه می یابد

جاده خاکی نیمه مرغوب

از روستای فردو که عبور کنید ، مسیر اصلی همچنان آسفالت هست و البته خرداد امسال (1394) هم مجددا آسفالت شده که کیفیت بسیار خوبی دارد با پیکودن چهار پنج کیلومتر به مکان جدا شدن این مسیر می رسید که دیگر از آنجا جاده خاکی است قسمت خاکی درون باغ ها خیلی کیفیت مناسبی ندارد و سنگ ها و چوب ها در وسط راه زیاد است لذا اگر خواستید با خودرو عبور کنید ، برای صدمه ندیدن چرخ ها و بدنه خودرو به آرامی عبور کنید البته ادامه مسیر بعد از عبور از این قسمت بهتر می شود

جاده خاکی،باغات پایه برف انبار

با عبور از منطقه ابتدائی و باغات متصل به جاده اصلی ، ابتدا به یک منطقه خشک می رسید و پس از آن مجددا یاغهای ثانویه ای در این مکان وجود دارند که البته آب دائمی پایه برف انبار مسبب آن است در سمت راست همین جاده در هنگامه صبح اگر صدای آب را دنبال کنید به تعدادی صخره می رسید که آب از بالای آن به صورت آبشار سرازیر است و صدای دلنشین آن شنیدنی است در واقع برای آبیاری تعدای از باغات جوی آبی به بالای آن صخره ها کشیده شده تا آب از آن بلا بریزد و در باغ های پایین آن سرازیر شود از این مکان به بعد تقریبا می توان قله براف انبار را دید یکی از چیزهایی که صعود به برف انبار را سخت می کند این است که قله به ظاهر نزدیک است ولی هر چه می روی به این راحتی ها به قله نمی رسی

چشمه و منظره باغات

با عبور از باغات ثانویه منطقه ، به چند استخر بزرگ ذخیره ۀآب می رسید که حجم زیادی آب را در تمام سال ذخیره دارد اندکی از این استخرها که بگذرید به مکانی می رسید که آب از یک لوله بزرگ به شدت بیرون می ریزد و این آب کاملا سالم و خوردنی و سرد و گواراست ، شدت آب هم کم و زیاد می شود ، مکان بسیار مناسبی است برای استراحت و تجدید قوا و جبران ذخیره آب مشخص است که آب های زیرزمینی را هدایت می کنند تا داخل لوله بیاید و در امتداد مسیر مشخص شده آب بریزد جاده خاکی نیز همچنان تا این مکان ادامه دارد و تمام نشده و تا حدود هزارمتر بالاتر نیز ادامه می یابد

انتهای جاده خاکی،شروع مالرو

مسیر جاده خاکی که از کناره ی جاده آسفالت فردو وسف منشعب می شود ، تا اینجا ادامه داشته و در این مکان خاتمه می یابد از این جا به بعد دیگر می توان ادامه مسیر کوه پیمایی را از راه مسیر خاکی مالرو موجود که به سمت راست می رود و با دور زدن چند کوه به صورت شیب یکنواخت اما سخت و نفس گیر به قله می رسد ، پی گرفت و ادامه داد البته جاده خاکی اندکی به سمت چپ ادامه دادر ولی مقدارش زیاد نیست

محل آبریز دو چشمه

در محل چشمه ای که پایین تر قرار داشت ، تصور کردیکم که دیگر بالاتر چشمه ای وجود نخواهد داشت اما متوجه شدیم که در واقع آن لوله هدایتگر آب این دو چشمه بوده است این نقطه آبریز دو چشمه است یعنی یک لوله از کوه های سمت راست و یک لوله از کوههای سمت چپ مسیر مالرو آب زیر کوه را به این قسمت هدایت کرده اند و هردو در یک مکان واحد به بیرون می ریزند و در ادامه دوباره به زیر زمین رفته و از محل چشمه بعدی به جوی آب سراسری سرریز می شوند صبح که ما به این مکان رسیدیم آب لوله سمت راست که لوله آن نیز بزرگتر و آبش هم بیشتر بود خیلی سرد تر از لوله سمت چپی بود ولی عصر هردو آب به شدت یخ بود انگار که از فریزر در آمده است

مالرو مناسب شیب متوسط

مسیر مالرو صعود به برف انبار که در نقشه های مختلف هم ذکر شده ، از مقداری پایین تر آغاز می شود و تا قله ادامه دارد و تقریبا در اکثر مکانها بسیار واضح و مناسب است . جنس مسیر بیشتر خاکی است همراه با سنگریزه های اندک در سطح آن که کمی خطرناک است چون ممکن است لیز بخورید مخصوصا جاهایی که شیب بیشتری دارند و همچنین در هنگام پایین آمدن از کوه در ادامه مسیر مالرو قسمتهایی هم که از میان برخی نکان های صخره دار عبور می کند ، مسیر اندکی سنگی می شود که البته سخت نیست شیب مسیر هم کلا متوسط رو به بالاست یعنی حسابی نفس گیر است و ما که خیلی حرفه ای نبودیم هز ده بیست قدم یک استراحت کوتاه نیاز داشتیم مسیر هم بسیار مناسب انتخاب شده چرا که تقریبا در تمام مکانها دارای شیب مثبت و رو به بالاست و هیچ قسمتی شیب منفی نمی شود که انرژی بیخود مصرف شود به عبارت دیگر یکسره تا بالای قله می روید

مسیر مالرو روی یال

این قسمت مسیر مالرو به محض این که بالای یال این قسمت از کوهها می رسید ، منظره زیبایی را به شما عرضه می دارد سمت راست مسیر می توانید ارتفاعات روستای کرمجگان و قلل پلنگ آبی را مشاهده نمایید و سمت چپ قادر به مشاهده ارتفاعات روستای وشنوه و قلل الوند وشنوه باشید رو به رو هم که شیب نهایی قله برف انبرا دیده می شود این قسمت از مسیر تقریبا شیب بسیار کم و در برخی نقاط بدون شیب است می توان گفت آرامشی است قبل طوفان چون شیب بعدی تا قله اندکی تند است این مکان بادهای تندی هم می وزد

شیب نهایی

پس از پیمودن مسیر خاکی و سپس مسیر مالرو تا این قسمت در نهایت به آخرین شیب می رسید که به قله برف انبار ختم می شود در این مکان باد زیادی می وزد که در فصل های سرد حتما باید لباس مناسب به همراه داشته باشید سمت چپ این مکان در اکثر سال دارای برف هست و در زمستان می توان تا پایه کوه را روی برف ها سر خورد البته باید مراقب بود چون امکان بهمن نیز در دامنه های برف انبار وجود دارد اسم این قله نیز به همین دلیل برف انبار است چرا که تا نزدیکی تابستان برف های روی آن آب نمی شود

قله برف انبار

قله برف انبار بلند ترین قله استان قم است که ارتفاعی بالغ بر ۳۲۲۰ متر دارد و جزء قلل مرتفع کوههای مرکزی ایران است دلیل نامگذاری قله هم این است که تا اواخر بهار این قله حاوی برف است و هوای بسیار خنکی دارد حتی در تابستان مسیر قله از قم ، بخش کهک روستای فردو است البته از استان مرکزی شهر دلیجان نراق روستای کروگان نیز راه دارد روی قله یک پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز به اهتزاز در آمده است تا مهر 1394 این دومین باری بود که این قله را صعود کردم مرتبه اول به تنهایی صعود کرده بودم و این بار همراه گروه کوهنوردی مدرسه علمیه علوی با چهار نفر دیگر از طلاب که خودم مسئول گروه بودم

شیب ملایم بدون مالرو

هنگامی که از قله برف انبار عبور کنید ابتدائا حدود 50 متر پایین رفتن دارید و گپس از آن با بیست سی متر صعود یک قله دیگر را در این مکان فتح خواهید کرد در یکی از نقشه ها (mapnik) مسیر صعود به قله ادامه داشته و تا این قله دوم امتداد می یافت که من هم برای اطمینان این مسیر را آمدم ولی بعد از قله برف انبار دیگر هیچ مسیر مالرویی که مناسب کوه نوردی باشد وجود نداشت بلکه مقداری صخره این قسمت را پوشانده بود که با گیاهان خاردار پیاده روی و کوه پیمایی را در این مکان سخت تر از قبل می کرد

قله دوم ،منظره روستای زر و واران

این قله از روی قله برف انبار قله مرتفعی دیده می شود و حدود نیم ساعت فاصله دارد البته بعد از این که با جی پی اس ارتفاع گرفتم مشخص شد که خطای دید باعث اشتباه من می شده و قله برف انبار از این قله بیست متر بلند تر بود علی ای حال وقتی به قله برف انبار رسیدیم پس از خواندن نماز و صرف نناهار ، دوستان مشغول استراحت شدند و من تا این قله تنهایی آمدم از بالای این قله روستاهای واران و کروگان که جزو استان مرکزی به شمار می روند دیده می شدند قلل پلنگ آبی ، برف انبار ، الوند وشنوه ، ولیجیا و دومیر نیز در دیگر جهات قابل دید بودند اگر اطلاعات آن قله ها را می خواستید در کوه پیمایی های بنده موجود است مراجعه بفرمایید

PictographMountain hut Altitude 7,986 ft

خانه روستایی

در این مکان یک خانه روستایی بسیار زیبا وجود دارد که البته چفت و بست دارد و برای سکونت مسافر فراهم نیست منظره یک طرف این خانه مشرف به قله برف انبار و جهت دیگر آن مشرف به دره منتهی به روستای فردو است پشت این خانه نیز به فاصله پنجاه متر یک آبشار کوچک وجود دارد که توضیح آن در ذیل مکان نشان ثبت شده دیگر آمده است

PictographWilderness hut Altitude 10,469 ft

جانپناه نیم ساخته،نماز وناهار

بعد از فتح قله به این مکان آمدیم که جانپناهیی نیم ساخته است شاید یک سالی باشد که فدراسیون کوهنوردی قصد ساخت و اتمام این جانپناه را دارد ولی نمی دانم چرا تا به حال تمام نشده است ! کف این جانپناه با سنگ های بزرگ و سیمان ساخته شده است و مقداری نیز دیواره های دور آن کشیده شده و چند عددد میله های فلزی هم در اطراف آن روی دیوار ها موجود هست ولی از همه مهمتر سقف ساخته نشده و مشخص نیست قرار است کی ساخته شود این اطلاعات مربوط به مهر سال 94 است در این مکان زیراندازی پهن کردیم و همراه باقی دوستان ابتدا نماز ظهر و عصر را خوانده و سپس مشغول صرف ناهار شدیم بعد چند عدد از دوستان خوابیدند و من یه سمت قله ای آنطرفتر رفتم و در عرض یک ساعت آن را فتح کردم و برگشتم

Photo ofشروع،امامزاده،پارکینگ،سرویس بهداشتی Photo ofشروع،امامزاده،پارکینگ،سرویس بهداشتی Photo ofشروع،امامزاده،پارکینگ،سرویس بهداشتی

شروع،امامزاده،پارکینگ،سرویس بهداشتی

این مکان که شروع دومین کوهپیمایی من برای فتح قله برف انبار بود ، دارای مکانی برای پارک کردن خودرو ، مقداری درخت های کاج ، سرویس های بهداشتی مجزا برای خانم ها و آقایان و نیز چهار امامزاده است که در بقعه ای کوچک مدفونند. این جا به صورت مطلق هم برای کمپینگ مناسب است چرا که قسمت های صاف و سنگفرش وجود دارد که می توان زیرانداز را پهن کرد و استراحت نمود ما نیز صبحانه را در کنار بقعه امامزاده صرف نمودیم و خودرو را نیز در همین مکان پارک کردیم با عبور از روستای فردو و ادامه مسیر به این مکان که حاشیه جاده است می رسید بعد از این جا هم ادامه جاده آسفالت تا منطقه تفریحی وسف ادامه دارد

• Photo of ehsan beyraghi
    ehsan beyraghi Jan 18, 2018

حاجی شیش تا برف انبار ثبت کردیا !!

• Photo of محمد صالح رازقی
    محمد صالح رازقی May 27, 2018

ماشالله طلبه های قم

• ghalamir Dec 3, 2020

مسیر خیلی خوبی هست

• Photo of mohamadreza_asadi
    mohamadreza_asadi Jan 12, 2021

مهندس پ قله تابلو نداره؟!!!!

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Jan 12, 2021

این برنامه سال ۹۴ که ما رفتیم قله تابلو نداشت. تابلو جدید رو دو سه ساله که نصب کردند که الان موجوده و جان‌پناه هم نزدیک قله ساخته و تکمیل شده

• Photo of ehsan aminjavaheri2
    ehsan aminjavaheri2 Nov 23, 2021

توصیف های شما از مسیر بسیار قابل تحسین هست. مدعی شدید سابقه کوهنوردی چندانی ندارید اما بهتر از خیلی از کوهنوردان با تجربه مسیر را توصیف کردید و گزارش خوبی نوشتید. امیدوارم الگوی خوبی بشوید.

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Nov 23, 2021

متشکر، لطف دارید. آن زمان که این برنامه برگزار شد سابقه کمی داشتم. الان الحمدلله تجربیات اندکی افزوده شده.