سوباتان تا اق اولر

June 16, 2014
May 2014

near Qal‘eh Bīn Yūrdī, Gīlān (Iran)

مدتها بود به فکرش بودم .بهترین فصل دبدار از این بهشت ایران خرداد ماه است . امسال دیگر وقتش بود . نباید فرصت را از دست داد....
ساعت 4:30 صبح روز سه شنبه ششم خرداد راه می افتیم . کرج، قزوین ، رشت و البته بازهم رشت.( ماشینمان مشکلی بیدا می کند و مجبوریم چند ساعتی را در رشت ماندگار شویم. ناهار مفصل رستوران جهانگیر اما سر حالمان می کند. مطمئن می شویم که مشکل ماشین جزیی بوده و با رفع آن مسیر را ادامه می دهیم.) مسیر زیبای رشت تا فومن با درختان زیبای دور جاده و بد تر صومعه سرا. در میانه راه سری به ساحل گیسوم نیز می زنیم. حیف است که تا اینجا بیایی و مسیر زیبای جاده کناره گذر تا ساحل گیسوم را طی نکنی!
با گذر از اسالم و طی ده کیلومتر به تالش می رسیم.وسایل مورد نیاز را خریداری کرده واز کنار دریا به سمت کوهها مسیر را عوض می کنیم. مسیر تالش تا آق اولر در حدود 40 کیلومتر است . از منطقه کیش دیبی می گذریم والبته از دو راهی هایی که به سوباتان می رود ، مسیری که برای رفتن به سوبا تان انتخاب کرده ایم کمی متفاوت است. می رویم تا نهایتا غروب است که به آق اولر می رسیم . چقدر زیباست. اینجا دیگر جنگل زورهای آخر خود را می زند و جایش را به مراتع سبز و پر از گل می دهد.
قهوه خانه ای چوبی ما را به خود می خواند . چای و نیمرو با طعم صمیمیت روستایی. مردان ده همگی اینجا جمع اند و مشغول شب نشینی. ما را نیز به جمع خود دعوت می کنند. صحبت و گپ زدن و دوستی ای ایجاد می شود که آن شب را بسیار به یاد ماندنی می کند، بسیار....
همانجاست که یکی از دوستان جدید ما به آقای مرادیان زنگ می زند. ایشان هتلی در ده بالاتر دارد. هتل تک ستاره ناوان!
درست است که درواقع اینجا هتل نیست اما به نسبت تمییز است و مرتب و برای ما صد بار بهتر از خوابیدن در چادر. خانم ایشان نیز هر غذایی که بخواهید برای شما درست می کند. الحق که مرغ شکم پر ایشان کم نظیر بود.
مزیت دیگر این هتل ماشین جیپ اقا ایرج است. صبح روز بعد این جیپ اقا ایرج بود که ما را از مسیر آق اولر تا سوباتان برد. مسیری بیست کیلومتری که ماشینهای سواری امکان عبور از آنرا ندارند. اقا ایرج علاقه زیادی به عکاسی نیز دارد. هر جا که منظره ای بود ( که البته تعدادش هم کم نبود) ایشان توقف می کرد و با صبر زیاد منتظر عکس گرفتن های ما میشد.
بعد از رسیدن به سوباتان و چشیدن طعم کبابهای خوشمزه اش باایرج خداحافظی می کنیم. ایشان با ماشین به اق اولر باز می گردد و ما مسیر پیاده را در پیش میگیریم. مسیری بهشتی در میان انبوه مراتع پر گل....

ييلاق اسبومار

روسايت مكش(ميانكش)

PictographWilderness hut Altitude 4,480 ft

ناوان

• Photo of hadi1962
    hadi1962 Sep 15, 2017

سلام خسته نباشيد من يه سوال داشتم واون اين بود كه ازاين مسير ميتوان با دوچرخه رفت