Susuzşahap - Gidengelmez - Tınaztepe

Photo ofSusuzşahap - Gidengelmez - Tınaztepe Photo ofSusuzşahap - Gidengelmez - Tınaztepe Photo ofSusuzşahap - Gidengelmez - Tınaztepe

September 15, 2018
September 2018

near Susuzşahap, Antalya (Türkiye)

Melas Vadisi Kervanyolları hattı olarak işaretlenmiş, Gidengelmez Dağları'nın görece basit bir geçişini de içeren Susuzşahap - Tınaztepe hattını yürümeyi amaçlayan etkinlik, saat 08:00 sularında köyün hemen kuzeyinde yer alan tabela altından başladı, armut ve erik ağaçlarının eşlik ettiği toprak bir yoldan rahat bir yürüyüşle yükselerek 1350 m civarında patikaya giriş yaptı. Yavaş bir tempoda, kırmızı-beyaz işaretlenmiş hattan yükselmeye başlayan etkinlik, Çürüktaş Boğazını aşarak 1500 m irtifadan itibaren bir süre düz ilerledi ve bir adet sarnıç ve kuyu barındıran Öküz Yaylası'na ulaştı. Buradan rahat bir tempoda, güzel manzaralar eşliğinde 1950 m rakıma kadar yükseldi ve Seydişehir ve Cevizlinin görülebildiği bir boğaza ulaştı. Bu noktadan, kalıntıları hala seçilebilen ve yer yer iyi korunmuş bir boğaz patikası ile 1800 m irtifaya inen güzergah, kırıcı bir zemine sahip dolin ve uvalaların izin verdiği ölçüde yapılmış güzel bir yol ile Lapja manzaraları arasında, karstik bir araziden geçerek önce Ağaç Tepesi Yaylasına, oradan da dik bir inişle yeni açılmakta olan tünellerin önünden Tınaztepe tesislerine ulaşarak sona erdi.

Ulaşım:

Gidiş ; Alanya (D400) Akseki (D695), Cevizli Kavşağı, Cevizli, Cevizli çıkışı sonrası yeni açılmakta olan devlet yolu ve rampadan hemen önce sağa ayrılan Susuzşahap köyü yolu kullanıldı. Kısa bir bölümü toprak olan yol, köye kadar asfalt olarak geliyor.
Zemin : % 99 asfalt / % 1 toprak (Muhtemelen artık asfaltlanmıştır)
Mesafe : 139 Km.
Süre : 2 Saat

Dönüş: Zirve Tınaztepe Tesisleri - Yarpuz - Akseki - Kızılot Kavşağı - Alanya
Zemin : Tamamı Asfalt
Mesafe : 146 Km.
Süre : 2 Saat

Uyarı:

Yaklaşık 6 km'de alınacak 750 m irtifa yeni başlayanlar için sorun olabilir. Bir şekilde tırmanılsa bile, zirve sonrası iniş ve karstik arazi geçişi için uygun zaman bırakılmalı. Tempo sorunu olacaksa, sizi alacak aracın Ağaç Tepesi yaylasında beklemesi bir çözüm olabilir. Özellikle karstik arazi kış yürüyüşü için uygun değil. Bahsi geçen yaylaya kadar tek su kaynağı sarnıç. Dış etkilere açık bu durgun su, pek içilebilir görünmüyor. Bu sıcak sonbahar gününde, şahsıma 2 lt. su ve neredeyse 500 ml. çay yeterli olmadı. Hattın, tünele yaklaşan son 500 metresinde işaretler kaybolmaya yüz tutmuş. Sık sık kayboluyor. Sonradan ağaçlandırılmış bir orman içinden, tünel inşaatının çöplüğüne uzanan bir hat. Tavsiyem 13,9 km'de biraz sola yani Kuzeydoğuya dönerek tüneli görmeden yayladan gelen toprak yola ulaşmanız. Tüm güzellikten aklınızda sadece çöp kalıyor.

Öneri:
Artık uygun bir bot alın. Pamuklu t-shirt giymeyin. Termos alıp çay yapın. Hazır gıda getirmelerine izin vermeyin. Plastik bardak kullandırtmayın, kullanmayın. Tek kullanımlık su yerine matara ya da suluk alın. Güneş kremi kullanın. Artık uygun bir bot alın.

Ekip arkadaşlarımı tecrübe sırasıyla anmak isterim:
Çağrı Can Karadağ
Osman Yılmaz
ve
Hüseyin Baba

Bölgeyle ilgili güzel bir yazı şöyle başlar ; Devamı için ;http://www.dagarcikturkiye.com/giden-gelmez-daglari-kuma-davasi-gara-dayi-yd-1960.html

"Doğadan, yaşamak için rızkını çıkartmak zorlu bir zanaattır. Hayatta kalmak ve soyunu sürdürmek mücadelesinde avcılık ve toplayıcılık insanların milyarlarca yıllık mesleğidir. Günümüzde bir spor haline gelse bile kıtlık olduğu zaman av, ailenin et ihtiyacını karşılar. Batı Toros’ların Giden Gelmez Dağları, en uzun boynuzlu ( 138 cm.) tekeleri, keçileri ve geyikleri ile bilinir. Akseki İlçesinin Cevizli, Değirmendere ve Ceceli köyleri bu dağlara yaslanır. Akseki, Değirmenlik ve Süleymaniye bölgesine içine alan bu yer Pek çok avcının gidip geri gelememesinin nedeni bu dağların “Mağaraları, kenarları bıçak gibi keskin kayaları, suyun battığı düdenleri ile adı gibi ürkütücü bir kayalar ormanı” olmasından ileri gelir. “Gidengelmez Dağları, Taşeli Platosu'nun en engebeli, aşılması en zor ama yüzey şekilleri bakımından en çarpıcı bölgesi”dir 1 . Öyleki bölgenin 1:25.000’lik Askeri haritalarında “piyade geçemez” ifadesinin yazılı olduğunu gezi yazarı M. Oktar Güloğlu görür 2 ."

1300 m irtifa

1200 m civarından başlayan rahat tırmanış, toprak bir araç yolundan önce doğuya, 400 m sonra da Kuzeydoğuya dönerek yükseliyor. Etrafta ekşi yaban eriği ve minik, tatlı armutlar var. Yol, işaret takibi yapmayı gerektirmeyecek kadar belirgin.

1400 m irtifa

Kısa bir süre tereddüt yaşansa da, hat belirgin bir şekilde zikzaklar çizen bir patika ile yükselmeye başlıyor. Ağaç örtüsü ardıç , çam ve sedire dönüşüyor.

1500 m irtifa

Patika son bir kıvrımla 1500 m sırtına ulaşıyor ve tüm boğazı ve ardınızda Cevizli'yi görebileceğiniz güzel manzaralar eşliğinde ilerliyor. Her iki taraf, sedir ormanlarıyla kaplı.

Sarnıç

Suyu oldukça temiz görünse de, durgun su olması hasebiyle içmediğimiz yapı, Akseki'nin hemen hemen bütün köylerinde bulunan, devlet eliyle yapılmış sarnıçlardan. Emme basma tulumbası çalışmasa da, su seviyesi hala yüksek ve suya ulaşmak mümkün.

Öküz Yaylası

Sarnıcın bulunduğu bölge, daha önce yürüyenler tarafından bu isimle adlandırılmış. Biz de bu isme sadık kaldık. Maalesef, yolda ya da köyde kimseye rastlamadık. Kimse de kendini göstermeye gayret etmedi :)

Kuyu & 1600 m irtifa

1600 m irtifa da içerisinde su bulunan kirli bir kuyu daha var. Acil durumlar için not edilebilinir.

Kayalık, dik bir yamaçtan, belirgin ve zamanında bir hayli özenli inşa edildiği belli olan kervanyolunu takip ederek yükseldik. Sedir ağaçları yavaş yavaş yerini daha dayanıklı Ardıçlara bırakmaya başladı. Cevizli manzarası güzel.

1800 m irtifa

Akdeniz coğrafyası için artık orman sınırına ulaşıldığından, orman örtüsü yerini karstik çöküntülere, lapyalara ve uvalalara bırakarak yükselmeye devam etti. Artık dostumuz azimli Ardıçlar.

1900 m irtifa

Son bir gayretle başlayan tırmanış, harika manzaralar eşliğinde 1900 m civarına ulaştı. Artık kısa bir tırmanış sonrası boğaza ulaşmış olacağız.

Dokuz Dolambaç Geçidi

Ufukta Seydişehir ovasının bile seçildiği boğazda kısa bir mola ve seyir keyfi sonrası inişe geçildi. Yer yer tahrip olmuş iniş patikası, karamık (Lat. Berberis Cretica) bitkisiyle dolu ve küçük siyah meyveleri yenebiliyor.

Antalya - Konya İl Sınırı

Sert, kırıcı ve vahşi, yürüdüğümüz hiç bir yer ya da bölgeye benzemeyen şahane bir coğrafya. Fotoğrafın çekildiği nokta Antalya- Konya İl Sınırı. Çok az yerden bu 3 km'lik geçişten aldığımız zevki aldığımızı itiraf etmeliyim. Yaklaşık 3 yıldır gelmek istediğimiz yer ve bulmayı umduğumuz şey tam olarak buydu. Hattı işaretleyen isimsiz dostlara teşekkür ederim.

Çeşme Ağaç Tepesi yaylasının tam ortasında. Etrafta yayla evleri var. Su lezzeti açısından biraz daha aşağıda yer alan çeşmeyi tavsiye derim.

Ağaç Tepesi Yaylası

Daha çok Susuzşahap sakinlerinin oturduğu bir yayla. Hemen herkesin bir gurbet hikayesi var. Pek çok sakini İstanbul'da yerleşikmiş.

Tünele kadar son su kaynağı. Biz başkaca görmedik. Lezzetli ve soğuk bir suyu var.

• Photo of Hüseyin Türkeli
    Hüseyin Türkeli Jan 6, 2019

Muhteşem bir parkurdu. İşaretleme yeterli, sadece su sıkıntısı var.

• Photo of Alanyatrekking
    Alanyatrekking Jan 23, 2019

harika rota tavsiye ederim

güzel rota son bahar ve ilk bahar da bir başka güzel

• Photo of Osman YILMAZ
    Osman YILMAZ Jan 24, 2019

Halil teşekkür ederim.

• Photo of memis1969
    memis1969 Feb 2, 2019

Detaylı hazırlanmış çok güzel bir parkur.

• Photo of fortunania
    fortunania Feb 14, 2019

I think it will be much more easy to follow from north to south. First climb is really hard.

• Ramero Feb 19, 2019

Güzel bir parkurmuş .

• Photo of Halihike
    Halihike Mar 23, 2019

Güzel bir bahar rotası. Giden gelmez bölümü başka bir dünyadan gibi.