ΣΥΜΗ-ΨΑΡΗ ΜΑΔΑΡΑ

June 11, 2015
June 2015

near Áno Sími, Crete (Greece)

7-6-2015 Σύμη-Ψαρή Μαδάρα- Χαμέτη (λημέρι ανταρτών ) –Λάπαθο - Σύμη

Μια υπέροχη οροσειρά με μέγιστο ύψος 2148μ η Δίκτη , σε σχήμα πετάλου στολίζει την ανατολική Κρήτη και εκτείνεται από τον Δήμο Μινώα μέχρι και τον Δήμο Αγ Νικολάου.- Στο μυχό και τις παρυφές υπάρχει ένα υπέροχο Δάσος κυρίως από Πεύκα και Πρίνους με επίκεντρο το Σελάκανο που εκτείνεται από τις Μάλες μέχρι και τη Βιάννο και αποτελεί πηγή ζωής για την περιοχή. Εξ αιτίας της φυσικής προστασίας που παρέχει το δάσος και το απόκρημνο βουνό υπήρξε διαχρονικά καταφύγιο διωκομένων από τους εκάστοτε κατακτητές .
- Την περίοδο της Γερμανικής κατοχής στη θέση Χαμέτη ,που έχει φυσική οχύρωση , σπηλιά και νερό, εγκαταστάθηκε στην αρχή ενιαίο αντάρτικο με αρχηγό τον καπετάν Μπαντουβά, έχοντας την πολύπλευρη στήριξη των κατοίκων της επαρχίας Βιάννου ,που στη συνέχεια πλήρωσαν βαρύτατο τίμημα για την εκτέλεση από τους αντάρτες του Μπαντουβά 2 Γερμανών την ώρα που κοιμόντουσαν, ενέργεια που στη συνέχεια οδήγησε στη πολύνεκρη για τους Γερμανούς μάχη της Σύμης.- Αντί να στραφούν στους αντάρτες , στράφηκαν στους κατοίκους της Βιάννου,και εκτέλεσαν το μεγαλύτερο μέρος του ενεργού πληθυσμού των μέσα χωριών ( 461 νεκροί) ενώ καταστράφηκαν ολοσχερώς τα συγκεκριμένα χωριά τα οποία ακουγόταν πλέον ως τα καμένα χωριά -Δεκάδες χήρες και ορφανά επιβίωσαν τα μετακατοχικά χρόνια σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας.- ΄Ένα επιβλητικό μνημείο στη περιοχή Σελί των Αμιρών και μια μικρή μαρμάρινη πλάκα έξω από το μετόχι που σκότωσαν 3 αδέλφια ( Βερβελάκια) ηλικίας 8-15 ετών γιατί δεν μαρτυρούσαν τη κρυψώνα του πατέρα τους θυμίζει την βαρβαρότητα του Φασισμού που στη περιοχή μας έδειξε το αληθινό του πρόσωπο .-.
Σε αυτά τα μέρη , σε αυτά τα μονοπάτια των ανταρτών περπατήσαμε προχθές με 2 ομάδες του ΕΟΣ Ηρακλείου.-
Η πρώτη ομάδα από τη Σύμη ανέβηκε στο υπέροχο οροπέδιο του Ομαλού και η δική μας ομάδα με μια μακρά πορεία 10 ωρών ανέβηκε το υπέροχο δάσος του Αλευρά ,και στη συνέχεια αφού περάσαμε από τον Ανεμόλακο, την Πρωτολιτσά και τον Καλόγερο ανεβήκαμε από τα δυτικά στη ράχη της Ψαρής Μαδάρας με το ιδιαίτερο έδαφος και τους κρατήρες, την οποία και διασχίσαμε .Στη συνέχεια έχοντας δίπλα μας τα γκρέμια της Σαρακίνας ,κατηφορίσαμε προς τη περιοχή Χαμέτη και επισκεφθήκαμε το λημέρι και τη σπηλιά των ανταρτών στην οποία είχαν κρατηθεί οι 12 αιχμάλωτοι Γερμανοί ( αργότερα εκτελέστηκαν κάπου στον Αφέντη ) ενώ παλιότερα στην ίδια σπηλιά είχε κρυφθεί ο Πλαστήρας ύστερα από αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Βενιζέλου.
Παρά την Ομίχλη που επικρατούσε στην κορυφή η διαδρομή μας ήταν υπέροχη με τη συνολική εικόνα του Βουνού,του Δάσους με τις μυρωδιές της θρύμπας να γεμίζει τη ψυχή μας αλλά και με το νοερό ταξίδι μας σε μια άλλη εποχή που ευχόμαστε να μην ξαναέρθει.-
Επιστρέψαμε στη Σύμη περνώντας δίπλα από το υπέροχο οροπέδιο του Λαπάθου και μέσα από πευκόδασος καταλήξαμε στους μικρούς καταρράκτες της Κρύας Βρύσης. Όπου ανακουφίσαμε τα πόδια μας. Στα χείλη όλων μας ήταν η ευχή αυτό το υπέροχο μέρος να μείνει πάντα ένας ειρηνικός τόπος επίσκεψης και αναψυχής για όλο το κόσμο.-