SULTANHİSAR-NYSA

1958
November 21, 2019
November 2019

near Salavatlı, Aydın (Türkiye)

Sultanhisar, Acharaka ve Nysa çevresinde yaptığımız keşif ve kültür yürüyüşümüzün rota kaydı.
İzmir'den Sultanhisar'a Denizli DDY treniyle geldik. Saat 11:00'den sonra parkura başlayabildik. Önce Salavatlı yakınlarındaki antik Acharaka termal tedavi merkezini gördük. Buraya gelirken, sol taraftaki tepede büyük bir kaya kütlesi görünce, zeytinlikler arasındaki patikadan kayaya doğru tırmanıverdik. Kayalar bize eski zamanda kullanılmış gibi geldi. Yakınında da bir adet tuğla ile örülmüş kubbemsi bir sarnıç kalıntısı var.
Buradan Nysa antik kenti kalıntılarına kadar, yüzlerce yıllık zeytin ağaçları arasındaki antik yoldan yürüdük. Antik patika üzerinde sık sık Roma dönemi kalıntılarına rastlanıyor. Genelde hepsi tonozlu (kemerli) taş ve tuğla ile yapılmış, sarnıç ve irili ufaklı odalar. Her tarafta Roma devrinden kalma taşlar, tuğla, kiremit, kiremit künk parçaları, su yolları görülüyor. Patika zaman zaman kayboluyor.
Antik yol üzerinde Eskihisar yolu kesişiminde bir adet geç Roma dönemine ait taş köprü var. Köprü 2015 yılında TC Karayolları tarafından onarım görmüş. Bu köprüden sonra zeytinlikler arasındaki kalıntıları izleyerek Nysa kütüphanesine geçtik. Bu bölümde geçmek zorunda olduğumuz dere üzerinde (dik ve derin bir vadi) iki yanda antik taş köprü ayakları var. Bu dere (biz geçerken susuzdu) geçişi biraz sert, dikkat etmek gerekiyor. Her an kayıp yuvarlanma riski var.
Nysa iki katlı kütüphanesi, tiyatrosu ve agorası çok güzel. Kesinlikle görülmeli.
Parkurun zorluğu yok. Hemen hemen hiç yokuş yok. Nysa'dan sonra Sultanhisar'a kadar sürekli yatay ve iniş var.
Parkur boyunca bir yerde içme suyu çeşmesi var. Diğer çeşmenin suyu yetersizdi. Yürüyüşe başlamadan Salavatlı mahallesinden her türlü ihtiyacınızı karşılayabileceğiniz bakkal ve kahvehaneler var. Köylüler sıcakkanlı ve yardımseverdiler. Bize karşı ilgileri iyidi.
Parkur, köprüler kullanılarak bisikletle de yapılabilir.

SALAVATLI

SALAVATLI'DA ESKİ BİR KERPİÇ EV

SALAVATLI MANZARALARI

ACHARAKA

Acharaka antik termal tedavi markezi, Nysa antik kentinin 4 kilometre kadar batısında bulunuyor. Batısında bulunan Sarısu deresinin yanında, küçük bir alanda yer alıyor. (Yaptığımız doğa yürüyüşü sırasında derenin içinde de kısa bir bölümde yürüdük. Ancak derede hiç su göremedik. Dere yatağında eski kiremit parçaları, antik taş parçaları çok yerde görülebiliyor.) Acharaka'nın eski bir termal tedavi merkezi ve tapınak olduğu bilgisi birçok kaynakta verilmektedir. Ünlü tarihçi Strabon’a göre Acharaka, “çok önemli bir kutsal bölge”dir. Acharaka'da, yeraltı tanrısı Pluton'un (Hades) eşi Persephone (Kore) adına yapıldığı belirtilen Kore Tapınağı kalıntıları da görülebiliyor. Acharaka ile Nysa arasında bulunan antik yol boyunca bir antik çeşme kalıntısı ve birçok tonozlu yapı var. Ancak, bir çoğunun iklim şartları, deprem, sel ve kaçak kazılar sonucu ne yazık ki tahrip olduğu görülüyor. Bu eski yol çok yerde belirsizleşiyor. Biz, tonozlu yapı kalıntılarını izleyerek Nysa Kütüphane kalıntısına ulaştık. Eski patika üzerinde, Nysa yakınındaki derin bir dere yatağının iki tarafında, taş ve tuğlalarla örülmüş köprü ayakları bulunuyor.

PictographTree Altitude 684 ft

ZEYTİNLİKLER

ÇEŞME

Kasım ayının son günlerinde olmamıza rağmen, çeşmenin suyu çok az akıyordu. İçilebilir kalide suyu var.

Antik yol üzerinde, Eskihisar-Sultanhisar yolu üzerindeki tarihi Roma Taşköprünün batısında bulunuyor. Eskihisar yoluna 300 metre kadar uzaklıkta yer alıyor.

PictographBridge Altitude 641 ft

Merhaba, Salavatlı Köyüne ulaşım nasıl sağlanıyor? Toplu taşıma var mı

• Photo of Işık Kavalcı
    Işık Kavalcı Feb 25, 2021

Sultanhisar'dan dolmuşla gidebilirsiniz. Belediye otobüsü varmı bilmiyorum. Biz arkadaşlarla dolmuş tutmuştuk.