Sul Piano del Voltigno

July 27, 2015
July 2015

near Santa Maria, Abruzzo (Italia)

Da Villa Celiera si segue la strada che sale verso il Voltigno, tocca la zona residenziale de Le Scalate, prosegue a mezza costa ai piedi delle torri rocciose del Merletti,supera un vistoso cartello del Parco e un tornante, e raggiunge una granda area da picnic ( 1324 metri, 8 km dal paese) che offre un magnifico colpo d'occhoi sul Vallone d' Angri.
La zona residenziale di Le Scalate si puo raggiungere anche da Montebello di Bertona per la strada asfaltata che sale a tornanti ai piedi delle rocce del Monte Bertona. Da Carpineto della Nora e dalla Badia di San Bartolomeo si deve percorrere una lunga strada, in parte sterrata, che raggiunge quella che sale de Villa Celiera accanto al cartello del Parco.
Dall'area da picnic si continua a piedi sulla strada asfaltata, chiusa alle auto da una sbarra, che corre a mezza costa nella faggeta e traversa il vallone erboso pianeggiante del Vado di Focina. Dove la strada finisce ci si affaccia sul Voltigno ( 1383 metri).

Het boekje vermeldt dat de Gran Sasso langs de kant van Pescara het minst bekend was. Het ligt verder af van Rome en van de A 24, maar wel dicht bij de kust van Abruzzi. Toch zijn er heel mooie wandelingen te maken zoals naar de “Corno Piccolo en de Corno Grande.” Ook het wilde woud van de grote vallei “Angri” met de bron van de Tavo is heel mooi. De hoogvlakte bergt enkele meertjes, die drinken bieden aan het wild. Dit natuurgebied werd bedreigd door perceelhandel, een grote skipiste en een nieuwe weg naar Campo Imperarote. In 1989 is de Voltigno gered dank zij de erkenning van het natuurgebied “Riserva Naturale Regionale”. Het werd toegevoegd aan het nationaal park van de Gran Sasso en in 1992 opengesteld voor natuurliefhebbers. Eigen boom- en plantensoorten kregen opieuw hun plaats in de flora van het gebied. Voor de fauna vermelden we de wolf, de berggeit, de trekvalk. In de zomer is het een heel geschikt wandelgebied. Ook met mountainbike en paard kan je hier terecht. Men kan klimmen tot aan de villa Celiera en de middeleeuwse abdij van Sint Bartolomeus bereiken. In 2009 werd ook deze abdij zwaar beschadigd door de aardbeving, zoals nog vele andere gebouwen uit de streek.
Van aan de Villa Celiera volg je de stijgende weg naar de Voltigno en kom je langs de residentiële zone van “Le Scalate”. Je vervolgt zijdelings de weg tot aan de voet van de torenrotsen “Merletti” en je passeert een duidelijk zichtbaar bord van het nationaal park. Dan kom je aan een grote picknickplaats ( 1324 meter op 8 kilometer van het dorp ). Van hier heb je een prachtig uitzicht op de grote vallei van de Angri. De residentiezone van Scalate kun je ook bereiken via “ Montebello Bertona” langs de geäsfalteerde weg. die draait onderaan de rotsen van de Bertonaberg.Zo kom je langs “Carpineta van Nora” en langs de abdij van Sint-Bartolomeüs. Een heel stuk van de weg is uitgegraven in de rotsen en zo keer je stijgend terug naar Villa Celiera, bezijden het plakkaat van het park. Van aan de picnickplaats kun je te voet verder wandelen op een geäsfalteerde weg afgesloten voor het autoverkeer. Deze weg slingert zich door de vallei van “ Vado Focina” en is gekend voor zijn vele kruiden. De weg loopt uit op de flank van de Voltigno (1383 meter hoog). De voetweg loopt doorheen het gras, heeft geen wegmarkeringen meer, maar is duidelijk en leidt je gedurende een half uur naar Casa Macerone . Je volgt links en zo kom je aan de meren midden de hoogvlakte. Verder liggen de beukenbossen die de hoogvlakte in oostelijke en zuidelijke richting afsluiten. Links merk je nog de bescheiden schedelberg “ Colle della Biffa”. Daarna kom je links aan een tweesprong. Hier stijg je naar het toevluchtsoord “Pagliare” ( 1434 meter hoog – één uur). Je keert terug langs dezelfde weg en dan bereik je in korte tijd “Casa Macerone”. Vervolg je links dan kom je langs enkele kleine meertjes. Het grootste meer is “Lago Sfondo”; ligt op1354 meter en is het grootste van de hoogvlakte, gekend om zijn drinkplaatsen. Van hieruit trek je verder langs de paardenweg van het park met aanduiding 277, die langs de noordelijke helling van de Voltigno loopt. Volg je de rechtse kant dan kom je terug in ” Vado Focina” en bereik je het vertrekpunt van de wandeling (1.15 uur).

• cristiano.proietti Dec 10, 2018

Percorso panoramico e facile da da eseguire. Consigliato per chi vuole avvicinarsi al Trekking gradualmente.