Strijbeek, rondwandeling rode en blauwe route

Photo ofStrijbeek, rondwandeling rode en blauwe route Photo ofStrijbeek, rondwandeling rode en blauwe route Photo ofStrijbeek, rondwandeling rode en blauwe route

August 30, 2019
August 2019

near Ginderdoor, Noord-Brabant (Nederland)

Prachtige wandeling waarbij een combinatie is gemaakt van de rode en blauwe route om een totale lengte te verkrijgen van 10 kilometer.

Je wandelt door een rustige omgeving tussen Chaam en Strijbeek met een aantal meertjes als hoogtepunt, zoals daar zijn het Rondven en het Langven. Echter door de droogte sinds de zomer van 2018 staat er of geen water of heel weinig water.

De route combineert bosrijk gebied met open heidevelden en zandpaden omzoomd met eikenbomen.

Vanaf de parkeerplaats aan de Goudbergseweg slingeren we eerst door het bos en vervolgens over een zandpad door de velden naar het eerste zwemmeertje voor Saar.
Geweldig vind ze het hier, we blijven met zandballen gooien waar ze achteraan plonst.

Na dit meertje lopen we door bos en over heide naar de overstap op de blauwe route om over een met eiken omzoomde zandweg naar een informatiepunt te gaan over een Duitse radarinstallatie uit de 2e W.O.

Via de 2e parkeerplaats voor deze route komen we op de heide met het Rondven.
Deze staat helaas helemaal droog dit jaar.
Na het ven lopen we lus langs bos en veld, bezoeken een stiertje met enkele vaarsen in de wei en lopen naar de schuil-uitzichthut zuidelijk van het Rondven.

De heide van het ven verlatend komen we weer op de rode route om terug te lopen naar de auto.
Hiervoor lopen we eerst weer een stuk door het bos en vervolgens over de heide welke ons nu bekend is; gisteren hebben we tijdens de Smokkeltocht hier ook gelopen.

Start en parkeerplaats

De start/parkeerplaats is aan de Goudbergseweg bij Strijbeek.

PictographLake Altitude 32 ft

Poeltje met bankje

In het poeltje is het heerlijk spelen voor Saartje.

Kruispunt oversteken

Verder door bos en over de heide.

Overstap op de blauwe route

Eikenbomen-laan

Liberationroute-uitlegpaal

Op deze plek stond een uitzichttoren om de geallieerde vliegtuigen op weg naar Duitsland te spoten.

2e mogelijkheid om te parkeren

Vanaf deze parkeerplaats weer de heide op naar het Rondven.

Picknickplek

Water voor Saartje.

Rondven

Dit jaar helemaal droog. In 2018 stond er nog genoeg water.

Rechtdoor Langs de bosrand

PictographPanorama Altitude -44 ft

Stiertje aan het hek

Bankje met uitzicht

Wildrooster de heide op

Schuil-picknick-hut

Overstap op de rode route

PictographPanorama Altitude -98 ft

Hek door de heide op

Laatste meters over een heide-veld naar de parkeerplaats.

• Photo of kiske48
    kiske48 Feb 16, 2022

De App ziet er goed uit.
    Enig puntje van kritiek zou kunnen zijn dat je de mobiel in je hand moet houden voor als je een signaal krijgt dat je moet lezen en dat is op de fiets misschien niet gemakkelijk, een gesproken tekst zou gemakkelijker zijn maar nu vraag ik misschien iets wat niet mogelijk is.
    En een 2 puntje is dat de stier niet bij het hek stond😀
    Ik denk wel dat ik deze app veel ga gebruiken

Wicky en Erick Feb 16, 2022

Hallo kiske48, dank je wel voor het commentaar en de sterren. Het gebruik van de app went snel. Zelf monteer ik de telefoon in een houder op de fiets en zet hem op continu aan.
    Veel plezier en hartelijke groet van Wicky en Erick.

• Photo of kiske48
    kiske48 Feb 16, 2022

De App ziet er goed uit.
    En een 2 puntje is dat de stier niet bij het hek stond😀
    Ik denk wel dat ik deze app veel ga gebruiken

Ik bedoelde bij het wandelen dan loop je met je mobiel in je hand

• rudy.kersemans Mar 18, 2024

Dank je wel Wicky en Erick voor deze hele mooie route! Zalig en rustig om te wandelen met de hond. Door de hele hevige regenval heb ik de route iets moeten verleggen want hier en daar was het pad volledig ondergelopen. Het ven dat op jullie foto veranderd was in een weide/heidelandschap stond nu terug tot bijna tegen het pad.
    Ik heb de moeilijkheidsgraad op 'middelmatig' gezet omdat je hier en daar toch wat moest zoeken om de voeten droog te houden.
    Uiteraard lost dit probleem zichzelf als het een tijdje droog wil blijven.
    Voor de Bourgondiërs onder ons... Je kan iets gaan drinken in het Smokkelaartje op ongeveer 500 m van de parking.

Wicky en Erick Mar 19, 2024

Hoi rudy.kersemans, dank voor het leuke en uitgebreide commentaar. Ook dank voor de toegekende sterren 🙏. Nog veel wandelplezier en hartelijke groeten van Wicky en Erick 👋.