Strázsa kőrtúra (Szabadszallas)

June 4, 2017
June 2017

near Erdő, Bács-Kiskun megye (Magyarország)

Četiri godine za redom ne izostavljam jednu treking akciju u Mađarskoj, u mestu Szabadszallas, akciju pod nazivom Strazsa. Predeo sličan Subotičkoj peščari uz neke različitosti kao što su brojne peščane dine visoke i po dvadesetak metara koje odudaraju od tipičnog ravničarskog ambijenta.

U subotu 3. juna domaćini su organizovali jednu akciju sa ciljem da promovišu i zvanično otvore kružnu stazu koja polazi i završava na jednom popularnom šumskom izletištu. Desetak kilometara duga staza, dinamična sa nekoliko uspona i spuštanja sa peščanih dina, uske stazice trasirane između borova, vreo pesak i miris četinara i drugog šumskog rastinja ispunjava sve one koji žele da bar na tren zaborave na svakodnevne brige i obaveze.

Dvadesetak učesnika iz Subotice odazvalo se pozivu ljubaznih domaćina i u subotu posle devet sati našli smo se na startnom mestu. Pošto je do polaska na stazu bilo dosta vremena najpre smo posetili vinariju koja je tik uz šumu i čiji vlasnik je veliki prijatelj kluba iz Szabadszallasa. U vedrom raspoloženju u deset sati sačekali smo svečanost kojom prilikom je i zvanično staza puštena u opticaj. Svečanost je uveličao i gradonačelnik Szabadszallasa kao i predstavnici kluba.

Sama staza je delom meni bila poznata sa pešačenja u prethodnom periodu, delom se nova markacija poklapa sa već postojećom žutom markacijom ali je bilo i nekih novih delova koji su me zaista oduševili. Uske stazice između borova, usponi na peščane dine, zaista lepo zamišljeno i odrađeno. Idealno za nabijanje kondicije.

Na cilju uz gulaš koji su domaćini spremili i koji je bio više nego ukusan još smo malo razmenili iskustva sa domaćinima i krenuli ka Soltvadkertu na već čuveni sladoled pa dalje ka kućama.

PictographSummit Altitude 338 ft

Start i cilj Erdei piheno

PictographSummit Altitude 394 ft

Strazsa domb (125 M)

Otvaranje nove kružne staze u zaštićenom predelu Kiskunsag u Mađarskoj u blizini mesta Szabadszallas gde već četiri godine učestvujem na njihovoj treking turi Strazsa nije bilo moguće bez mog prisustva, bar sam ja tako osećao kada sam saznao za ackiju i kada sma dobio poziv da na nju dođem. Uz manje peripetije oko prevoza na kraju smo se sakupili u lepom broju, četiri auta i dvadeset zainteresovanih. Lak i brz dogovor oko satnice i drugih detalja i krećemo put Szabadszallasa. Po dolasku na polaznu tačku, šumsko odmorište koje okolno stanovništvo koristi kao omiljeno izletište za prvomajske praznike i druge srodne datume sada je obnovljeno zahvaljujući trudu i radu ekipe okupljene oko Buza Vincea, čoveka koji je najzaslužniji što se pešačenje i planinaranje sada aktivno organizuje u ovom malom mađarskom naselju. Najpre smo posetili vinariju koja je tu tik uz ovo izletište. Degustacija proizvoda za dobrodošlicu pa prelazimo na oficijelni deo manifestacije, govor povodom otvaranje tek markirane staze. Tu su i gradonačelnik Szabadszallasa i penzionisani potpukovnik koji valjda po inerciji (članovi udruženja su pretežno penzionisana vojna lica i njihove porodice i prijatelji) smatra da njegova mora biti poslednja :) Krećemo na pešačenje, dobro markirana staza, meni delom poznata. Iako smo u ravnici, u predelu koji neodoljivo podseća na Subotičku peščaru ima dosta detalja koji odudaraju, nekoliko peščanih dina visine desetak metara daju dodatnu draž stazi, stalno idemo gore - dole, staza je odlično trasirana, najvećim delom su to staze i stazice, širih šumskih puteva je malo. U cilju kao i na gotovo svim akcijama u Mađarskoj diploma i bedž za svakog učesnika i ručak koji je bio više nego dobar. Krećemo kući uz kratak obilazak Soltvadkerta.