Stoumont 15,1 km januari 2014

January 8, 2014
January 2014

near Stoumont, Walloon Region (Belgique)

Met dank aan de website www.originelewandelingen.be voor het leveren van prachtige natuurwandelingen. De wandeling vertrekt aan de kerk van Stoumont, (Route de l’Amblève, 4987 Stoumont) waar er verschillende parkeerplaatsen zijn. Het is een zeer mooie wandeling met veel afwisseling : prachtige panorama’s, langs weiden, door bossen, oversteken van verschillende bergriviertjes, pad beneden langs de Amblève, pad hoog boven de Amblève, langs het idyllische hooggelegen kasteel van Froidcourt, etc. Toch er wel even bij vermelden dat door de verschillende steile klimmen en afdalingen en de toch niet zo gemakkelijk begaanbare paden (stenen, glibberig, smal pad hoog boven de Amblève zonder leuningen, etc.) deze wandeling zeker niet geschikt maakt voor de onervaren wandelaar. Er is ook geen horeca onderweg dus neem genoeg drank en voedsel mee.

PictographPicnic Altitude 1,205 ft

bankje met panorama over Stoumont en weidse omgeving

PictographPicnic Altitude 1,281 ft

bank onder grote boom met vergezicht over Stoumont

PictographPicnic Altitude 1,344 ft

bank met vergezicht over Stoumont

PictographPicnic Altitude 1,087 ft

bank met mooi vergezicht over de bosrijke omgeving van Stoumont

bank met zicht op de Amblève

Deze bank is ideaal geplaatst om even te kunnen uitrusten na de steile klim en eventueel te eten (ongeveer halfweg).

PictographBridge Altitude 1,066 ft

We passeren dit bruggetje slechts, we moeten er niet overheen op deze wandeling.

PictographCastle Altitude 0 ft

Château de Froidcourt

Het prachtige hooggelegen kasteel van Froidcourt. Een indrukwekkend gebouwencomplex daterend uit 1912 met een slottoren en uitkijktorentjes. Het kasteel heeft een onmiskenbaar middeleeuws karakter,maar werd pas gebouwd in 1912.In 1919 werden de bouwwerken beindigd en en sindsdien bewoond.

PictographTree Altitude 1,323 ft

Een boom die de aandacht naar zich toetrekt op het wandelpad.

Klein kapelletje aan de rand van de dorpskern van Stoumont.

kerk Stoumont

De kerk van Stoumont met aan de gevel enkele gedenkplaten van de Tweede Wereldoorlog. Nog een aantal keren te herkennen vanaf de verschillende vergezichten.

Na de zware klim steken we dit riviertje over.

pad hoog boven de Amblève

Even oppassen op dit pad boven de Amblève, er zijn geen leuningen. We krijgen wel mooie bossen en vergezichten te zien.

pad beneden langs de Amblève

Op dit pad kan het bijzonder drassig zijn. We krijgen de Amblève op z'n mooist te zien alsook de rotsformaties links van ons. Aan de overkant loopt een treinspoor.

panorama omgeving Stoumont

panorama van de omgeving van Cheneux

panorama Stoumont

Parking

Vlak aan de kerk is er parking voorzien.

picknicktafel

Na de laatste klim van de wandeling komen we aan een mooie picknicktafel midden in het veld met grandioos uitzicht.

Door dit poortje betreden we het oeverpad langs de Amblève.

Een kleine rotsformatie in het begin van de wandeling.

steile klim langs riviertje

De eerste steile klim van de wandeling, naast ons een kabbelend riviertje.

veld agrogolf

Aan het eind van de wandeling, in de velden aan de picknicktafel kan men in de zomer Agrogolf spelen.

zicht op spoorwegbrug

Aan het eind van het oeverpad van de Amblève krijgen we een mooi zicht op de spoorwegbrug.

• Photo of sijon
    sijon Jan 14, 2014

prachtige wandeling , opletten langs de amblève bij periode met veel regenval , wij konden nog juist paseren , maar voor de rest best leuk

• Thierry24259 Feb 23, 2014

Superbe parcours Merci ;-)

• guid Jun 22, 2014

mooie wandeling .op de smalle paden lagen dikwijls omgevallen bomen waardoor je moeilijk kon passeren

• Emiel Huybrechts Sep 11, 2014

Bedankt Devy voor het downloaden.
    Oppassen bij km 6,1 na het oversteken belet een hoop grind het zicht op het vervolg van het pad.
    Een prachtige wandeling. Op 10 september 2014 was vooral de tweede helft van de wandeling moeilijk.
    Op het pad langs de Ambleve stonden welliswaar mooie bloemen , ongeveer 1 a 2 meter hoog. Moeiljke doorgang!
    Het pad was amper 30cm breed.
    Verderop was het pad door omgevallen bomen zeer moeilijk te bewandelen.Hopelijk zal hier opgeruimd worden. Soms over bomen kruipen soms een omweg maken.Al bij al de meoite waard.
    Emiel Huybrechts

• Raf Claes Nov 2, 2014

Gisteren, de wandeling gedaan op de warmste 1 november tot nu toe. Schitterende wandeling. Heel afwisselende en mooie natuur. Fijne picknick plaatsjes. Nauwelijks een verhard stukje weg. We hadden wel 17,3 plezante kilometers op de GPS teller. Dikke merci aan de makers van deze wandeling.

• mikiausch Apr 5, 2016

Sehr schöne Runde, vielen Dank!

• Photo of whoislewis
    whoislewis Jul 27, 2017

Great trail with many scenic variety and surprises. Around 6k you'll have to go behind the pile of gravel, and the track past the river is full of stinging nettles and thorny blackberries: wear long pants! A lot of muddy roads too, though that might be due to the weather last couple days.

• pee095 Jan 16, 2018

leuke route. nu 2 keer tegenovergesteld gelopen.
    jammer dat men niet zijn eigen rommel opruimt bij de mooie bivak locaties.

• Jphig Apr 2, 2018

Difficulté dépendant du niveau du randonneur. Pas de passages dangereux mais certains chemins abrupts. Il vaut mieux un peu d'entrainement pour faire cette rando.

• antoine_koeman Feb 26, 2019

Mooie route langs de Ambleve. Route was soms wat moeilijker te vinden in het bos door de vele bladeren.

• Photo of Henny De Kuyper
    Henny De Kuyper May 4, 2019

Prachtige wandeling, 99,9% langs onverharde wegen en daarvan houden we. Redelijk wat steile beklimmingen en dus af te raden voor wandelaars met o.a. weinig conditie. De wandeling gaat langs verscheidene bossen maar elk met hun eigen diversiteit. En af en toe wordt men getrakteerd op een schitterende "point de vue". Echt een aanrader! De streek rond Stoumont is ons zo bevallen dat we op donderdag 30/05/19 er terug zijn voor de ADEPS wandeling.

• Wim Raets Nov 6, 2020

Top wandeling deze, Het stuk langs de Amblève en de heuvels is ronduit prachtig. In de schaduw was het koud en zag je de ochtendauw opstijgen, in de zon was het lekker warm en zag je vlinders en hoor je krekels. De hoogtemeters vielen best mee. Gevaarlijk zou ik de wandeling niet noemen, het zijn smalle paadjes maar dat maakt wandelen in de Ardennen net leuk.
    Deze gaat op mijn favo lijst.

Als je nog foto's wil zien. https://onedrive.live.com/?authkey=!AKDPAWTEIHuAQTg&v=photos&id=38E64E7CC46465BD!593218&cid=38E64E7CC46465BD

• Photo of marcuszz
    marcuszz Nov 6, 2020

Topwandeling op een mooie herfstdag, goeie oefening voor de kuitspieren:)

• duerinck Sep 7, 2021

Voor mij een van de mooiste wandelingen in de Ardennen. Mooie schaduwrijke boswandeling. Nuttige waypoints. Ik heb 15,5 km, maar slechts 500 hoogtemeters met Oregon 700. Enkel langs de Amblève stukje lage netels. Wel eens een modderig stukje, maar soit. Af en toe over (of onder) een gevallen boomstam. Iets meer zichten had het nog beter gemaakt, maar toch. En dan bijna op het laatst, die balkonwandeling op de corniche, gewoon prachtig.