استهبان ، خط الراس سرآسیاب به استخر غولبند و تنگ کرتار 1398/12/16

Photo ofاستهبان ، خط الراس سرآسیاب به استخر غولبند و تنگ کرتار 1398/12/16 Photo ofاستهبان ، خط الراس سرآسیاب به استخر غولبند و تنگ کرتار 1398/12/16 Photo ofاستهبان ، خط الراس سرآسیاب به استخر غولبند و تنگ کرتار 1398/12/16

March 6, 2020
March 2020

near Estahbān, Fars (Iran)

Fars , Estahbān , Darreh Tangū , Kuh Todej

گروه کوهنوردی نجوای کوهستان تقدیم میکند

استان ، شهرستان ، بخش و دهستان : فارس ، استهبان
نزدیک ترین آبادی شروع برنامه : استهبان
نزدیک ترین آبادی پایان برنامه : گلشن آباد ، بزرگراه استهبان به فسا
نزدیک ترین مرکز درمانی: بیمارستان امام خمینی استهبان
نزدیک ترین پمپ بنزین و گاز: پمپ بنزین و پمپ گاز بلوار امام رضا
قلل و گردنه ها و دره های مهم بین مسیر : تفرجگاه تفریحی استهبان ، دره بیشه ، چشمه های فراوان .
ارتفاع منطقه از سطح دریا : ارتفاع 1720 متر
موقعیت جغرافیایی منطقه : این کوه در جنوب غربی استهبان و شرق شهرستان فسا و مشرف به روستای گرده از استهبان و مشرف به شمال خاوری روستا های تنگ کرم ، کچویه ، علی آباد ، و روستای شهرستون واقع در شمال خاور شهرستان فسا قرار دارد
جنس و بافت کوه : سنگ و خاک رس.
تجهیزات مورد نیاز جهت صعود: با توجه به طولانی بودن مسیر ، آب چهار لیتر ، هد لامپ و باطری اضافی ، غذا و تنقلات کافی ، پوشاک ماسب فصل ، باطوم ، کفش و کوله مناسب
بهترین زمان صعود: فصل بهار
مدت زمان لازم جهت صعود: به مدت نه ساعت ، 9 ساعت
پوشش گیاهی منطقه: اقلیم تودج نیمه استپی بوده و در زمستان تا از برف پوشیده می‌شود
سختی و خطرات مسیر : بی خطر
وضعیت پاکوب : مناسب
وضعیت باد : بستگی به فصل صعود
وضعیت آنتن دهی موبایل : مناسب در بیشتر نقاط آنتن دهی بالا بود
وضعیت آب آشامیدنی در مسیر : چشمه های بسیاری در مسیر وجود دارد البته داشتن آب الزامی می باشد.
حیوانات و جانوران اين كوه شامل : کل، بز، پلنگ آسیایی، گرگ، کفتار، روباه، گراز و… را در خود حفظ کرده‌است پرندگان بومی این منطقه نیز کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری می‌باشد
نوع برنامه : نیمه سنگین

آقای عباس راستگو

با تشکر فراوان هماهنگی 09368860160 درخشان

گزارش برنامه
گروه کوهنوردی نجوای کوهستان تقدیم میکند.
روزهایی که شیوع ویروس کرونا به شدت با روح و روان مردم سرزمینم بازی میکند.گروه تصمیم گرفت برنامه ای با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا نماید.به شهرستان استهبان سفر کردیم.
روز جمعه 16 اسفند 1398 ساعت 5 از شیراز ،گروه سه نفره ای یا علی گفتند.
ساعت 7 و 30 دقیقه از انتهای خیابان امیر کبیر شهرستان استهبان ، استارت پیمایش زده شد .
در یک هوای کاملا آفتابی و صاف ،از دهانه ی آسیاب به سمت آبشار سر آسیاب حرکت کردیم.
مسیر مملو از درختان بادام و انجیر که شکوفه های زیبایش دلربایی میکردند. عکس های زیبایی گرفتیم . از کنار جوی آب و از وسط دره ی تفرجگاه گذشتیم . و فقط تا توانستیم در صدای طبیعت گم شدیم. در مسیر به چشمه قهری رسیدیم . همچنین از سنگ ویله کا ( سنگی که رها شده ) رد شدیم از استخر پایین و گل سیاه رنگ هم رد شدیم ساعت 9 و 30 دقیقه به کنار استخر بالا رسیدیم. جای زیبایی بود چشمه ی پر از آب گوارا صبحانه ای تناول شد.مسیر را به سمت مُل تار ادامه دادیم.در تمامی مسیر کشاورزان و باغداران حضور داشتند و هیچ احساس تنهایی نکردیم امنیت خوبی بر منطقه حکم فرما بود.از مُل تار گردنه ی اول و کِر تار گردنه دوم گذر کردیم .
خیلی کم هنوز برفهایی روی دامنه ی صخره ها مانده بود. واقعا مناظر بکر و چشم نواز و با صفا بود
بعد از گردنه ی دوم دیگر سر بالایی نداشتیم . ساعت 12 گُرده را رد کردیم و سرازیر شدیم .
استخر غولبند دایره ای شکل و بزرگ که از آب چشمه های بالا دست لب ریز شده بود.
از کنار باغ ها و کپر ها و آلاچیق ها و انجیرستان ها گذشتیم و در نهایت از تنگ کِرتار پایین رفتیم.
تا به پایین دست کوهستان رسیدیم. برنامه راس ساعت 15 پس از پیمایش 17 کیلومتر به پایان رسید.در نهایت 7 ساعت مفید پیاده روی داشتیم.