Stembert - Gileppe 18,4 km oktober 2014

Photo ofStembert - Gileppe 18,4 km oktober 2014 Photo ofStembert - Gileppe 18,4 km oktober 2014 Photo ofStembert - Gileppe 18,4 km oktober 2014

October 9, 2014
October 2014

near Stembert, Walloon (Belgique)

Achter de begraafplaats van Stembert, een deelgemeente van Verviers zijn enkele parkeerplaatsen voorzien. We starten rustig wandelend over verharde autoluwe wegen door weiden met mooie panorama’s. Na 2 km dalen we af langs een grindpad tot aan een bank en riviertje, de eerste klim van de dag zit eraan te komen. Eerst een rotsachtig pad en dan een smal bospad leiden ons naar de top. In de bossen gaat het op en neer, nu eens over een goed begaanbaar breed pad, dan weer over een smal, met gras overgroeid pad tot we terug langs de bosrand lopen. Enkele mooie vergezichten spreiden zich tentoon. Net na of tijdens regenweer kan het pad er zeer drassig bijliggen, dit geldt trouwens voor het grootste deel van de paden tijdens de wandeling. Een lange afdaling brengt ons langszij een verbindingskanaal van de Gileppe en de Vesder. Aan een betoncentrale krijgen we terug verharde weg onder de voeten, we steken het verbindingskanaal over aan een producent van boter voor de voedingsindustrie en een kleine 200 m verder slaan we linksaf het bos in voor wat het vermoeiendste deel van de tocht zal blijken. Een smal en soms zeer modderig pad zal ons eerst geleidelijk en dan sterk stijgend tot de top voeren. De beloning mag er ook wel zijn, tussen de boomkruinen door kunnen we reeds een glimp opvangen van de panoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe. We volgen een tijdje het leerpad van de Gileppe en via diverse infoborden komen we meer te weten over de natuur hier. Eenmaal aangekomen bij een schitterend panorama van de stuwdam rest ons enkel nog een steile afdaling langs een rotsachtig pad vooraleer we zelf over de stuwdam lopen. Hier kan men wel een poosje genieten van de mooie uitzichten over het stuwmeer, de toren en de stoere 13,5 m hoge leeuw uit zandsteen. Hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk dit keer) van deze wandeling is de mooi ingerichte panoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe. Hier kan men de lift nemen om van op 77 m (naar het gelijknamige streekbier Septante-Sept) boven de grond met eventueel een hapje en drankje verder te genieten van de weidse uitzichten. Na een welverdiende rust zetten we onze tocht verder, eenmaal voorbij de Route de la Gileppe verandert de verharde weg opnieuw in een drassig smal pad. Door mooie bossen, een enkele keer onderbroken door enkele weilanden, wandelen we verder naar een klein riviertje. Dit sterk meanderend ‘ruisseau Du Grand Pré’ volgen we stroomafwaarts tot in Stembert. Een hol pad en een verharde weg vormen onze laatste klim tot aan de auto. Een mooie natuurwandeling maar door de lengte, de klimmen en de moeilijk begaanbare paden (drassig, glibberig, boomwortels, rotsachtig enz.) enkel geschikt voor de meer ervaren wandelaar. Het hoeft geen betoog dat deze wandeling enkel aangevat kan worden met hoge, stevige, waterdichte wandelschoenen.

PictographPicnic Altitude 1,006 ft

bank

bank en vuilbak

betonnen bruggetje

Photo ofbrug over verbindingskanaal Gileppe en Vesder ter hoogte van boterproducent Corman Photo ofbrug over verbindingskanaal Gileppe en Vesder ter hoogte van boterproducent Corman

hekje

infobord : dieren van het bos

Infobord : dieren van het bos. Kinderen kunnen hier spelenderwijs kennis maken met de dieren die in deze bossen voorkomen.

infobord : Le Chemin des Echaliers

infobord : specht

infobord en zandbak : springafstand dieren tov mens

Photo ofinfoborden wandelingen, fietsroutes en interessante punten Photo ofinfoborden wandelingen, fietsroutes en interessante punten Photo ofinfoborden wandelingen, fietsroutes en interessante punten

infoborden wandelingen, fietsroutes en interessante punten

Leeuw op de stuwdam van de Gileppe

Het belangrijkste kenmerk van de dam is een 13,5 meter hoge en 180 ton zware leeuw uit zandsteen. De leeuw staat bovenop de dammuur en werd zo neergezet zodat hij trots uitkijkt in de richting van de slechts 5 kilometer verwijderde grens met het toenmalige Pruisen.

PictographPicnic Altitude 1,125 ft

ligbank

oversteek riviertje

Photo ofpanorama over de stuwdam van de Gileppe Photo ofpanorama over de stuwdam van de Gileppe Photo ofpanorama over de stuwdam van de Gileppe

panorama over de stuwdam van de Gileppe

Photo ofpanorama over de weiden rond Hèvremont Photo ofpanorama over de weiden rond Hèvremont Photo ofpanorama over de weiden rond Hèvremont

panorama over de weiden rond Hèvremont

PictographProvisioning Altitude 1,064 ft
Photo ofPanoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe Photo ofPanoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe Photo ofPanoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe

Panoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe

Panoramische toren aan de stuwdam van de Gileppe Openingsuren en andere wetenswaardigheden zijn te raadplegen op volgende website : http://www.gileppe.com

PictographPicnic Altitude 1,017 ft

picknickbank

restanten van een haagbeuk, geveld tijdens een storm

PictographCar park Altitude 1,019 ft
Photo ofParking : Rue du Cimetière 94, 4801 Verviers Photo ofParking : Rue du Cimetière 94, 4801 Verviers Photo ofParking : Rue du Cimetière 94, 4801 Verviers

Parking : Rue du Cimetière 94, 4801 Verviers

Aan de begraafplaats van Stembert, deelgemeente van Verviers, zijn enkele parkeerplaatsen voorzien.

Stuwmeer van de Gileppe

De oorspronkelijke muur was de oudste betonnen stuwdammuur van Europa. Het complex werd op 28 juli 1878 door koning Leopold II officieel geopend. De wateropnamecapaciteit van het stuwmeer bedroeg toen 13 miljoen m³, met een oppervlakte van 86 ha. Het oorspronkelijk doel van de stuwdam was het voorzien in bruikbaar water voor de textielindustrie in de omgeving van Verviers. In de periode 1968-1971 werd de dam met meer dan 10 m verhoogd. Sindsdien bedraagt de capaciteit van het meer 26,5 miljoen m³ bij een oppervlakte van 130 ha. Samen met de Weserstuwdam te Eupen voorziet het meer heden ten dage in drinkwater. Een hydro-elektische centrale werd geïnstalleerd die de energie gebruikt van het waterverval van 42,9 meter en het debiet van gemiddeld 76.300 m³/dag. Twee turbines drijven elk een alternator aan. De centrale levert een jaarlijkse productie van elektriciteit van 3.300.000 kWh.

Photo ofuitzicht op de toren van het stuwmeer van de Gileppe Photo ofuitzicht op de toren van het stuwmeer van de Gileppe Photo ofuitzicht op de toren van het stuwmeer van de Gileppe

uitzicht op de toren van het stuwmeer van de Gileppe

PictographLake Altitude 1,017 ft
Photo ofvijvertje en infobord behoud biodiversiteit Photo ofvijvertje en infobord behoud biodiversiteit Photo ofvijvertje en infobord behoud biodiversiteit

vijvertje en infobord behoud biodiversiteit

• mikiausch May 27, 2016

Schöne Runde, vielen Dank!

• martinroach90 Jul 10, 2017

Great trail and easily accessible via public transport. The trail has markings throughout which is quite nice. We stopped at the restaurant at the top of the tower at the barrage de lac de Gileppe. We actually didn't follow the trail all the way through, instead when we arrived at the half way mark, Betane, we took some backroads to come up through the ancient part of the town of Limbourg and returned by bus. All in all, a pleasant and enjoyable hike.

• icantgotosleep Sep 5, 2017

Gevarieerde wandeling met prachtige vergezichten aan de rand van het bos. Enkel na het stuwmeer komt er een "lelijk" stuk over een drukke weg, gelukkig is het einde terug weer beter. Tocht is zeker niet te onderschatten, volgens Garmin GPS >19km en je komt een paar stevige stukken tegen. Zeker een aanradder!

• Wim Raets Jul 17, 2020

Prachtige wandelijng,, 90% door de bossen, beetje asfalt. Af en toe over een waterloopje. Halverwege kom je bij de Gileppe. Daar kan je iets eten en drinken in de taverne. De stijging viel beter mee dan verwacht. Deze komt op mijn favorieten lijst. Bedankt Devy

• Wim Raets Oct 16, 2020

Vandaag deze terug gewandeld maar dan in de andere richting. Even mooi :-)
    Let op, op 15/11/2020 en 13/12/2020 is er jacht, een deel van het bos afgesloten waardoor je deze wandeling niet kan doen.

• Photo of Limone_44
    Limone_44 Aug 21, 2021

Grundsätzlich schöne und abwechsungsreiche Runde. Das Stück aus dem Wald heraus Richtung Weser und dann parallel zur Straße Richtung Talsperre würde ich so nicht mehr gehen. Industriegebiet und an der Straße durch viel Verkehr sehr laut. Viel Schatten, deshalb gut für heiße Tag, gute Schuhe sind empfehlenswert, die Wege standen z.T. fast vollständig unter Wasser.