Stationsstapper Godinne - Dinant

February 26, 2021
February 2021

near Au Trie du Burnot, Wallonia (Belgique)

Na de vorige stationsstapper had ik de smaak te pakken en waagde ik me aan de tweede treinwandeling op drie dagen tijd. In plaats van het Brugse ommeland bracht de NMBS me deze keer naar de rotsachtige omgeving van Dinant waar ik een route volg die grotendeels een deel van de de GR126 volgt. Het werd uiteindelijk een wandeling met veel verharde wegen en minder natuur dat ik had verwacht.

Vanuit Brussel is het ongeveer één uur met de trein rijden naar Godinne afhankelijk van welk station je neemt en waar je overstapt. Het goeie nieuws is echter dat de wandeling meteen begint vanaf het station. Houd er wel rekening mee dat het eerste (ruime) uur de stevigste is van de wandeling met een beklimming wanneer je Godinne na enkele honderden meters verlaat en na 3,8 kilometer waar het zomaar eventjes 35% naar omhoog gaat gedurende honderdvijftig meters. Daartussen stap je door het bos en zie je in de verte een grote steengroeve.

Bij mijn passage bij de steile klim na 3,8 kilometer stond er aangegeven dat het verboden was om naar boven te wandelen en was er een omleiding voorzien. Ik vermoed dat het recente regenweer en sneeuw de paden gevaarlijk glad heeft gemaakt. Ik had vandaag mijn dissidente hoed opgezet en toch de klim naar boven gewaagd. Dit leverde geen enkel probleem op, buiten de toch wel steile hellingsgraad van 35%. Misschien dat afdalen een gevaarlijker is, maar naar boven wandelen vormde geen enkel gevaar. Rechts is er wel de uitgebreide steengroeve, dus hier dien je wel de paden te blijven volgen.

Na de felle beklimming volgt er opvallend veel verhard wegdek en dit vond ik toch het minst leuke gedeelte van de wandeling. Het dorpje Evrehailles wordt op een bezoekje vereerd en wat later het natuurreservaat Poilvache. Samen met Champalle vormt dit een prachtig natuurgebied dat wordt gekenmerkt door steile kalkrotsen en een plateau. Helaas heb ik hier weinig van kunnen merken, want de weg hier naartoe was steeds over verhard wegdek en de doortocht zelf ging over een brede bosweg naar beneden.

Het kasteel van Poilvache zag ik trots op de rotstoppen liggen wanneer ik door het dorpje Houx wandelde. In de tweede helft van de wandeling gaat het veel meer door bos, maar dan wel met de opmerking dat veel van deze paden zijn kapot gereden door tractoren en andere landbouwvoertuigen. Dit zorgt ervoor dat de paden modderig zijn en moeilijk te bewandelen. Uiteraard moeten landbouwers naar hun velden en weides kunnen rijden, maar het is wel jammer dat daar quasi een heel wandelnetwerk voor wordt opgeofferd. Het gaat zelfs zo ver dat sommige plassen op deze paden de allures krijgen van kleine vijvers.

Tussen kilometers tien en twintig zijn er minder verharde wegen dan in de eerste helft, maar zelfs de aarden wegen zijn half verhard waardoor de wandeling bijna altijd over trage wegen gaat in plaats van echte (kleinere) wandelpaden. Eén keer gebeurt dit wel, maar dan is het wel tijd voor het echte werk. Na 14,6 kilometer verlaat ik het pad en is het tijd voor een rondje bushcrafting om een doorgang te maken naar een wandelpad. Het ploeteren door bos en plantengroei vergt wat moeite, maar duurt slechts een paar honderd meter. Misschien was het een beter idee om de bestaande weg te blijven volgen, want die bracht me later op hetzelfde punt. Anderzijds wachtte daar op een wandelpad één van de fameuze vijvers waarvan ik eerder sprak.

De laatste kilometers gaan hoofdzakelijk naar beneden richting Dinant. Voor bierliefhebbers is het een leuke tocht, want hier stuit je namelijk op Leffe en de daarbij horende abdij. In de laatste kilometer gaat het nog even naar omhoog op een helling die een korte binnendoor is en zo gaat het uiteindelijk naar het station na twintig kilometer stappen.

Dit is een wandeling met gemengde gevoelens, want enerzijds is de omgeving van Dinant prachtig, maar anderzijds is er op deze wandeling niet heel veel te beleven. Heel veel verharde wegen, wandelwegen die zijn kapotgereden door landbouwvoertuigen en het natuurgebied Poilvache waar ik wel het gebied zag, maar niet de natuur. De wandeling pakt echter wel uit met mooie landschappen, interessante sites zoals twee steengroeves en een streepje cultuur in het centrum van Dinant. Niet alleen kommer en kwel dus.

Kapel Saint-Roch

De kapel Saint-Roch (Godinne) is een massief gebouw van blauwe steen van 4 meter bij 3 meter open door een spitse deur. Het wordt alleen verlicht door de glazen deur omdat het geen ramen heeft.

Panorama na eerste beklimming

PictographMine Altitude 332 ft

Steengroeve Dapsens

Gesteund door onze 150 jaar ervaring, exploiteren we onze steengroeven Grès d'Yvoir en Pierre Bleue - Petit Granit du Bocq met respect voor de voorouderlijke traditie, maar uitgerust met moderne productiemiddelen. Wij beheren het hele proces, van de extractie van de blokken tot het vormgeven van de afgewerkte producten. Traditioneel of eigentijds, onze producten passen zich aan aan alle toepassingen en eisen van onze klanten. We luisteren naar hun wensen en maken producten op maat. Onze producten vinden hun toepassing zowel in openbare werken als in de privésector. Bron: https://www.mpydapsens.be/pierre-bleue-yvoir

Kapel Sacré-Coeur de Jésus

Kerk Saint-Laurent d'Evrehailles

Saint-Barthélemy kerk in Houx

PictographMine Altitude 620 ft

Steengroeve van Leffe

PictographMonument Altitude 317 ft

Het oorlogsmonument te Leffe, Dinant, herdenkt de slachtoffers van 23 augustus 1914. Op zondag 23 augustus 1914 plegen de Duitsers de gruwelijkste gewelddaden tegen de burgerbevolking en worden de meeste gebouwen van Dinant vernield. In totaal worden 674 inwoners, onder wie vrouwen, bejaarden en kinderen, door de Duitsers vermoord. Op deze plaats genaamd Cliche de Bois, recht tegenover de abdij van Leffe, vond de eerste massamoord plaats. Er werden hier 43 mensen vermoord. Het opschrift op het monument : "RECONNAISSANCE / VŒU DE LA POPULATION 1918 / 23 AOÛT / 1914 / À NOS MARTYRS".

Dinant

Dinant is een stad en gemeente in de Belgische provincie Namen. De stad ligt aan de rivier de Maas. Dinant telt ruim 13.000 inwoners op een totale oppervlakte van 99,80 km².