Stationsstapper Amay - Hoei

February 12, 2022
February 2022

near Haute Flône, Wallonia (Belgique)

Hoewel er amper acht kilometer tussen Amay en Hoei ligt, doet deze wandeling er bijna drie keer zo lang over. Deze stationsstapper heb ik gevonden op de website Ultimate hiking wanneer ik op zoek was naar een iets alternatievere wandeling. Sinds vorig jaar voeg ik af en toe stationsstappers toe aan mijn wandelmaatijden en het dieet van dit weekend bestond dus uit een dergelijk exemplaar.

Hoewel Amay vrij vlot bereikbaar is vanuit het station Luik-Guillemins reed ik toch met m'n trouwe vierwieler naar dit station. De bereikbaarheid van het openbaar vervoer in Wallonië laat soms te wensen over en zeker in het weekend. Het startschot wordt dus gegeven bij het station van Amay waar ik de wandeling begin nadat ik de voetgangerstunnel ben doorgestapt om aan de andere kant van de spoorweg te geraken. Na bijna anderhalve kilometer duikt er een erg aangename verrassing op wanneer ik de ruïnes zie van een kerk. Vooral in het ochtendgloren zorgt dit voor een mooi, maar eveneens tragisch beeld. Frappant is ook dat de drukke N60 zich hier vlakbij bevindt.

Daarna gaat het gestaag omhoog in bos, maar nooit erg vermoeiend. Het bosdecor wordt steeds mooier en wanneer ik de gemeentelijke bossen van Neuville-sur-Huy en Saint-Lambert induik, wordt het landschap steeds mooier. In deze winter is de modder niet weg te denken en ook hier ligt die mooi verspreid over de (brede) boswegen. Zo erg als vorige week in de Hoge Venen is het bijlange na niet, maar de modder is nog steeds prominent aanwezig. Gelukkig kan je al hinkelend en via de rand van de weg de meeste modder wel ontwijken. Gaandeweg duikt er eens een enkel veld op en af en toe kleine ravijntjes.

Deze route volgt grotendeels de GR576, maar voegt daar een lus van zeven kilometer aan toe. Het eerste gedeelte van deze lus is wellicht het mooiste stuk van deze wandeling. Er volgt eerst een wat stevigere klim van een kleine honderd meter, maar daarna volgt een meer ongerept landschap met een wat taaiere afdaling van een stenen pad waar zich een kleine waterloop vormt van het regenwater dat zich een weg naar beneden baant. Wat later apprecieer ik de kleine, fraaie paadjes bij de Ruisseau de Wetay.

Rond kilometer tien duik ik opnieuw de bewoonde wereld in en hier zijn het vooral de verharde wegen die de toon bepalen. Weliswaar in het kleine gehucht Rawsa waar het erg rustig is en je voornamelijk fietsers ziet in het hinterland van Luik-Bastenaken-Luik. Het tijdelijke afscheid van de modderwegen is zeker geen straf, maar het duurt bijna vier kilometer totdat ik opnieuw in een plukje natuur beland en dat is toch wel aan de lange kant. De route knoopt opnieuw aan met de GR576 en volgt een half-verhard pad dat opnieuw door bos loopt. In deze omgeving bevinden er zich meerdere beekjes en die zorgen voor knappe beekdalen die nog steeds getooid zijn in een bladerdeken wachtend op de komst van de lente.

Deze passage door verscheidene bossen duurt ongeveer vijf kilometer maar haalt niet hetzelfde niveau als bij de gemeentelijke bossen van bij het begin van de wandeling. Daarvoor zijn de paden net iets te breed, is de bewoonde wereld net iets te nadrukkelijk aanwezig en is het toch ietwat een tikkeltje monotoon. Onderweg zie je het dorpje Tihange en dan is het onmogelijk om de drie enorme koeltorens van de lokale kerncentrale te missen. Af en toe zie ik eveneens enorme elektriciteitsmasten verschijnen en ik veronderstel dat dit geen rariteit is in deze regio. Dat zijn dingen die ik liever niet zie op mijn wandelingen, maar elektriciteit moet toch op één of andere manier bij huishoudens belanden.

De uitlooproute in Hoei is met vijf kilometer vrij lang en kan je best nog categoriseren als een kleine stadswandeling. Het middeleeuws aandoende historisch centrum ziet er erg leuk uit en als je wil kan je even halt houden bij het gemeentelijk museum dat gehuisvest is in het klooster van de Minderbroeders. Ook de verschillende kerken die ik op mijn pad aantref, zijn pareltjes van architectuur.

Het leukste alsook meest vermoeiende stuk is echter het natuurpad naar de citadel dat een vrij steile hellingsgraad kent. Het fort zelf bevindt zich hoog boven een rots en het is de klim naar omhoog zeker waard! De laatste kilometer brengt me vervolgens naar het station van Hoei. In het weekend rijdt er slechts om de twee uur een trein van Hoei naar Amay en daar houd je dus best rekening mee wanneer je deze wandeling wil doen.

Een traject met hoogte- en laagtepunten, maar biedt wel een goede mix van natuur en cultuur dankzij de ruïne bij het begin van de wandeling en de ruime passage door Hoei. Op het gebied van natuur zijn het de gemeentelijke bossen van Neuville-sur-Huy en Saint-Lambert die voor mooiste momenten zorgen. Helaas wel vrij veel verhard wegdek en de langere bospassage in de omgeving van Tihange kende soms ook een monotoon karakter. Niettemin heb ik toch genoten van deze wandeling op een zonnige februaridag.

Station van Amay

Het station Amay is een Belgisch treinstation van lijn 125, van Luik naar Namen , gelegen op het grondgebied van de gemeente Amay in Wallonië, in de provincie Luik . Het werd in 1850 in gebruik genomen door de Compagnie de chemin de fer de Namur in Luik en in 1893 werd een nieuw passagiersgebouw geopend door de Compagnie du Nord - Belge . Het is een passagiersstopplaats voor de Belgische Nationale Spoorwegen (NMBS), bediend door omnibus (L) en spits (P) treinen. Het station van Amay, gelegen op een hoogte van 69 m , bevindt zich op kilometerpunt (PK) 22.5 van lijn 125, van Luik naar Namen , tussen de stations Haute-Flône en Ampsin . Het Amay-station wordt in gebruik genomen18 november 1850 door de Compagnie de chemin de fer de Namur naar Luik, toen ze het hoofdvak van haar lijn van Namen naar Luik openstelde voor exploitatie. De 1 ste januari 1854 wordt de exploitatie van de lijn en in het bijzonder het station van Hoei verhuurd door de Compagnie du Nord - Belge , in overeenstemming met de overeenkomst tussen de Compagnie du Namur - Luik en de Compagnie des chemin de fer du Nord. In 1893 nam de Compagnie du Nord-Belge een nieuw passagiersgebouw in gebruik volgens het standaardmodel dat voor de lijn werd gebruikt.

Brug over de Maas

PictographRuins Altitude 223 ft
Photo ofRuine de l'Eglise Notre-Dame d'Amay Photo ofRuine de l'Eglise Notre-Dame d'Amay Photo ofRuine de l'Eglise Notre-Dame d'Amay

Ruine de l'Eglise Notre-Dame d'Amay

Deze kerk werd gebouwd in 1871 en werd ontworpen door de architect Eugène Halkin. Deze gotische kerk is vandaag echter een ruïne.

PictographTree Altitude 638 ft
Photo ofGemeentelijke bossen van Neuville-sous-Huy en Saint-Lambert Photo ofGemeentelijke bossen van Neuville-sous-Huy en Saint-Lambert Photo ofGemeentelijke bossen van Neuville-sous-Huy en Saint-Lambert

Gemeentelijke bossen van Neuville-sous-Huy en Saint-Lambert

Brug bij Rue Fond d'Oxhe

Ruisseau de Wetay

Kerk

Ruisseau de Morissart

Kerncentrale Tihange

Tihange is een Belgische deelgemeente van de stad Hoei in de provincie Luik. Op het grondgebied van het dorp Neuville-sous-Huy dat in 1952 bij Tihange werd gevoegd, staan drie kerncentrales langs de rechteroever van de Maas. Deze nucleaire site is eigendom van energiebedrijf Engie Electrabel en Luminus (SPE). De kerncentrales werden gebouwd in opdracht van het energiebedrijf Intercom dat in 1990 opging in Electrabel. Het ontwerp werd uitbesteed aan het Belgische ingenieursbureau Tractebel. Naast Belgische bedrijven zoals Fabricom (nu Engie Fabricom en net als Electrabel eigendom van Engie) werkten ook Westinghouse en Framatome (nu beiden onderdeel van het bedrijf Areva) mee aan het ontwerp en de bouw van de centrale. Tihange 1 is de oudste centrale en werd in gebruik genomen in 1975. Tihange 2 in 1983 en Tihange 3 in 1985. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerncentrale_Tihange

Gemeentelijk museum van Hoei

Het Gemeentemuseum van Hoei is gevestigd in het klooster van de Minderbroeders, dat in de 17e eeuw volledig in Maasstijl is herbouwd. Het museum omvat alle activiteiten van de inwoners van Hoei van de prehistorie tot nu. Het museum is meer in het bijzonder gewijd aan de schone en decoratieve kunsten en toont ook archeologische, etnografische en industriële archeologische voorwerpen. Het museum bestaat uit 10 zalen. De bezoeker vindt er: de beroemde vrijheidskeure van 1066, dat tijdens de slag van Othée in 1408 verdween decoratieve kunsten: aardewerk van Andenne en Hoei, tin uit de ateliers van Hoei, Namen en Luik en zilverwerk uit Hoei en Luik de stad Hoei in de loop van de tijd door middel van schilderijen, tekeningen en prenten. de belangrijkste archeologische ontdekkingen in Hoei, met bijzondere aandacht voor de Merovingische periode (Sint-Victorbegraafplaats en glasblazerswerkplaatsen) voorwerpen en documenten met betrekking tot de wijnbouw in Hoei getuigen van lokale en regionale folklore stukken ter illustratie van de metaalindustrie in Hoei reconstructies van interieurs de werken van twee 19de-eeuwse schilders uit Hoei: Émile Delpérée en Isidore Lecrenier. In de zaal Le Nouvel Essor worden tijdelijke tentoonstellingen gehouden. Dit museum laat je de stad Hoei in zijn geheel ontdekken!

Kerk van Saint-Mengold

Dit gotisch gebouw dat uit gebruik werd genomen, werd opgetrokken met Maaskalksteen en zandsteen. Het kwam op de plaats van een ouder gebedshuis en zou grotendeels dateren van de tweede helft van de 15e eeuw, zoals vermeld op het gebinte van de toren. Die heeft een hoge achthoekige spits en wordt verlengd door drie onregelmatige beuken van vier traveeën, een drievakkig koor en een aanpalende sacristie uit de tweede helft van de 18e eeuw. Ook de afgesloten begraafplaats bij de kerk wordt niet meer gebruikt. De kerk kwam rond 1897 los te staan van de aangrenzende woningen. In het begin van de 20e eeuw werd ze gerestaureerd onder leiding van L. Schoenmaekers die het initiatief nam om de vensters van de laterale beuken te wijzigen. Een gotisch portaal met fijn lijstwerk en rozetten in reliëf op veelhoekige voeten geeft toegang tot het gebouw. Erboven, en lichtjes uit het centrum, bevindt zich een breed gotisch venster. Behalve de neogotsiche verbouwingen zijn alle vensters in dezelfde stijl. Interessant element: het interieur van het gebouw toont zuilen met zeer gestileerde bladeren. De vloer is bekleed met tal van grafstenen die getuigen van het enthousiasme dat de rijke inwoners van Hoei hadden voor deze kerk, die ook het graf en later het grafmonument van Saint Mengold herbergt. Het meubilair bestaat vooral uit stukken uit de 18e eeuw, waarvan er enkele bewaard worden in de schatkamer van de collegiale kerk. Geklasseerd als monument op 1 augustus 1933 Bron: https://www.cirkwi.com/nl/point-interet/180319-de-kerk-van-saint-mengold

Photo ofCollegiale kerk Onze-Lieve-Vrouw en Domitianus van Hoei Photo ofCollegiale kerk Onze-Lieve-Vrouw en Domitianus van Hoei Photo ofCollegiale kerk Onze-Lieve-Vrouw en Domitianus van Hoei

Collegiale kerk Onze-Lieve-Vrouw en Domitianus van Hoei

De Collegiale Onze-Lieve-Vrouw en Domitianus van Hoei (fr: Collégiale Notre-Dame de Huy) is een kerk in de Belgische stad Hoei. Het is een collegiale die toegewijd is aan Onze-Lieve-Vrouw en de heilige Domitianus van Hoei, aan de rechteroever van de Maas. Op deze plek werden door de eeuwen heen vijf cultusgebouwen opgetrokken: begin 4e eeuw: een houten sanctuarium, gewijd aan de heilige Maternus einde 5e eeuw: een tweede kerk, waarschijnlijk toegeschreven aan de heilige Agricola van Maastricht, de opvolger van Servaas van Maastricht. Domitianus werd in 558 in deze kerk begraven heropbouw in hout na een storm in 1013 verwoesting en brand in 1053 door troepen van graaf Boudewijn V van Vlaanderen en heropbouw door bisschop Dietwin. Van deze kerk in romaanse stijl rest alleen nog een crypte, die bereikbaar is vanaf de rechterbeuk van de collegiale kerk. De inwoners van Hoei schonken de helft van hun roerende goederen om hun bisschop te steunen. Als dank schonk Theoduinis een vrijheidshandvest aan de stad, dat op 24 augustus 1066 in de kerk werd ondertekend. de eerste steen van de huidige kerk werd op 15 maart 1311 gelegd door prins-bisschop Theobald van Bar. De constructie van de kerk werd in 1536 beëindigd. Een brand ingevolge een blikseminslag teisterde haar in 1803. Restauratiewerken vonden plaats in de 19e, 20e en 21e eeuw. Anno 2014 staat ze nog steeds in de steigers. In augustus 1377 wijdde prins-bisschop Jan van Arkel het koor in terwijl men nog verder werkte aan de dwarsbeuk en de westelijke toren. De romaanse kerk verdween geleidelijk en de crypte werd gedempt maar herontdekt in 1906. De beschildering van het gewelf vermeldt het jaar 1523, aangevuld met het woord Rode tussen twee gekruiste degens. Het is een verwijzing naar de heldhaftige verdediging van de stad Rodos door christelijke ridders, die de stad en het eiland uiteindelijk op 1 januari 1523 moesten verlaten. Beschilderde gewelven zijn een kenmerk van meer gotische kerken in de Maasvallei. Het koor met vijf traveeën bood plaats aan 84 koorstoelen voor de kanunniken tijdens de 14e eeuw. De glasramen zijn door hun hoogte prominent aanwezig in de kerk. Ze verwijzen naar de rozenkrans en de lokale geschiedenis. De veertien glasramen in de zijbeuken evoceren de kruisweg. Triforiums onder de bovenste vensters versieren het schip van de kerk. Het roosvenster in de westelijke toren, 48m hoog, is opvallend door zijn uitvoering en afmeting - 6m aan de binnenzijde en 9m aan de buitenzijde. In augustus 1944 werd een groot glasraam met beroemde personen uit het religieus verleden van Hoei in het noordelijk transept verwoest bij een bombardement, samen met een glasraam met de Vier Evangelisten in de noordelijke zijbeuk. Naast het koor staan twee zijtorens waarvan de noordelijke voorzien is van een beiaard met 49 klokken. De apsis wordt versierd door het Bethlehem-portaal, gebouwd rond 1340. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Collegiale_kerk_Onze-Lieve-Vrouw_en_Domitianus_van_Hoei

PictographMountain pass Altitude 386 ft

Natuurpad naar de citadel

PictographCastle Altitude 524 ft

Fort van Hoei

Het Fort van Hoei (Frans: Citadelle de Huy) is een fort uit het begin van de 19e eeuw op een heuvel langs de Maas in de Luikse stad Hoei in België. Het fort werd ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden gebouwd en wordt daarom ook wel het Hollandse Fort genoemd.