St. Eulalie en Born, door bos en langs de rivier Courant de St. Eulalie en Born

Photo ofSt. Eulalie en Born, door bos en langs de rivier Courant de St. Eulalie en Born Photo ofSt. Eulalie en Born, door bos en langs de rivier Courant de St. Eulalie en Born Photo ofSt. Eulalie en Born, door bos en langs de rivier Courant de St. Eulalie en Born

October 2, 2021
October 2021

near Maynage, Nouvelle-Aquitaine (France)

Mooie boswandeling door het beschermd gebied van het stroompje Courant de St. Eulalie en Born.
We vertrekken vanaf de camping aan het Etang de Biscarrosse et de Parentis. Deze Municipal-camping ligt prachtig in het bos en aan het strand van het meer. Ruime vrij liggende plaatsen en groot sanitairgebouw met voldoende warm water.

Eerste stukje over het fiets/wandelpad en dan rechtsaf het bos in. Over een smal pad langs een modderige sloot lopen we richting het meer en waar het pad uitkomt op een zandweg gaan we deze verder volgen. Deze zandweg golft over de "duinen" en komt bij de bebouwing van camping "Les Bruyeres" uit waar we rechtsaf slaan.

Weer volgen we een zandpad nu door kaal gekapt bosgebied en komen uiteindelijk bij een soort van barbecueplaats aan waar we onder een mega eik halt houden. Na de pauze slaan we rechtsaf en wandelen nu naar het riviertje Courant de St. Eulalie en Born.
Deze vormt de afwatering van "ons" meer waaraan "onze" camping ligt en stroomt zuidwaarts uit in en volgend meer, die van Aureilhan om dan in de Golf van Biscaye uit te komen.

Helder water en een zandbodem vormen een perfecte speelplaats voor Saartje en gedurende de tijd dat we de rivier volgen springt ze er diverse keren enthousiast in.
Halverwege houden we nogmaals pauze aan de oever om te genieten van de rust en de natuur om ons heen.

Uiteindelijk verlaten we het water en slaan linksaf het bosgebied weer in. Eerst een stuk door hoog opgaande naaldbomen met varens daaronder en later door een groot veld wat enkele jaren geleden is gekapt en waar we nu de jonge boompjes op rijen zien staan. We filosoferen dat de boswerkers die de boompjes geplant hebben niet dezelfde zullen zijn die ze weer omkappen.

Hoewel het groen van de productiebossen ook mooi is, kunnen we er niets beters mee doen dan de diverse kruispunten fotograferen om weer thuis te komen.
Misschien een lastig stukje is na waypoint 14 waneer je op een kaal veld aankomt en deze rechtsaf langs de rand volgt tot de verharde weg naast camping "Les Bruyeres". Dit paadje begint dicht te groeien met bramen. Je kunt voor het veld ook linksaf en om de camping heen lopen.

Wij vervolgen de route en komen uiteindelijk op het fiets/wandelpad terecht welke naar het meer en onze camping loopt.

PictographCampsite Altitude 236 ft

Vertrek vanaf camping du Lac St. Eulalie en Born

Rechts aanhouden

Links aanhouden

Picknickplek

Photo ofRiviertje Courant de St. Eulalie en Born Photo ofRiviertje Courant de St. Eulalie en Born Photo ofRiviertje Courant de St. Eulalie en Born

Riviertje Courant de St. Eulalie en Born

Rechtsaf riviertje volgen

Picknick aan de oever

Linksaf

Linksaf

• hansijm Oct 7, 2021

Altijd leuk om te zien waar jullie zijn.
    Bon voyage!

Wicky en Erick Oct 7, 2021

Hoi Han en Irene, leuk een berichtje van jullie. We zijn onderweg richting Portugal. Blijf ons volgen en ook jullie geniet ervan. We sturen een zonnetje jullie kant op. Groetjes Wicky en Erick.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Oct 11, 2021

Hoi E,W en S,
    Goed om te zien dat jullie weer aan het wandelen zijn. Best een mooie omgeving wat de foto’s laten zien.
    Wij geven dus 5 sterren voor jullie en de omgeving.
    Gr JaMa

Wicky en Erick Oct 11, 2021

Hallootjes Jaap en Marga, dank weer voor jullie beloning. Wij zijn ondertussen in het natuurgebied Arribes de Duero aangekomen op de grens van Spanje en Portugal. Prachtig natuurgebied, de routes en foto's zien jullie vanzelf verschijnen.
    Wij wensen jullie een fijne overwintering aan de zuidkust van Portugal. Tot horens, bye bye en zwaai zwaai, De Wesjes.

• Photo of Anneke123
    Anneke123 Apr 17, 2024

Mooie wandeling.

Wel eerst moeten terugkeren, omdat het pad onder water stond. Teruggekeerd naar de baan en verder afgeslagen.

Wicky en Erick Apr 18, 2024

Hallo Anneke, jammer dat de route geblokkeerd was maar fijn dat het uiteindelijk toch weer gelukt is. Hartelijke groeten van Wicky en Erick 👋.